Bryggelogger

vb

 
Hei alle.

Bare lurte på om det finnes - har ikke funnet - noen forum for bryggelogger?

Hadde vært både informativt, underholdene, og interessant å kunne følge bryggernes logger - fra start til slutt - i et dedikert forum.

Fikk nettop idéen fra et indie game forum. https://forums.tigsource.com/index.php?board=27.0

Hva tycks?
 
Blir ikke helt det samme. Min tanke er at man oppretter en tråd, f.eks. "Mitt Brygg A/S - batch #35 Pale Ale", så lister man oppskrifta, og følger opp med selve bryggeloggen. Så følger man opp med mer info som pitching, gjæringsforløp, svar på spørsmål, smakstesting osv. - - Tror det kunne vært et veldig nyttig og underholdene tillegg til et allerede informativt forum.

Hva tror dere?
 
Laget detaljert logg for de første 20 bryggene. Sluttet med det :)
Blir for mye styr om jeg skal poste i en tråd.
Setter pris på at folk deler der de måtte ha sine oppskrifter.
Noen av mine ligger her
http://brygg.templogg.no
 
Ja, det vil nok bli opp til hver enkelt. Jeg lager ærlig talt heller ikke noen voldsom logg av bryggene mine heller nå, men i starten var jeg ganske nøye på det, og da ville det kanskje vært kult med litt tilbakemeldinger og tips underveis. Men jeg skjønner, "brygging" og "nybegynner" forumene fungerer jo bra for dette. Noen andre?
 
Hei.jeg lurer på om det kan være lurt å stikke om ølet i et nytt kar å la det stå noen dager før jeg tapper det på flasker? Å da bruker kabonerings drops for kullsyre. Jeg vil gjøre dette for å få minst mulig bunn fall i flaskene. Kan dette være lurt?eller ødelegger jeg ølet da?
 
Hei.jeg lurer på om det kan være lurt å stikke om ølet i et nytt kar å la det stå noen dager før jeg tapper det på flasker? Å da bruker kabonerings drops for kullsyre. Jeg vil gjøre dette for å få minst mulig bunn fall i flaskene. Kan dette være lurt?eller ødelegger jeg ølet da?
Det er ikke lurt å poste samme spørsmål i flere tråder :)
 
Tja. Lite futt for et eget underforum for det temaet, noe som vel er forståelig. Men man kan vel bruke denne tråden?

For morro skyld. Slik ser mine ut som regel. Skriver egentlig bare ned tidspunkter og evt avvik, Er en del annet som skal til for å oppnå det som står i loggen, men de prosedyrene skriver jeg ikke ned siden de ikke er noen former for avvik. Gjæring skriver jeg ned etterhvert.

Bryggedato: 20.02.17
GA: 1.2.

10:45: Mesket inn
11:05: Skrudde opp til 62C
11:20. Starter timing på 62C.
12:10: Skrudde opp til 70C
12:20: Nådd 70C.
12:35: Har i vannet for runde to. Traff 33.5C. Lar stå 15 min før pumpe
12:50: Skrudde opp til 37C. HERMS er full av varmtvann fra forrige steg.
13:10: Skrudde opp til 62C. Tilsatte vannjusteringer.
13:30: Nådd nesten 60c, venter til 62.
13:40. Nådd 61.5C. Starter timing.
14:40: Skrur opp til 70C. SG: 1.037
14:54: Nådd 69C.
15:20: Skrudde opp til 79C.
15:40: Tapper til kok. SG: 1.040. Måler midt under tapping: SG: 1.043
16:55: Det koker. Fikk 0.5L for mye. Måler 1.045 med R når det er igjen 19.25L. GA er justert fra 1.2 til 1.1/3kg. Kalkulerer med 1.044. EDIT: Begge H viser 1.042 fra preboil prøven.
18:28: Starter nedkjøing.
18:37: Nådd 12C.
Justert avkok til 1.8l/t fra 1.9l/t.
 
@Miguel : Oj!!

Jeg har laget meg et beregningsskjema som jeg bruker for hvert enkelt øl, som gir meg overblikk over hvilke verdier og mengder jeg skal treffe, hvor mye vann jeg trenger, hvordan jeg skal gå fra steg til steg, og så har jeg rubrikker for hvordan det virkelig gikk. Ellers noterer jeg ned hvordan meskingen og gjæringen forløp, men tar helst ned bare sånt som er avvik.

Ellers har jeg en bryggelogg over alle bryggene, der jeg bare har rubrikker for de mest vesentlige dataene, samt sg-målingene underveis på veien mot flasking.
 
@Miguel : Oj!!

Jeg har laget meg et beregningsskjema som jeg bruker for hvert enkelt øl, som gir meg overblikk over hvilke verdier og mengder jeg skal treffe, hvor mye vann jeg trenger, hvordan jeg skal gå fra steg til steg, og så har jeg rubrikker for hvordan det virkelig gikk. Ellers noterer jeg ned hvordan meskingen og gjæringen forløp, men tar helst ned bare sånt som er avvik.

Ellers har jeg en bryggelogg over alle bryggene, der jeg bare har rubrikker for de mest vesentlige dataene, samt sg-målingene underveis på veien mot flasking.

Det som ikke er definert her har jeg andre steder. Som oppskrift, vannmengder som skal brukes etc har jeg i Beersmith.. Denne "loggen" skriver bare ned det som ble gjort, alt annet har jeg et annet sted. Har et eget regneark for å finne ut av estimert meskeeffektivitet, og et regneark for vannjusteringer. Alle bryggene får ett og samme navn på de forskjellige stedene, så det er enkelt å gå tilbake og se på alle parametere i et brygg som ble gjort. Siden jeg først kalkulerer, noterer og hele pakka i BS og i de andre regnearkene orker jeg ikke føre det over hit for "dobbelt" arbeid. Men loggen skriver jeg i BS.

Edit: Det ser jo ut som at jeg ikke har brukt humle i brygget, men det har jeg jo. Skriver ned tider på mesken siden jeg da slipper starte en timer på telefonen hele tiden, for da leser jeg det bare der hvis jeg glemmer det underveis i bryggedagen
 
Sist redigert:
Jeg bruker en kombo av BeerSmith med min tilpassede rapport, og loggdata med tidsdata og temperatur. Disse loggene hentes automatisk inn i ettertid
6744376bd5d50df9862895a0c8d81a24.jpg
 
ESP8266 (Arduino) = DS18B20
Har bare to ledninger oppi meskekjelen. En til temp-loggeren, og en til PID'en. Fantastisk enkelt, og funker fjell
 
Lager en jpg av den og legger på oppgitte områder. Så lenge logg, etikett og brygg heter det samme, hentes disse inn automatisk. Selv om jeg ser på gamle oppskrifter i BS, vil disse fremdeles vises
 
Tilbake
Topp