Bryggeutstyr - Trondheim

I følge oversikten på denne siden, så er det to utsalgssteder av bryggeriutstyr (utover Europris) i Trondheim. En på Heimdal, og en i sentrum.
Er det noen som har litt mer informasjon omkring kvalitet og utvalg på disse utsalgsstedene. Jeg finner nemlig ingen nettisde på disse.
Et tilleggsspm mens jeg i er i gang: Selger de oechlevekt på Europris
 
Jeg vil anta at den i sentrum er vinråstoffhuset i brattørgata. De selger øl- og vinsett og diverse utstyr som gjæringskar, 5-liters kanner, gjærlåser, oechselvekter, termometer, flaskekapsler, vinkork etc.

Av råstoffer, vingjær, gjærnæring; fører de mye fra Kargus

De har også diverse "morsomme" bareffekter, som løspupper, 'min er lengre enn din'-skyggeluer etc., som jeg ser ofte føres av øl- og vinråstoffbutikker- uvisst av hvilken grunn.
 
Europris på Tiller har mye av det samme utstyret som Dalaker beskriver for vinråstoffhuset. Kvaliteten på utstyret er vel av typen billig men i mange tilfeller godt nok. Gjæringskarene de har er jeg veldig fornøyd med.
 
Jeg kjøper også gjæringskar (med hull og pakning til gjærlås) + gjærlås på Europris.
Måleglass + Oechslevekt kan også kjøpes der (den som står til Ølbrygging har litt unøyaktig skala, så jeg ville gått for vinversjonen),
men sikkert lurt å kalibrere den ved å sjekke hva den viser i vann ved romtemperatur.
Jeg har opplevd avvik på nesten alle oechslevekter og termometer ("stavtermometer") kjøpt på ulike steder,
og dermed blitt forvirret på både mesketemperatur og utbytte.

Termometer til mesking har jeg nå kjøpt på Clas Ohlson for 129,-, etter tips her inne et sted, det er mye mer nøyaktig, og kan ligge i mesken hele tiden, hvis du lager en anretning for det.

Ellers synes jeg det er mye lettere å tappe både til testing og omstikking/flasking, med tappetut fra Petit (Artikkelnr 4033).

Jeg er forøvrig på utikikk etter 10mm kobberrør til ny spiralkjøler, gjerne 10-20 meter, så tut ut om noen har lokale tips.
 
Jeg bruker en 8mm tykk 10 meter lang kobberspiral kjøpt på Biltema (Drivstoffrør). Mulig dem har 10mm også, men noe lenger enn 10 meter tror jeg ikke du finner der.

Jeg vet det har vært mye diskusjoner på forumet her om hva som er riktig dimensjoner på kjølespiralen, men jeg mener at 8mm holder i massevis. Uten konveksjon i vørteren stiger kjølevannet bare en 10-20 grader på mitt oppsett, noen som skulle tilsi at lengre er bedre enn tykkere. På den andre siden, med god konveksjon vil jeg si at temperaturen på kjølevannet kan komme opp i 70-80% av vørtertemperaturen, noe som kanskje vil fordre en tykkere spiral, hvis jeg ikke tar helt feil. Min teknikk er i hvert fall å utnytte den fjæreffekten som er i spiralen, dvs å "Jokke" spiralen opp og ned under avkjøling for å få god konveksjon. Med denne teknikken kjøler jeg i hvert fall ned 20 liter vørter fra 100 C til 18 C på nøyaktig 10 min med mitt oppsett.
 
Fettern skrev:
Jeg bruker en 8mm tykk 10 meter lang kobberspiral kjøpt på Biltema (Drivstoffrør). Mulig dem har 10mm også, men noe lenger enn 10 meter tror jeg ikke du finner der.

Jeg vet det har vært mye diskusjoner på forumet her om hva som er riktig dimensjoner på kjølespiralen, men jeg mener at 8mm holder i massevis. Uten konveksjon i vørteren stiger kjølevannet bare en 10-20 grader på mitt oppsett, noen som skulle tilsi at lengre er bedre enn tykkere. På den andre siden, med god konveksjon vil jeg si at temperaturen på kjølevannet kan komme opp i 70-80% av vørtertemperaturen, noe som kanskje vil fordre en tykkere spiral, hvis jeg ikke tar helt feil. Min teknikk er i hvert fall å utnytte den fjæreffekten som er i spiralen, dvs å "Jokke" spiralen opp og ned under avkjøling for å få god konveksjon. Med denne teknikken kjøler jeg i hvert fall ned 20 liter vørter fra 100 C til 18 C på nøyaktig 10 min med mitt oppsett.

Jeg har 10 meter 8mm fra Biltema i dag, men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen, og synes det går for sent  på mine 50 liter uten å måtte plaske i varm vørter eller sette vørteren i infeksjonsfare ved å henge over den. Vurderer platekjøler, men kunne tenkt meg å testet 10mm, gjerne på 15 meter først.
I følge Biltema.no, er 8mm max tykkelse på drivstoffrørene.
 
Dalaker skrev:
De har også diverse "morsomme" bareffekter, som løspupper, 'min er lengre enn din'-skyggeluer etc., som jeg ser ofte føres av øl- og vinråstoffbutikker- uvisst av hvilken grunn.

Hehe, ja, hva er egentlig koblingen der?? "Kan jeg få et stk ølsett og en kyllingkostyme takk." 

Jeg pleier å unngå slike Vinråstoff-butikker, siden jeg blir skuffet hver gang jeg stikker innom og leter etter spraymalt og spesialmalt, men bokstavelig talt blir møtt med en gummipikk.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor butikker som ikke setter seg ordentlig inn i hobbyen de prøver å markedsføre skal ha livets rett. Du får det samme basic utstyret på Europris i minst samme kvalitet en god del billigere.

Ellers får du 40 liters kokekar på Båtsenteret i Fjordgata til 600 kroner. Gassbrenner til 399.-
Biltema og Clas Ohlson kan tilby komponenter til hjemmelaget kjøler og meskekar. Da er du langt på vei!
 
Det er bare tur og retur delen av spiralen som bryter vannflata, så det blir ikke my plasking av det. I tillegg har jeg hull til røra i kjelelokket, så jeg er ikke redd for infeksjon heller. Det er ikke så mye konveksjon som skal til for å øke kjølekapasiteten betraktelig. Men jeg ser den at det fort blir mer problematisk når volumet er stort.

Magefølelsen tilsier at lengre er bedre en tykkere (i denne sammenhengen:)). Dette fordi vanntrykket fra springen er såpass høyt at det vil gå omtrent like mye vann igjennom en 8mm som en 10mm. Og hvis man antar at temperatur differansen mellom kjølevann og vørter er stor i begge tilfeller (liten konveksjon) vill en 8mm tykk kjøler faktisk gi bedre kjøling fordi den har lavere volum på overflateareal forhold. Arrester meg gjerne hvis resonnementet mitt er helt på gjordet.  

Har du tenkt på muligheten for å kjøpe en 8mm x 10 meter til og skjøte dem sammen. Overganger mellom rør til hageslang, slik at det blir tett, burde heller ikke være så vankelig å få tak i.

Dahl Brødrene AS på Heggstamoen (tlf:72593200) vet jeg har alt mulig av rør. De kanskje har rør som er lengre enn 10 meter, men dessverre så selger dem kun til bedrifter. Kanskje du har mulighet til å kjøpe av dem igjennom jobben?

Albert E Olsen er en annen bedrift du kan høre med.
 
Lars skrev:
Jeg har 10 meter 8mm fra Biltema i dag, men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen, og synes det går for sent  på mine 50 liter uten å måtte plaske i varm vørter eller sette vørteren i infeksjonsfare ved å henge over den. Vurderer platekjøler, men kunne tenkt meg å testet 10mm, gjerne på 15 meter først.
I følge Biltema.no, er 8mm max tykkelse på drivstoffrørene.

Hvis du trer slangen på et glatt rør og har normalt høyt vanntrykk får du ikke denne koblingen tett m.m. du har en slangeklemme som er unormalt smal, det må være riller "barbed" på rørstussen hvor slangen trees på.
 
.
Lars skrev:
Fettern skrev:
Jeg bruker en 8mm tykk 10 meter lang kobberspiral kjøpt på Biltema (Drivstoffrør). Mulig dem har 10mm også, men noe lenger enn 10 meter tror jeg ikke du finner der.

Jeg vet det har vært mye diskusjoner på forumet her om hva som er riktig dimensjoner på kjølespiralen, men jeg mener at 8mm holder i massevis. Uten konveksjon i vørteren stiger kjølevannet bare en 10-20 grader på mitt oppsett, noen som skulle tilsi at lengre er bedre enn tykkere. På den andre siden, med god konveksjon vil jeg si at temperaturen på kjølevannet kan komme opp i 70-80% av vørtertemperaturen, noe som kanskje vil fordre en tykkere spiral, hvis jeg ikke tar helt feil. Min teknikk er i hvert fall å utnytte den fjæreffekten som er i spiralen, dvs å "Jokke" spiralen opp og ned under avkjøling for å få god konveksjon. Med denne teknikken kjøler jeg i hvert fall ned 20 liter vørter fra 100 C til 18 C på nøyaktig 10 min med mitt oppsett.

