Brygge Weissbier, noen spørsmål

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg har prøvd å brygge weissbier en gang før, men det gikk ikke helt som planlagt. Jeg brukte 50/50 pils og hvetemalt, brygget BIAB, men ølet ble klart, da jeg brukte protafloc, og jeg lurer på om jeg fucka opp gjæringsprosessen. Brukte en smack pack Wyeast Weihenstephan 3068, som var litt smågammel og gjæret ved ca. 18-20 grader, og ølet bar preg av nellik, og hadde absolutt ikkeno banan eller tyggegummismak.

Jeg skjønner det at det må være gjæringsprosessen jeg fucka opp, og om jeg må begynne med starter for å få noe som minner om god weissbier, så gidder jeg ikke, da jeg ikke har utstyr eller ork til å begynne med starter-styr.

Om jeg vil ha en weissbier som likner på Erdinger, Paulaner eller Weihenstephaner, må jeg gjøre MYE annerledes da?

Kan jeg prøve Safale WB-06 ? Vil dette resultere i bra weissbier?

Hvor varmt/kaldt skal en weissbier gjære, og skal jeg under/overpitche gjær for å få frem smaken jeg vil ha?
 
Jeg har brukt WB-06 flere ganger med veldig bra resultat (2 poser til 22 liter), så bruk gjerne denne tørrgjæren. Faktisk skal jeg bruke den igjen ved neste brygging. ;) Ellers har jeg gjort det samme som deg 50/50 hvete og pilsner og lagret den ved 18-20 grader i 14 dager før flasking.

Har vært litt uheldig med Wyeast pakkene selv, så mulig der problemet ligger?
 
Høres veldig bra ut!

Er hypp på å kjøre på med en slik selv, og hvis tørrgjær kan brukes så er det jo ypperlig :)

Hvilken oppskrift legger du til grunn her ellers? Bortsett fra 50/50 pils-hvete?


Mvh Martin
 
Nå bare bruker jeg 2 poser gjær uten å regne på om dette er under eller over pitching. Mulig dumt av meg men det har gått bra så langt  :)

Jeg bruker litt havre for å få litt mer fylde i skummet og litt Carapils for å få den litt mer "golden"
 
Jeg brukte en pakke til 19 liter. Gikk flott det. Brukte northern brewer i min. Veldig fornøyd. Krydret også med appelsinskall og korianderfrø. Alltid suksess :)
 
Jeg brukte en pakke WB-06, 50/50 pale malt og hvete. Gikk fint uten problemer.

Skal snart gå i gang med ny batch. Vil da prøve proteinrest og gjæring på 17 grader.
 
Da tenker jeg jeg prøver meg på noe slikt til helga:

-----------------------------------------------------------------------

Size: 25 liter

OG: 1.055

FG: 1.013

IBU: 20

Malt:

3,5 kg Hvete
3,0 kg Pilsner
0,25 kg Carapils
0,25 kg Havre



Humle:

20g Perle [9.20%] 60 min
33g Tettnang [3.1%] 15 min

66 grader i 60 min

78 grader i 10 min

10g CaSO4 tilsatt i bryggevann


2stk Safale WB-06. Gjæres på 17 grader i to uker

-----------------------------------------------------------------------

Litt usikker på meskinga bare.... :jaha:

Andre innspill mottas også med takk :)


Mvh Martin
 
Helt likt min oppskrift bare at jeg bruker Hallentauer som humle på både bitter og aroma, blir nok et kjempegodt øl  :ilike:
 
Anders_1979 skrev:
Helt likt min oppskrift bare at jeg bruker Hallentauer som humle på både bitter og aroma, blir nok et kjempegodt øl  :ilike:

Flotters! Hvor mye Hallentauer bruker du i de ulike stegene a? Til hvor stort brygg...?

Etter samtaler med min mentor har jeg forøvrig kommet frem til å legge inn et proteinsteg i meskinga:

44 gradet i 20 min
66 grader i 40 min

78 grader i 10 min

Mvh Martin
 
Tilbake
Topp