Bryggeri på badet med WC

Jeg har stort bad med tilgang på alt. Jeg driver og lager meg et stasjonært microbryggeri der. Hva med tappingen til gjæringskar - og fra gjæringskar til fat - idet dette jo er på do med diverse luftbårne bakterier ?

Jeg har stort bad med tilgang på alt. Jeg driver og lager meg et stasjonært microbryggeri der. Hva med tappingen til gjæringskar - og fra gjæringskar til fat - idet dette jo er på do med diverse luftbårne bakterier ?

Du kan i alle fall begrense bakteriespredningen en god del om du alltid trekker ned med lokket på. (Kilde: En eller annen hygieniker som uttalte seg i et program på P2.) Og å late vannet på karslig vis er nok også noe du bør unngå:p.

Om du så ellers vasker over gulvet før du brygger, så tror jeg det går bra.

Jeg brygger alltid på badet. Går på do gjør jeg underveis og. Går så fint så.

Har gått fint så langt, ja;). ("Det finnes to slags bryggere osv. ")

Jeg omgås med tanker om å lage meg et system på badet sjøl, og regner med at det skal gå bra. Men jeg synes trådstarters bekymring er på sin plass:). Skjønt jeg tror at den største faren på et bad kanskje er sporer fra sopper som trives der det er fukt. Aspergillus niger ("svartsopp"), f.eks.. Noen som kan bekrefte det?

Vi er mange som brygger i gamle kjellerrom. Dette er vel mikrobeparadis som overgår de fleste lambic-bryggerier (kilde mangler), men går vel stort sett bra så lenge man tar vanlige forholdsregler rundt desinfisering. Det viktigste utenom å desinfisere alt som kommer i kontakt med ølet er kanskje å holde ned mengden støv, uavhengig av hvor man holder på.

Vi er mange som brygger i gamle kjellerrom. Dette er vel mikrobeparadis som overgår de fleste lambic-bryggerier (kilde mangler), men går vel stort sett bra så lenge man tar vanlige forholdsregler rundt desinfisering. Det viktigste utenom å desinfisere alt som kommer i kontakt med ølet er kanskje å holde ned mengden støv, uavhengig av hvor man holder på.

Enig i det. Jeg er nøye på å vaske ned badet etter brygging for å kvitte meg med støv som genereres under innmesk etc.

Videre passer jeg på å ha lokket mest mulig på fra kjølingen starter til vørter er overført gjæringskar. Gjør overføring via en silikonslange på kranen på bryggern og over i kona gjennom en 1.5 TC åpning. Prøver å holde ting ganske lukket. Da tror jeg man skal være ganske safe uavhengig av hvor man velger å brygge.

Det gjør det. Tilhører (bank i bordet) enda den kategorien som ikke har gått på infeksjonssmellen. Men, nå har jeg ikke ekstremt mange brygg på nakken heller.

Har du greidd deg lenge nok, minsker jo vanligvis sannsynligheten for å få noe, ganske enkelt fordi du bygger deg opp stadig mer kunnskap.

Jeg røyk på en smell, og grunnen var åpenbart at det jeg trodde var gode nok reingjøringsrutiner, ikke var det. Så @Christian Rokkestad , litt paranoia er en god idé:).

Åpen gjæring i en dass hadde vært noe. Helst helt ubrukt dass da. Sikkert ikke mange literne man får gjæret, men det hadde nå vært en gimmick på linje med pizza og penger i mesken.

Kunne kjørt ny vørter i retur fra skåla til sisternen og fått oksygenert den for hvert 'skyll' :D

Brygger også i gammel kjeller uten problemer, og uten spesielle forholdsergler. Har fungert ypperlig hittil, med holdbarhet på opptil ihvertfall 2 år på et juleøl jeg nettopp fikk tilbake en flaske av.

Men fra gammelt av var det allment kjent at enkelte hus kunne man ikke lage syltetøy fra hagebærene i, det ''gikk gang'' i syltetøyet. Regner med at villgjær da hadde tatt bolig i kjelleren.

Tilbake
Topp