Bryggemaraton (edit: halvmaraton)

Børge B

Dommer
Her i huset starter vi året freskt, og har lagt opp til følgende bryggemaraton:
Lørdag 01. januar: Brygging av Smokie (røykølvariant) og Stout
Søndag 02. januar: Brygging av Cream Ale og Pilsner

Siden den forrige bryggetråden min forsvant når forumet var nede sist (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4771.0.html) skal jeg prøve å dokumentere denne helgen her, og så om vi når målene våre.

Klokka er nå 06:37 lørdag 01., maltet er malt, Speidelen er rigget og fylt med vann - og den står nå og varmer vann til innmesk.

Smokie, Stout og Cream Ale er oppskrifter som er kjørt en gang før - mens pilsnertypen er en ny oppskrift.
Vi har imidlertid bestemt oss for å endre noe på prosessen.
1) Vi skal ikke røre i mesken (har tidligere stoppet hver halve time, og rørt)
2) Vi skal ikke skylle, bare etterfylle med vann til ønsket SG (har hatt meget godt utbytte med skylling, men er en stor "tidstyv". Vi skal ihvertfall prøve uten, og se)

OK. So far - so good. Veldig trøtt, og tror det blir en tur innom senga igjen når  vi har fått mesket inn, og startet meskeprogrammet.
 
OK. Maltet er hatt i, og meskeprogrammet er staretet.
Køyer - og kommer tilbake med mer detaljer etterhvert utover dagen...
 
God måte å starte året på! Skal selv brygge pils i dag, men det blir først utpå ettermiddagen.
 
Er i gang med en stout startet kl 0830, speidelen er i gang med meskingen. Har også vært vant til å skylle, men skal dnne gang droppe skyllinga.
 
OK. Maltrøret er ute, og vi kan slå fast følgende knallharde fakta:
Target volum before boil: 49 liter
Actual volum before boil: 45 liter

Target SG before boil: 1.055
Actual SG before boil: 1.046

Effektivitet: 64,9%

Dette var dårlige greier.
På neste brygg må vi nok inn med røring hver halve time igjen. Det gjør underverker i Speidelen tydeligvis.

Til kok nå, og holder på å veie opp humle :) Saaz, 82g 60 min, og 18g 5 min.
 
Tilsatte en kg sukker i Smokien, og havnet spot on på 1.059.
Den er nå på gjæringskar. Ble bare noe i overkant av 30 liter, men til gjengjeld håper jeg det blir 30 knallgode liter :)

Neste batch er allerede i gang. Dry stout. 11 kg malt, og med en target på 62,5 liter preboil med SG 1.037 (skal tilsette demerara under boil), og target OG 1.048.

Rører denne gangen - skal bli spennede å se forskjellen i utbytte.
 
Spørsmål: I oppskriften min (som jeg ikke vet hvor jeg har ifra..) står det 6,4% demerarasukker.
I skapet har jeg både demerarasukker og sånn brun farin (myk klebrig type).
Denne brune farinen synes jeg lukter kongegodt - og lurer på å bytte ut demerarasukkeret med denne.
Noen fordeler/ulemper med dette ? Vil den brune farinen sette like god smak på ølet som den lukter ?
 
Her er det hele dokumentert.... So far... Mer kommer etterhvert...

Bilde 1: Ja, det er tidlig !
Bilde 2: Hobbyplater over badekar
Bilde 3: Speidel rigget
Bilde 4: Malt til Smokie ferdig malt.
Bilde 5: I gang med mesking
Bilde 6: Avdrypping av maltrøret. Vi skyller ikke denne batchen. (Det burde vi ha gjort)
Bilde 7: Tapping på gjærkar. Ble kun drøye 30 liter
Bilde 8: Malt til Stouten ferdig malt
Bilde 9: Brun farin - bruker både denne og demerarasukker i stouten (ble det til etterhvert)
 

Vedlegg

  • IMG_0194.jpg
    IMG_0194.jpg
    28,2 KB · Sett: 301
  • IMG_0202.jpg
    IMG_0202.jpg
    38,4 KB · Sett: 313
  • IMG_0200.jpg
    IMG_0200.jpg
    93,2 KB · Sett: 314
  • IMG_0199.jpg
    IMG_0199.jpg
    39,8 KB · Sett: 315
  • IMG_0196.jpg
    IMG_0196.jpg
    54,2 KB · Sett: 310
  • IMG_0195.jpg
    IMG_0195.jpg
    51 KB · Sett: 307
  • IMG_0189.jpg
    IMG_0189.jpg
    57,4 KB · Sett: 312
  • IMG_0190.jpg
    IMG_0190.jpg
    44,4 KB · Sett: 308
  • IMG_0188.jpg
    IMG_0188.jpg
    36,5 KB · Sett: 315
Da er vi ferdige med meskinga av stouten.
Røring hver halve time, og skylling med tilsammen 27(!!!) liter vann a 78C.

