Bryggekonkurranse Bjorleik 2022

Finn Berger

Moderator
Jeg er litt nysgjerrig på hva slags taktikk dere rutinerte konkurranse-bryggere benytter. Spesielt når beveger seg ut i litt ukjent terreng.
Hvis man for eksempel er usikker på valg av gjær (slik jeg leser mange er her), så antar jeg at det kunne være interessant å dele opp en større batch i egne kar med ulike typer gjær. Ser for meg at dette kan være mulig å gjennomføre når det gjelder humle også, ved å koke mindre batcher vørter adskilt. Eventuelt kan man jo ta den mer "kjedelige" varianten, å gjenta hele byggeprosessen, men nå med forbedringer..
For min egen del så brygger jeg ett øl, og om det ikke blir for ille, sender jeg det inn:). Men forslaget ditt høres jo ikke så dumt ut; sjansen for å treffe blink er større hvis du skyter med hagle:).

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg er litt nysgjerrig på hva slags taktikk dere rutinerte konkurranse-bryggere benytter. Spesielt når beveger seg ut i litt ukjent terreng.
Hvis man for eksempel er usikker på valg av gjær (slik jeg leser mange er her), så antar jeg at det kunne være interessant å dele opp en større batch i egne kar med ulike typer gjær. Ser for meg at dette kan være mulig å gjennomføre når det gjelder humle også, ved å koke mindre batcher vørter adskilt. Eventuelt kan man jo ta den mer "kjedelige" varianten, å gjenta hele byggeprosessen, men nå med forbedringer..
Tror mange kanskje ikke brygger for konkurranser, men heller sender inn øl de er spesielt fornøyd med. Men til Bjorleik i år blir det jo litt spesielt. Her må man nok være litt mer kreativ enn ellers. Jeg tror det kan være smart å teste litt forskjellige gjær, og da er en batch splittet i 2-3 kar absolutt veien å gå. Antagelig er ikke humle kritisk i et slikt øl, så da blir det færre varianter å teste.

Kanskje kan det være lurt å variere karboneringen litt også. Gikk nettopp på en smell i et mørkt belgisk øl som jeg trodde var godt karbonert. Det var faktisk så flatt at jeg måtte sjekke at SG stemte med FG.

joakøl

Norbrygg-medlem
Tror mange kanskje ikke brygger for konkurranser, men heller sender inn øl de er spesielt fornøyd med. Men til Bjorleik i år blir det jo litt spesielt. Her må man nok være litt mer kreativ enn ellers. Jeg tror det kan være smart å teste litt forskjellige gjær, og da er en batch splittet i 2-3 kar absolutt veien å gå. Antagelig er ikke humle kritisk i et slikt øl, så da blir det færre varianter å teste.

Kanskje kan det være lurt å variere karboneringen litt også. Gikk nettopp på en smell i et mørkt belgisk øl som jeg trodde var godt karbonert. Det var faktisk så flatt at jeg måtte sjekke at SG stemte med FG.
Variasjon på karbonering hørtes veldig lurt ut. Det er noe jeg også skal videreføre til andre brygg..
Tenker det kan være en del nyttig kunnskap å hente ved brygge på denne måten.

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Nå er jeg verken konkurranse brygger (eller så lenge jeg sender inn er jeg vel det?), merritert eller rutinert.

Mao nybegynner som deg. Jeg brygger ganske enkelt øl jeg har lyst på, noen ganger passer det å sende inn. Det var f.eks. tidligere en konkurranse med Black IPA, denne droppet jeg fordi jeg ikke trodde jeg kom til å drikke så mye an den type øl. Jeg kommer nok å lage en BPA, tror jeg. Men det blir neppe en klassisk BPA. Jeg vil ha en litt friskere variant og bruker derfor Citra, med sitronskall og korianderfrø.

Jeg vinner neppe, men det blir et øl innenfor kriteriene og som jeg har lyst å brygge. Kanskje jeg skal splitte i engelsk gjær?

Finn Berger

Moderator
Du sikter deg nok rolig inn med skarpskytterrifla, mens nybegynnere som meg lader hagla..
Nja - det er nok å overvurdere meg. Jeg ville vel nøle med å kalle meg konkurransebrygger, i alle fall så er det ikke det som driver meg, og det er sjelden jeg brygger noe spesifikt med tanke på konkurranse. Det er heller som @Holmentoppen skreiv, at jeg tar det jeg har som jeg trur kan passe.

Denne konkurransen her er spesiell, i og med at den dreier seg om et øl veldig få brygger, og som det ikke er mulig å få tak i originale eksempler på i Norge. Du får ikke tak i den riktige gjæren heller.

Men det er nokså opplagt hvilke gjærtyper som er aktuelle som erstatning for Antwerpen. De er ikke så mange, og de er ikke veldig ulike, så egentlig holder det med ett øl. Gristen er det gitt eksempler på hvordan skal være - og de bør vel alle være like gode/riktige, så det er ingen grunn til å brygge en av hver, sånn sett. (Jeg måtte sjølsagt kåle det til ved å lage noe eget:). Tviler på at det var en innertier.)

joakøl

Norbrygg-medlem
Nå er jeg verken konkurranse brygger (eller så lenge jeg sender inn er jeg vel det?), merritert eller rutinert.

Mao nybegynner som deg. Jeg brygger ganske enkelt øl jeg har lyst på, noen ganger passer det å sende inn. Det var f.eks. tidligere en konkurranse med Black IPA, denne droppet jeg fordi jeg ikke trodde jeg kom til å drikke så mye an den type øl. Jeg kommer nok å lage en BPA, tror jeg. Men det blir neppe en klassisk BPA. Jeg vil ha en litt friskere variant og bruker derfor Citra, med sitronskall og korianderfrø.

Jeg vinner neppe, men det blir et øl innenfor kriteriene og som jeg har lyst å brygge. Kanskje jeg skal splitte i engelsk gjær?
Fornuftig resonnement. Viktigste til slutt er jo ha det moro med bryggingen. Ikke minst nyte ølen man har laget. Høres godt ut med frisk BPA. Han Jef kommer nok til å få seg noen overraskelser. Når det gjelder frisk øl, så har jeg en slags weisse med blant annet kirsebær, bonsak fruitopia og philly sour stående til gjæring. Lever i håpet om at den blir frisk og ikke kirsebærbrus.

espie

Norbrygg-medlem
Syns det er greit å brygge etter spesifikasjon innimellom - er en veldig bra læringsprosess og et mål på hvor god du er å oversette ting fra ideer + beskrivelser til et sluttprodukt. Så får man utfordret både sin egen prosess og smakshorisonten.

Er bare å lage små batcher dersom man er veldig usikker.

joakøl

Norbrygg-medlem
Syns det er greit å brygge etter spesifikasjon innimellom - er en veldig bra læringsprosess og et mål på hvor god du er å oversette ting fra ideer + beskrivelser til et sluttprodukt. Så får man utfordret både sin egen prosess og smakshorisonten.

Er bare å lage små batcher dersom man er veldig usikker.
Ja, enig der. Selv synes jeg det et mye å hente ved brygge etter oppskrifter fra Brewfather. Disse modifiserer jeg gjerne litt etter egen smak, utstyr og varelager. Følger deretter prosessen fra oppskriften målrettet og rapporterer tilbake til appen underveis.

Topp