Bryggerom - størrelse?

Hei,

har etterhvert fått brygget en del, og har lyst til å flytte ut av kjøkkenet.
Jeg har "fått" et rom i kjelleren som jeg evt kan lage et bryggeri i, men det er ikke store rommet. 3.6 kvm. Er dette nok til å lage et praktisk bryggeri? Ønsker meg et RIMS oppsett med tre kjeler.
Har allerede 2x16A kurser i rommet (okey, jeg må låne varmtvannsberederen sin kurs :) )
Noen som har erfaringer?


IMG_0062.PNG
 
Min erfaring ble at du må enten utføre det som våtrom, eller ha et bra dimensjonert mekanisk avtrekk for å få ut all dampen, hvis ikke blir det såpass vått i rommet at det blir skader av det. De første to gangene jeg brygget var i kald kjeller med en gammel ventilator som avtrekk og det tok ukesvis før det var tørt inne i isolasjonssjiktet mellom kjeller og 1.etg, det er ikke bra.
 
Bør være god plass til selve bryggeriet, men begrenset plass til gjæringsskap, lagring av malt, flasker osv.

Er flere måter å gjøre det på i forhold til bryggeutstyret og størrelse på dette. En spesialbygd rigg, eller en kjøkkenbenk/bord å plassere tanker/kokekar på.
Du kan også bygge i høyden for å utnytte plassen bedre, og utnytte naturlig fall for f.ex. skyllingen og spare deg en pumpe.
Hvor stor kapasitet tenker du å gå for?

Jeg har flyttet bryggingen til vaskerommet. Når jeg pusset opp dette satte jeg inn et kjøkkenbatteri med hånddusj/slange og en egen kaldtvannskran til kjøleren. Der var en stor utslagsvask fra før så den beholdt jeg. Satte også inn en avtrekksvifte beregnet for bad.

I ettertid kunne jeg tenkt meg en kraftigere avtrekksvifte, en kjøkkenventilator av den skrå typen som ikke stikker så langt ut hadde vært ideelt.
Men, de er ganske kostbare, så en standard innbyggingstype montert på skrå burde fungere like bra. Det viktigste er å unngå problemet med drypping ned i gryta, og å ha god plass over.
Må også passe på å ha rikelig medt luft inn, jeg ville hatt en vanlig ventil i tillegg, og satt de så langt fra hverandre som mulig for å unngå omluft.

En stor flatbunnet oppvaskkum til å rengjøre gryter/gjæringskar er også veldig greit å ha.

Tror du fort kan få et veldig bra bryggeri ut av dette rommet.
 
Hei,

takk for gode svar!
Ser for meg å bruke ca 50 liters kjeler.
Rommet er vel allerede et delvis våtrom, med sluk i gulvet, og varmtvannstank/kran etc.
Planen er å ha en kraftig avsugsvifte over kjelene, iallefall kokekjelen.
Godt tips om å ha den skrå, så det ikke drypper oppi kjelen!
 
Jarle T skrev:
Har kjøpt denne kraftige vifta på tysk ebay. Ikke noe problem å sende/ betale. 580m3/timen
Relativt rimelig i forhold til hva du må ut med i Norge.   http://bit.ly/1bVV5VJ
Har dimensjonert den ned til 125mm.
http://bit.ly/12rSeB0
EDIT: Selger den flere steder ser jeg: http://www.aliexpress.com/item/Circle-ventilation-fan-djt16-45b/1162983608.html


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er du fornøyd med denne vifta? Har du laget noe for å ta opp mest mulig av dampen, noe som en "opp-ned trakt" feks?

Vurderer å gå for denne selv....
 
Vifta er kraftig og lager litt støy. Har hatt den i bryggerommet, men har nå flytta den ut i et annet rom. Trenger en regulator som kan regulere hastigheten. Har brukt en billig ebay-fan speed controller, men må nok se meg etter noe som regulere hastigheten uten å "brumme". Sikkert ikke bra for motoren.
Jeg bruker en avtrekkshette over hele benken. Fungerer fint. Har nå laget to inntak, men ikke fått testet dette.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    750,9 KB · Sett: 519
Wow, det der så dritbra ut! Kommer nok til å la meg inspirere en del av ditt oppsett. Er ikke akkurat noen metallsløyd-guru, så mulig jeg undersøker muligheten for å bruke plast for å lage en slik hette istedenfor metall.

En annen løsning jeg har tenkt litt på er å koble på sånn bøyelig slange som ofte brukes for å frakte avtrekksluft fra kjøkken, gjennom feks loft og så ut veggen. Feste en sånn på lokket på kjelen, og så rett ut på et feste på veggen. Vet ikke om det hadde blitt noen suksess, om noen har kommentarer så kom gjerne med de  :yes:
 
Takk for det :)  Det er noen her på forumet som bruker en stor lampeskjerm fra Ikea som hette, med ventilasjonsrør tilkobla en  vifte. Det er nok en løsning som sikkert fungerer veldig bra. Vet det finnes noen tråder her på forumet om akkurat dette. Du får prøve å søke litt ;)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp