Brygger med gammel bereder, hjelp?

Hei.
Vi er ganske ferske innen brygging. Oppsettet vårt er den gode gamle varmtvanns berederen med gassbrenner under. Men vi sliter litt med å finne/lage en maltkurv som fungerer optimalt. Hovedproblemet vårt er når vi sirkulerer under mesking, så renner ikke vørteren kjapt nog gjennom. Lurer derfor på om noen har noen tips eller triks? Hva bruker du som maltkurv? Noen som har sett noen smarte løsninger? Regner med at det sitter mange her inne med erfaringer med å brygge på gammel vvb.

Sier på forhånd tusen takk for alle svar.
Hilsen frustrert nybegynner :)
 
Kapp av toppen på en vv bereder ..Kutt 1mm slisser i denne(biltema 1mm vinkel kutter kutteskiver)
Sveis denne inn som bunn på malt røret ditt..Sveis på 1-4 små ben så den havner litt over bunn..
Vi har 0,5-1cm mellom slissene og det funker fint..Bruker den som silbunn med splittet silikonslange som paking rundt men prinsippet blir det samme..
 
Er det ikke mulig å legge en silbunn på bunnen av tanken? leter etter en løsning selv her. Jeg lager et system med tre tanker. en til å varme opp vannet, en til mesk, og en til kok. Har også tenkt å ha en herms på utsiden av mesketanken hvor man kan justere temperatur. er jeg på rett spor eller er jeg ute og kjører?
 

Vedlegg

  • skisse.png
    skisse.png
    415,6 KB · Sett: 73
Off topic? (Eg har aldri forstått dette utstyrsjaget. Når ein med ein kokekjele, komfyr og meskepose kan brygge på 4 timar, så skjønar eg ikkje kvifor ein jagar etter noko større og meir tidskrevjande.)
 
Lettere med temperaturstyring, samt gøy å ha et proskjekt i garagen. Dette blir jo også et system der man kan lage 80L øl, ikke så lett med en kokekjele da.


HS
 
Off topic? (Eg har aldri forstått dette utstyrsjaget. Når ein med ein kokekjele, komfyr og meskepose kan brygge på 4 timar, så skjønar eg ikkje kvifor ein jagar etter noko større og meir tidskrevjande.)

Noen har GAS. Gadget aquisition syndrome. Og noen liker å ha prosjekter, så hobbyen blir ikke kun å brygge øl. Dessuten er det som HenningS sier, tempstyring bl.a. og det å gjøre arbeidet mindre fysisk. Trykk play.
 
Off topic? (Eg har aldri forstått dette utstyrsjaget. Når ein med ein kokekjele, komfyr og meskepose kan brygge på 4 timar, så skjønar eg ikkje kvifor ein jagar etter noko større og meir tidskrevjande.)
Som den rørleggeren jeg er, så ble det naturlig for meg å velge bereder. Har tilgang til haugevis med beredere som vi bytter. Også er det jo moro å kunne lage noe morsomt til seg selv. Vi har hatt mye sosialt og moro under byggingen av anlegget :)

Dette er patenten vi prøvde oss på i dag. Men sliter fortsatt med dårlig sirkulasjon. Har brygget Saison, og opplever at malten tetter for hullene. Vi har vært inne på tanken å felle ned en finmasket sil mot bunnen i maltkurven, slik at hullene i selve maltkurven ikke blir tettet. Noen andre som tror dette kan være en løsning?

IMG_7128.JPG IMG_7130.JPG
 
Hvor tight er den kontra varmtvannsberederen som er meskekar? vil ikke malten komme ned på sidene? Har sett en partent der det kun er en "rist" som blir satt nedi, stopper akuratt der berederen koner. det ble da brukt 1,5mm bor, som laget sinnsykt mange hull. Dette fungerte som en sil.

Har også lest at når man ønsker og lage en sil så må men bruke vinkelsliper, bor fra innsiden og ut, for en litt grov overflate vil få malten til å sette seg fast. og vertfall vis man borer,
 
Jeg synes det ser ut som at dere trenger flere slisser først og fremst. Det der har jeg vanskelig for å tro slipper igjennom nok.

Perforer skiten. Med riktig crush og smale nok slisser så blir det gull.
 
Som Miguel skriver. Les en gang til hvordan TazzaT har gjort det. Du har vel ikke mer enn 10-20% slisselengde i forhold til han. Gidder du ikke slisse så mye er det jo mulig å bruke en "kjøpefalskbunn" som du tilpasser maltrøret/silbunnen. Så kan du slisse litt ekstra ut mot sidene.

(Ser nå du har nevnt dette med kjøpesilbunn selv. Vil helt sikkert fungere det)
 
Du må ha flere slisser.. lag så mange du får plass til så går det ikke tett såfremt du ikke kverner malten til mel da...vi kverner mellom 1,1-1,3mm
Poster et bilde av vår senere..
 
Hva med den mellomrommet som blir mellom veggen på tanken og silbunnen? Og har du en bazooka under i tillegg for å ikke få me maltrester inn i systemet?


HS
 
Splitter silikon slange som pakning rundt..
Gå rett i pumpa under..ikke gått tett enda.

Sirkulerer så vørteren blir klar og fin..
 
Er dette toppen av en varmtvannsbereder med en mindre diameter? Hva anbefales om man ikke får tak i det?

Hvilken pumpe bruker dere til et slikt formål? skal ha 3 tanker hvor jeg ønsker og sirkulere via en herms til mesketanken.
 
Tror vi tok toppen på en 200 liter ø50cm
Og kuttet den til å passe i vår tank som var en 160 liter ø45cm..

Bruker en 10w 220v pumpe
 
Funke nok di.. hvor lenge di funker er en annen ting..
Har testet di lyse brune kina pumene og di tok kveld etter 2 brygg..ser bedre ut disse da...
 
Tilbake
Topp