Bryggerier til inspirasjon

gustavf

Administrator
Vi har snakket mye om mulige løsninger for bryggeri. Her kan vi samle lenker og tanker til inspirasjon.

Her er noen av mine favoritter.

Brutus 10
Et solid, enkelt og forseggjort bryggeri basert på gass. Vi har slått fra oss gass, som ikke er spesielt egnet i en kjeller, men det er en del gode ideer her. RIMS med direkte varming virker som en god måte å få et meskekar som er lett å rengjøre. En lignende variant med litt mer elektronikk er det (halv)kommersielle Black Heart Brewery.

Den Gyldne Draabe
Dette er, så vidt jeg vet, bryggeriet til Eduard og gjengen. Smart løsning for å tømme meskekaret og god bruk av (noe som ser ut som) IKEA-rammer. Et oppsett uten benk kan se ut som en god ide.

The Electric Brewery
Et usedvanlig forseggjort bryggeri, med et ganske avansert kontrollpanel. Han som har bygget dette, er i hvert fall rimelig flink til å lage lekre løsninger. Jeg liker ikke helt å blande alt av svak- og sterkstrøm i et overfylt kontrollpanel, men alt i alt usedvanlig lekkert. Jeg tror RIMS er lettere å håndtere enn HERMS, men byggeanvisningene er veldig forseggjorte og fulle av gode tips.
 
Skal vi ha  elementer inne i kjelene, eller eksternt som f.eks induksjon? jeg har gode erfaringer med direkte elementer og har heller ingen problemer med å installere de. det kommer på ca 200 pr element. Hvis vi handler tre kjeler på 50-60 liter har vi et godt utgangspunkt. tror ikke vi kan gå noe større uten å måtte oppgradere inntakskabel og strømmåler. Når det kommer til å automatisere bryggeriet så kan jeg få til alt fra lys og knapper på et skap til full styring fra PC.
 
Martin E fra Kristianiastudentene foreslo Catering parts, som tilbyr en rekke elementer med stor overflate. Veit ikke om det var sånne du tenkte på, men de virker aktuelle.

Men hvis de monteres på en slik måte at de ikke kan kobles av igjen, kan vi muligens få et problem med å holde dem reine i det lange løp. Det har i hvert fall kristianiastudentene, som må demontere elementene og skrubbe dem med 10-15 bryggs mellomrom. Then again, så trur jeg at de bruker elementer med langt mindre overflate enn de fra catering parts, så det er mulig at elementer med større overflate ikke vil ha slike problemer.

Det problemet er så klart ingen sak når det gjelder HLT.
 
Jeg har brukt elementer beregnet for vvb kjøpt på e-bay for 10-20$. har aldri hatt noen problemer med fastbrenning.
 
Jeg er litt usikker. Skulle jeg hatt et bryggeri for mitt eget bruk, vill jeg nok hatt elementer inne i kjelene. For et fellesbryggeri er jeg mer usikker, spesielt med tanke på renhold.
 
Jeg var på utenlandsreise tidligere i uken(ok da, harrytur...) og kom da over noen søte små elementer på 2,2KW til den nette sum av 99SEK, finfine å montere i en kjele!
 
Rengjøring av rustfritt utstyr med elementer i rustfritt, sjekk saltsyre... sier ikke mer om det (forest gump) :)
Jeg har også god erfaring med burco elementer, mitt brenner ingenting fast i forhold til vannkokerelement, god elektrisk tilkobling, og rimelige på ebay.co.uk.
Enklere å styre en induksjon og mer effektfulle tror jeg. Mulig bakdel med interne varmeelement er ved whirpool, eller bryggeutstyr i aluminium.
 
Internt element er heller ikke lett å få til i en mesketank, men det er jo ikke noe i vegen for å ha litt ulike løsninger i de forskjellige karene.
 
Jeg kan godt innrømme at jeg ikke har vurdert noe særlig annet enn interne elementer, hva er alternativene? Og hva slags prisrammer snakker vi om?
 
Et par gode løsninger du har der.

Jeg har noen tanker om hvordan bryggeriet bør være, men sånn generelt så synes jeg det viktigste er at:
  • Bryggeriet er enkelt å bruke, slik at nye bryggere kan ta det i bruk uten spesielt store problemer eller behov for å bruke tid på å sette seg inn i utstyrets lyter. Det betyr sannsynligvis en del automatikk rundt temperaturregulering, enkle koblinger og akkurat passe mye automatisering.
  • Renhold må være enkelt. I et fellesbryggeri er det viktig at renhold fungerer så greit at det ikke fører til for mye gnisninger mellom de som ikke bryr seg og de som har støv på hjernen.
  • Man kan brygge batcher som er store nok til det gir mening å ha fellesbrygging. Sannsynligvis betyr det så store batcher som det elektriske anlegget tillatter (et sted rundt 50 liter)
  • Bryggeriet ser OK ut.
  • Prisen er rett.
 
Billigste løsning er jo labbdunkbryggeri. Dessuten kan det bygges uten sveising eller andre "kompliserte" prosesser. Har nå funnet en løsning for bruk av silbunn med interne varmeelementer i labbdunk, noe som åpner for stegmesking med PID (bilder kommer når ferdig bygget). Løsningen på reholdsproblemet kan være at man fyller på ca 10l lut-løsning etter endt brygging, og lar det stå slik til neste brygger kommer.
 
Bård skrev:
Billigste løsning er jo labbdunkbryggeri. Dessuten kan det bygges uten sveising eller andre "kompliserte" prosesser. Har nå funnet en løsning for bruk av silbunn med interne varmeelementer i labbdunk, noe som åpner for stegmesking med PID (bilder kommer når ferdig bygget). Løsningen på reholdsproblemet kan være at man fyller på ca 10l lut-løsning etter endt brygging, og lar det stå slik til neste brygger kommer.

Forsiktig med å regulere meskvarme med interne elementer, den delen av mesken som er nærmest elementene kan bli langt varmere enn ønsket og utskille tanninner. Når jeg må øke BIAB-varmen i oppsettet mitt tar jeg alltid sekkene ut av kjelen under oppvarmingen.
 
Med falskbunn er det kun vørteren i "dødrommet" som blir varmet opp. En pumpe sirkulerer vørteren, og en pid styrer elementene. I tillegg er elementene koblet i serie, noe som gir en max effekt på 733w pr element. :) Tror ikke dette blir et problem..
 
Bård skrev:
Med falskbunn er det kun vørteren i "dødrommet" som blir varmet opp. En pumpe sirkulerer vørteren, og en pid styrer elementene. I tillegg er elementene koblet i serie, noe som gir en max effekt på 733w pr element. :) Tror ikke dette blir et problem..

Ikke dumt, kan vel funke det... Har du funnet ut om silbunnen passer?
 
53b075eb-371a-1f00.jpg


Jepp. Den passer.:)
 
Tilbake
Topp