Bryggetabbe ble lettøl- mangler sødme og munnfølelse

Prøver å få en bryggetabbe drikkende :)

Bommet kapitalt på en WIPA. Nå er det blitt en lettøl, med Mosaic som single hop. Men ølet har dårlig sødme og mangler kropp, og FG på 1.004. Fine humle toner. Noen som har erfaring med laktose? Hvor mye må jeg tilsette i 20 l, for å få FG på 1.010?
 
Brukte 300 gram for å få FG fra 1,004 til 1,008 på 25 liter. Syns ikke det ble noen suksess. Fikk absolutt mer fylde, men syns det ble litt kvalmende. Andre likte ølet, så det er vel smak og behag. Kommer ikke til å bruke laktose igjen i hvert fall.
 
Laktose er melk, og tilsettes i milk stouts. Dextrose er sukker, og kan nok få opp FG litt, men det beste er vel DME (spraymalt) siden det er en IPA / Pale Ale. Bra at Mosaicen er tilstede. Thumbs up!
 
Hva med å finne fram en 5 liters kokekjele, fylle opp med f.eks 3 liter vann på 82 grader og 1 kilo av basemalten.
Så setter du dette inn i en forvarmet stekeovn som har nøyaktig 75 grader, og lar det stå i 40 minutter.
Deretter siler du av malten slik at du sitter igjen med vørteren, og koker den 15 minutter.

Så måler du SG, vil ligge på 1.085 ved maks. effektivitet, men det har du ikke, du vil ligge en del lavere.
Så bruker du en kalkulator til å beregne hvor mye av denne vørteren du ønsker å tilsette ølet for å nå din foretrukne FG. Vørteren du har laget er relativt lite gjærbar, teoretisk 54% så det er ekstremt mye fylde i denne.

Hvis du ikke har drept gjærcellene må du uansett ta forholdsregler, da gjæring vil starte opp igjen på det sukkeret som gjæren kan spise, altså ca. 54%

Høres dette enkelt og greit ut? Tenkte meg det. Har uansett ikke prøvd dette selv i småskala, men har laget en klone av Ringnes Polaris som endte på FG 1.040 etter samme prinsipper.
 
Sist redigert:
Hva med å finne fram en 5 liters kokekjele, fylle opp med f.eks 3 liter vann på 82 grader og 1 kilo av basemalten.
Så setter du dette inn i en forvarmet stekeovn som har nøyaktig 75 grader, og lar det stå i 40 minutter.
Deretter siler du av malten slik at du sitter igjen med vørteren, og koker den 15 minutter.

Så måler du SG, vil ligge på 1.085 ved maks. effektivitet, men det har du ikke, du vil ligge en del lavere.
Så bruker du en kalkulator til å beregne hvor mye av denne vørteren du ønsker å tilsette ølet for å nå din foretrukne FG. Vørteren du har laget er relativt lite gjærbar, teoretisk 54% så det er ekstremt mye fylde i denne.

Hvis du ikke har drept gjærcellene må du uansett ta forholdsregler, da gjæring vil starte opp igjen på det sukkeret som gjæren kan spise, altså ca. 46%.

Høres dette enkelt og greit ut? Tenkte meg det. Har uansett ikke prøvd dette selv i småskala, men har laget en klone av Ringnes Polaris som endte på FG 1.040 etter samme prinsipper.
Tenkte på noe slikt, ja. Takk for tips. DME tror jeg blir håpløst, da det meste vil gjære ut. Tror jeg går for denne løsningen,og mesker den på 75 grader.
 
Morsomt, så får vi se hvordan det går når teori møter praksis. Veldig viktig å ikke slippe meske temperaturen ned under 74 og ikke over 76 tror jeg, skal dette funke.

Du får oppdatere her om en stund med resultatet. Lykke til !
 
Og den enkle men minst morsomme løsningen kunne være å varme opp ølet til 60 grader, pasteurisering.
Og så tilsette DME. Men ugjærbart sukker gir jo mye fylde og mindre sødme, ren DME vil vel først å fremst tilføre sødme.
 
Viktig med riktig type maltodextrin later det til, den ene kan du bruke før/under trening, godt for kroppen din.
Den andre er bra for kroppen til ølet men verdiløs i treningsformål og noen hevder sistnevne i større mengder kan medføre et aromaproblem i din kropp men ikke ølets
Kilde : http://www.livestrong.com/article/467214-what-does-maltodextrin-do-to-the-body/

Kanskje begynne eksperimenteringen med 5-10 gram i en halvliter og smake seg fram derfra?
Har heller ingen erfaring med dette, morsomt å høre hvordan det gikk når du er ferdig.

Men dette vil vel ikke hjelpe deg helt ut dersom du har problem med både kropp & sødme i ølet ditt.
Da kan du vel eksperimentere litt med laktose i tillegg for sødme.
Har heller ingen erfaring med dette, jeg satser på stålkontroll på mesketemperaturen og det har fungert sålenge for meg.
 
Sist redigert:
Dette blir som et prøveprosjekt hele greien. Har tørrhumlet, og tar en ny smaksprøve om 3-4 dager. Da blir det maltodextrin tilsetting. Får bare prøve meg fram. Bestilte fra petit agentur. Hvis det blir kjiipt eller mislykket, går det til dodraugen. Blir det greit, går det på fat :) skal oppdatere når jeg vet noe mer.
 
Dette blir som et prøveprosjekt hele greien. Har tørrhumlet, og tar en ny smaksprøve om 3-4 dager. Da blir det maltodextrin tilsetting. Får bare prøve meg fram. Bestilte fra petit agentur. Hvis det blir kjiipt eller mislykket, går det til dodraugen. Blir det greit, går det på fat :) skal oppdatere når jeg vet noe mer.
Litt nysgjerrig på hva som gikk galt slik at du endte opp med dette problemet;)
 
Litt nysgjerrig på hva som gikk galt slik at du endte opp med dette problemet;)

Egentlig en amatør feil, men.....
"Tabbe i går. Skulle kverne malt til en hvit IPA, og satt drillen slik at den gikk feil vei. Hørte ikke pga musikk på full guffe, og så ikke malten. Så skulle jeg meske, og helte oppi. Da skjønte jeg at det var noe galt. SG på 1.025 etter kok. Blir en lettøl når jeg klipper plenen. Fant noe annen humle, og humlet den med Mosaic på 30,15 og 0 min. Tørrhumle. Kan bli en spennende lettøl :)

Kvernet etterpå ny malt, og fikk laget det jeg skulle opprinnelig, nemlig hvit IPA med Cascade og Citra."
 
Vil vel si at mange feil skjer når du er dreven og går på autopilot, virker som det var det som skjedde i dette tilfellet.
 
Skal ikke skryte på meg at jeg er så dreven, har 12 brygg på samvittigheten :) har lært mye på dette. Dette blir en ny erfaring.

Men denne tabben gjør jeg ikke igjen. Kjente jo egentlig at kvernen ikke "tok" skikkelig, men koplet ikke.
 
Her er en liten oppdatering; dette smakte helt for jævlig. Det er absolutt ingen malt smak, det smaker som vann med humle og kullsyre. Totalt mislykket. Retrospektivt skulle jeg tilsatt DME. Livet er for kort til å drikke dette skvipet. Dette går til dodraugen :rolleyes: kald humlete med kullsyre- nei takk.
 
Laktose er melk, og tilsettes i milk stouts. Dextrose er sukker, og kan nok få opp FG litt, men det beste er vel DME (spraymalt) siden det er en IPA / Pale Ale. Bra at Mosaicen er tilstede. Thumbs up!
Gammel post, men fortsatt feil. Laktose er en type karbohydrat, og siden det finnes i melk kalles det gjerne for melkesukker. Maltose er også er karbohydrat, og siden det finnes i korn kalles det gjerne for maltsukker. Dextrose, eller glukose som det egentlig heter, er også kjent som druesukker, og er også et karbohydrat. Å si at laktose er melk er feil på alle måter. :)
 
Tilbake
Topp