Resultat: 73,5 liter til kok mot target på 62,5 liter (bommet litt med skyllemengde), SG på 1.044 mot target på 1.047.
Beeralchemy kalulerer en effektivitet på 103,9% :) Som jeg må si meg fornøyd med.
Er vel en regnefeil i programmet et sted - siden det kommer frem til slike tall, men er ikke første gangen.
Det sier ihvertfall at skylling og røring har veldig mye for seg.
 
Da !
Første bryggedag i bryggemaraton 2011 er over.
Siden det var så veldig mye vørter i stouten - gjorde ikke 500 gram demerara og 500 gram brun farin noe skikkelig vei i vellinga.
Skulle ha 1.061 - men kom ut bare litt overkant av 1.050 (1.052?) så da var gode råd dyre...
Hadde imidlertid noe belgisk candy sirup, så kjørte på med det (faktisk 2,8 kg....) så vi havnet til slutt på 1.064.

Nå står så ca 65 liter stout til gjæring på gjesterommet, og drøye 30 liter smokie på ølboden.

Har kun 2 stk 60-liters gjæringsdunker, så har brukt en i dag - til smokien, og 3 x vanlige gjæringsbøtter til stouten (burde kanskje vært motsatt men....)
Ser nå at jeg ikke har nok gjærlåser, så spøker noe for 2 brygg i morgen. Ser hvordan vi løser det...

På tapetet i morgen står Cream Ale og Pilsner.
Starter med Cream Alen fra morgenen tenkte jeg.
Holder dere oppdatert ! :)
 
Bilde 1: Skylling - når Speidelen begynner å bli full, må maltrøret heves. Her er det på maks heving, og balanserer på to plankebiter :)
Bilde 2: Stout helt opp til skruinga på midtstanga :)
Bilde 3: Dagens produksjon :)
 

Vedlegg

  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    47,8 KB · Sett: 251
  • IMG_0207.jpg
    IMG_0207.jpg
    50,4 KB · Sett: 248
  • IMG_0210.jpg
    IMG_0210.jpg
    38,3 KB · Sett: 246
BorBar skrev:
På neste brygg må vi nok inn med røring hver halve time igjen. Det gjør underverker i Speidelen tydeligvis.
Er du sikker på at det er røringa som gjør susen? Jeg ville tippet skyllinga.
 
Jeg tror det er skyllinga . Fikk en utnyttelsesprosent på 89 i går på min Speidel, det er og så viktig å ikke ha for mye malt til mesking
 
Dag skrev:
BorBar skrev:
På neste brygg må vi nok inn med røring hver halve time igjen. Det gjør underverker i Speidelen tydeligvis.
Er du sikker på at det er røringa som gjør susen? Jeg ville tippet skyllinga.
Det er nok kombinasjonen, men røringa gjør nok også mye.
Jeg målte SG før jeg begynte å skylle, og hadde mye bedre effektivitet allerede da.
 
OK.
Change in plans.

Rett før leggetid i går - fikk jeg det for meg at jeg kanskje burde begynne å telle over gjæringskar.
Hadde bestilt meg nytt 60-liters fra OlaB - som jeg håpet skulle komme i romjula, men han var tom - og skulle sende nå på nyåret.
Det viste seg dermed at jeg ikke hadde nok gjæringskar til å gjennomføre som planlagt.
Jeg slo derfor av alarmen på klokka i går kveld, og sov godt og lenge i dag :)

Er imidlertid nå i gang med Cream Alen.
11 kg malt er ferdig malt, og innmesket. Fylt 55 liter vann.
Kjører samme prosedyre som på Stouten, røring hver halve time - og skylling.
Target på 65 liter preboil med SG 1.040 (da kalkulert med 85% effektivitet)

Målet er 4,5% alkohol - men den tåler mer. Opp til 5% ville jeg sagt.
Derfor vil jeg nødvendigvis ikke skylle den helt ned til 1.040, men en plass mellom 40 og 45.

Time will show - og jeg vil keep you informed ! :)

Det ble litt amputert bryggemaraton da - så la oss kalle det bryggehalvmaraton :)
 
Ferdig mesket.
Skylte med 32 !! liter

77 liter til kok - med SG 1.040
På nytt - mye skylling, og noe lavere SG enn ønsket - men OK.
Fornøyd med 77 liter da ! :)
 
Tilbake
Topp