Brygge til grillfest

cjohansen

Norbrygg-medlem
I juni samles en gjeng fra jobb med familie til grillfest. Det kommer en meget habil grillmester som står for maten, og jeg skal stille med øl. Tenkte først at jeg bare brygger en enkel og grei pale ale, ettersom det er noe som er lett å like for de fleste (regner ikke med at alle deler min interesse for øl).

Men så tenkte jeg litt... Hva er det egentlig som passer til grillfest? Så tenkte jeg at jeg kan jo gjerne brygge to batcher. Til kjøtt er det jo fint med feks Porter og Brown Ale, men samtidig vil jeg tro at dette utfordrer litt hva mange tenker på som "friskt sommerøl"... Hva ville du brygget i denne settingen?
 
Jeg brygget en "folklig APA " til et 30 års lag for litt siden. Den falt godt i smak hos de fleste "butikke drikkende deltageren" Men en IPA er jo nydelig til grillmat da :)
 
I juni samles en gjeng fra jobb med familie til grillfest. Det kommer en meget habil grillmester som står for maten, og jeg skal stille med øl. Tenkte først at jeg bare brygger en enkel og grei pale ale, ettersom det er noe som er lett å like for de fleste (regner ikke med at alle deler min interesse for øl).

Men så tenkte jeg litt... Hva er det egentlig som passer til grillfest? Så tenkte jeg at jeg kan jo gjerne brygge to batcher. Til kjøtt er det jo fint med feks Porter og Brown Ale, men samtidig vil jeg tro at dette utfordrer litt hva mange tenker på som "friskt sommerøl"... Hva ville du brygget i denne settingen?

Hvis jeg skulle satt herr eller fru Hvermansen høyest; Hefeweizen eller en tysk pils/helles.....Lyst belgisk eller APA fungerer sikkert også.
 
Sist redigert:
Jeg synes det er en god idé å brygge to batcher. Da får du jo to muligheter til å overbevise skeptikerne.. En lys kölsch og en rug-IPA som ikke er altfor kraftig humlet er mitt forslag.
 
Takk for mange gode tips! @Christopher. har vurdert Kölsch, men har ikke egentlig nødvendig kjøleskapskapasitet frem til festen. Har ikke brygget det før, men forstår det som at den bør lagres kaldt noen uker?
 
Kölsch bør gjerne ha 4 ukers lagring, så kaldt som mulig, etter at den er karbonert. Du må gjerne beregne 8 uker fra brygging til konsumering.
 
Kölsch bør gjerne ha 4 ukers lagring, så kaldt som mulig, etter at den er karbonert. Du må gjerne beregne 8 uker fra brygging til konsumering.

Jeg har brygget kölsch to ganger, og begge ganger latt den gjære i kjelleren på ca. 14-16 grader rett og slett fordi jeg ikke har andre kjølemuligheter. Begge batchene har blitt bra, så det går an uten å lagre i kjøleskap, selv om det kanskje hadde gjort noe med brygget.

Jeg brukte WLP-029 på første brygget og Saflager S-23 på adndre. Heller en bittelitt mot at WLP'en ble best.

@cjohansen, hopp i det og prøv. Det blir helt sikkert bra!
 
Skal du lage en frisk IPA som faller i smak hos de fleste pilsdrikkerne, men som kanskje vil driste seg på noe friskere kan jeg kanskje tipse deg om en Pale/Pils 50/50 maltbase, ispedd litt hvete. Citra og Amarillo sammen oser jo sommer lang vei. Bitterhumla bør ikke være høy i cohumulone da jeg mistenker at det er denne bitterheten som får folk til å si "for bitter".Med andre ord ikke Columbus eller Chinook eller lignende.

Vil du lage den lav ABV kan du pøse på med opptil 20% carapils i steden for å lage den veldig tynn. Jo senere i mesken du har oppi spesialmalten jo mindre utgjæring får du, men også litt kjedeligere smak, men med carapils så bidrar jo ikke den veldig mye til mye egenartet smak ifht til pils/pale.
 
Sist redigert:
Ellers, hvis du vil ha et mørkere alternativ kan du jo gjøre en slags klone av london pride. 95% pale (britisk pale er vel greit her, da jeg selv synes at de tyske smaker litt mindre nøtt/kjeks) og 5% caramunich 3. (evt/helst en mørk britisk crytal) Med wlp 002/1968 og noe britisk humle ikke senere enn 15 minutter. Mesk på 67C. Gjæres på 20C for å få litt frukt fra gjæren. 002/1968 klarner ekstremt hardt og ølen vil se veldig appetittelig ut, selv om den er passe mørk.

Smaksmessig lettdrikkelig, men med litt mer fylde og så kan dere jo samles rundt grillen og diskutere hvem som kjenner rosinsmaken best :)
 
@Christopher. det får bli ved en senere anledning. Det er ikke nok tid frem til festen, og jeg planlegger å bruke kjøleskapet til dobbelbock i deler av dette tidsrommet :)

@Miguel fine tips, takk. Det IPA-tipset er det mulig jeg går for.

Ellers har jeg en Brooklyn Lager-klone som straks er klar, tenker jeg tar med en kasse av den, så blir det kanskje tre typer. Artig å brygge til større lag :)
 
Yes. Bare tenk på at du kan lage to versjoner av denne. for lav ABV (ca 75-ish attenuasjon, 3.7%-ca) så mesker du på 68 i 40 min med carapils. For en enda friskere men med høyere ABV dropper du carapilsen og mesker i 60min på 65 grader. Da bør ende du opp ca 4.5%. Den siste blir selvsagt tynnere/litt skarpere.
 
Fant ut ved en tilfeldihet at bayer fra frydelund faktisk passet vel bra sammens med grillmat.. Så skal selv prøve å lage en litt god og mørk bayer :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp