Brygger bryggeriene testbatcher før de lanserer?

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hvordan fungerer det med mikrobryggerier som leverer til polet? Brygger de små batcher for å teste før de brygger større til polet? Eller går de all inn og brygger stor batch med engang?

Jeg lurer litt fordi det har vært lansert mye nytt de siste årene og jeg vil tro det tar for mye tid med testbatcher?
 
Hvordan fungerer det med mikrobryggerier som leverer til polet? Brygger de små batcher for å teste før de brygger større til polet? Eller går de all inn og brygger stor batch med engang?

Jeg lurer litt fordi det har vært lansert mye nytt de siste årene og jeg vil tro det tar for mye tid med testbatcher?
Så vidt jeg vet er polet pliktig til å selge hvis du brygger for salg, men de er ikke pliktig til å lagerføre. Du må betale alkholavgift som er en fastsum på ca 40k/år (for noen år siden) pluss % pr alkoholvolum. Du må altså selge noen liter for at ikke fastssummen skal bli urimelig stor.

Dersom polet ønsker å lagerføre i en eller flere butikker gjør det fordi de har smakt øket ditt og mener det er så bra at det vil selge mye. Da gjør de innkjøpsavtaler med deg hvor du må garantere og dokumentere tilstrekkelig produksjonskapasitet.

Ps. Skal du brygge for salg må også KS rutiner for hygiene etc. være på plass og godkjent av mattilsynet.
 
Det er nok begge deler. Jeg mener Gahr hos 7fjell sa at de ikke gjorde det. Lervig har et lite pilotbryggeri i taproom Lervig local for uttesting av nye oppskrifter (ikke dermed sagt at de gjør det hver gang). Brewdog har et bryggeri i Berlin (Mariendorf), hvor de også har et 10hL pilotbryggeri.

Jeg har vært involvert i kontraktbrygging, utenfor vinmonopolet sfære (utlandet), da har vi brukt oppskrifter vi har testbrygget selv (hjemmebrygg), men eieren av det ene bryggeriet testbrygger aldri, og har aldri gjort det.

Det blir heller ikke helt likt når man skalerer opp. Så jeg tenker det har noe å gjøre med erfaringen, kunnskapen og selvtilliten til bryggeren om de gjør testbatch, pluss hvor praktisk det er å få til en test batch.

Blir det helt feil, så er det bare å sette på en kul etikett med ditto tekst. .

Jeg tenker at det er begge deler, men at de mange ganger går all inn med den kunnskapen de har.
 
Så vidt jeg vet er polet pliktig til å selge hvis du brygger for salg, men de er ikke pliktig til å lagerføre. Du må betale alkholavgift som er en fastsum på ca 40k/år (for noen år siden) pluss % pr alkoholvolum. Du må altså selge noen liter for at ikke fastssummen skal bli urimelig stor.

Dersom polet ønsker å lagerføre i en eller flere butikker gjør det fordi de har smakt øket ditt og mener det er så bra at det vil selge mye. Da gjør de innkjøpsavtaler med deg hvor du må garantere og dokumentere tilstrekkelig produksjonskapasitet.

Ps. Skal du brygge for salg må også KS rutiner for hygiene etc. være på plass og godkjent av mattilsynet.
 
Hei
Skal ikke gjøre noe selv, men lurte mer på trenden. Virker som flere kun brygger uten testbatch først, derfor hyppige lanseringer. Blir vel da også litt gambling vil jeg tro? Mye nye humler som kommer på markedet. Det er kanskje ikke så enkelt å estimere smak med så mye nye humler?
 
Hei
Skal ikke gjøre noe selv, men lurte mer på trenden. Virker som flere kun brygger uten testbatch først, derfor hyppige lanseringer. Blir vel da også litt gambling vil jeg tro? Mye nye humler som kommer på markedet. Det er kanskje ikke så enkelt å estimere smak med så mye nye humler?
Så har jeg også smakt mye komersielt håndverkøl som jeg tror mitt øl kunne utkonkurrert. I hvert fall på mine gode dager.
 
Har man erfaring nok, kan man sikkert si noe om hvordan en ny humle eller malt vil oppføre seg utfra hvordan den den lukter og hva den inneholder "Det der er som Citra, bare litt mer X og en del mindre Y, da bør den brukes som ..." På den annen side, brygger man kommersielt må man tenke på hvordan kan denne varen beskrives og pakkes inn på et vis som gjør at den selger. Det hjelper ikke noe om de brygger noe som alle vi her på forumet er enige om at er verdens beste øl (og så umiddelbart prøver å finne ut av oppskriften på om ikke bryggeriet har lagt den ut) om det har en "innpakning" og "historie" som gjør at de som slenger tilfeldig innom polets ølhjørne ikke blir interessert i det.
 
Tilbake
Topp