Brygget IPA , lav SG etter kok. Hvorfor?

Har idag brygget en IPA med biab. Testet ut en liten sirkulasjonspumpe under mesking for å
øke utbytte, som har variert veldig. (brygget 4 ganger tidligere).

7,5kg malt på ca. 66grader i to timer (skulle være en, ble lurt av falsk jod test) og 30 liter til
kok med SG 1.051. Dette gir meskeeffektivitet på 68%, som jeg er fornøyd med da det var en
testrunde med sirkulasjon.

Problemet oppstår etter kok (60min), da sitter jeg med 21 liter i gjæringsbøtta og OG 1.061. I oppskriften
jeg opprinnelig følgte skulle jeg ha BG 1.056 og OG 1.076. Dette med 22 liter i bøtte og 30 liter til kok.

Hvordan har det seg at OG er såpass lav når andre kalkulasjoner stemmer? Hva er det jeg overser?

Da denne ipaen har en IBU på 80 så er jeg fristet ti å koke opp DME , kjøle ned og tilsette gjæringsbøtta før pitching av gjær, slik at jeg når OG 1.076 (ca..) Hva er meningene rundt dette?
 
Å gå fra 1.051 til 1.061 etter 60 min kok er etter mine standarder helt normalt. Jeg ville latt den stå som den er, OG på 1.061 på en IPA er vel helt innafor. Med 1.076 er du jo inne i DIPA-land. Er du veldig opptatt av å balansere så kanskje det kan være greit å høyne OG, men når det gjelder IPA/DIPA pleier jeg ikke bry meg så mye om denne balansen, så lenge resultatet smaker godt ;)
 
Når jeg legger denne effektiviteten inn i beercalc og lar resten av parameterene stå uendret så får jeg BG 1.054 (nært nok) men der
mener de OG skal ende på 1.078. Jeg er mest på jakt etter å lære hvorfor ting blir som de blir og skjønner da ikke helt hvordan
denne ender på 1.061.
 
Hei, hva var volumet etter kok, altså i kjelen? Overførte du alt til bøtta?

For å gå fra 30 liter 1,056 til 1,076 må du dampe inn 8 liter det vil si du ender på 22 liter, men det er hele volumet du har i kjelen og tar nok ikke høyde for at ikke alt går over i bøtta. Kan det være forklaringen?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hei igjen,
Hvis du hadde ca 25 liter etter kok, så stemmer det bra at du gikk fra 1,051 til 1,061. Det er nok bare oppskriften som er litt vel optimistisk.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kontrollregning:
30 x 1,051 - 5 = 25 x 1,061

Stemmer rimelig bra, med andre ord.

Sent from my iPad using Tapatalk
 
Og da skjønte jeg også hvor jeg har rotet det til i beercalc. Har satt 21 liter som mengde etter kok, men her må skal man nok legge til trub osv. Endrer jeg denne til 26 liter får jeg en forventet OG på 1.064.

Takk for svar =)
 
Tilbake
Topp