Jeg har 10 meter 8mm fra Biltema i dag, men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen, og synes det går for sent  på mine 50 liter uten å måtte plaske i varm vørter eller sette vørteren i infeksjonsfare ved å henge over den. Vurderer platekjøler, men kunne tenkt meg å testet 10mm, gjerne på 15 meter først.
I følge Biltema.no, er 8mm max tykkelse på drivstoffrørene.

Biltema har både 12 mm og 15 mm kobberrør utvendig Ø. i 5 meter og tror det er 20. jeg har laget min i 12 mm, er ikke prøvd ennå.
Har du prøvd å resirkulere den varme vørteren viss du har pumpe. Jeg vet noen bruker drill og sementblander for å få sirkulasjon i vørteren og det hjelper mye på kjøleefekten
 
Brede skrev:
Har du prøvd å resirkulere den varme vørteren viss du har pumpe. Jeg vet noen bruker drill og sementblander for å få sirkulasjon i vørteren og det hjelper mye på kjøleefekten

Det blir en formidabel forskjell, opp mot ti ganger raskere
 
Finner ikke lengre enn 2m kobberrør med 12 og 15mm diameter på Biltema. Si ifra hvis noen finner produktnummer på slikt, helst 10mm, ellers er det vel VVS neste ja.

10mm tenkte jeg ville passe bedre med hageslange og få større overflate (men fremdeles nok trykk).

Spørs nok om det må files litt på endene isåfall ja, og kanskje lages et lokk å tre de igjennom. Nå må kjølespiralen heises opp etter desinfisering, men før whirlpool, og det er jo også en risk å ta. Blir det ikke endel oksygen som piskes inn med sementblanderen, eller holder dere den langt under overflata? Hva med infeksjonsfaren med å stå med hode,  hender og drill over vørteren som blir kald? Bruker sementblander til å lufte vørter under tapping på gjæringskar.
 
Lars skrev:
Finner ikke lengre enn 2m kobberrør med 12 og 15mm diameter på Biltema. Si ifra hvis noen finner produktnummer på slikt, helst 10mm, ellers er det vel VVS neste ja.

87-965 Kobberrør, plastisolert [10]  1.399,00 kr 
87-966 Kobberrør, plastisolert [12]  1.699,00 kr 
87-967 Kobberrør, plastisolert [15]  2.099,00 kr 
87-962 Kobberrør, plastisolert [10]  299,00 kr 
87-964 Kobberrør, plastisolert [15]  449,00 kr 
87-963 Kobberrør, plastisolert [12]  369,00 kr

Her er produktnummer på røra fra Biltema, dei dyre tror jeg er 20m de andre er 5m. Litt styr å flekke av plasten, men gikk ikke så lang tid.

MVH Per
 
Lars skrev:
Finner ikke lengre enn 2m kobberrør med 12 og 15mm diameter på Biltema. Si ifra hvis noen finner produktnummer på slikt, helst 10mm, ellers er det vel VVS neste ja.

10mm tenkte jeg ville passe bedre med hageslange og få større overflate (men fremdeles nok trykk).

Spørs nok om det må files litt på endene isåfall ja, og kanskje lages et lokk å tre de igjennom. Nå må kjølespiralen heises opp etter desinfisering, men før whirlpool, og det er jo også en risk å ta. Blir det ikke endel oksygen som piskes inn med sementblanderen, eller holder dere den langt under overflata? Hva med infeksjonsfaren med å stå med hode,  hender og drill over vørteren som blir kald? Bruker sementblander til å lufte vørter under tapping på gjæringskar.

CO 49-389-5
Biltema 87-962 her må det søkes på "kobberrør"

Til omrøring bruker jeg en lang aksel av stivt kobberrør med "vinger" på, denn går gjennom lokket på kjelen, ingen problemer hittill.
 
Alle kobberrørene 87-962 til 87-967 er på 5 meter.

Oddvar: Har du bilde av "oppfinnelsen"? :) Og hva var "CO 49-389-5"?
 
men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen,

Kjenner du ikke en tam rørlegger som kan lodde på et par hurtigkoblinger, type Gardena?  Det brukte vi før vi gikk over til platekjøler.

Hadde jeg skulle laget ny spiralkjøler i dag, så hadde jeg laget en dobbeltspiral.  Den ytterste så vid at den gikk nesten ut til kjeleveggen, og den innerste betydelig mindre. Iht egenprodusert teori  :idea: skulle en da få såpass ujevn temperatur mellom periferi og sentrum i kjelen at vørteren burde komme i en viss sirkulasjon av seg selv.  :attevar:

Ellers er jeg definitivt tilbøyelig til å være enig i at tynn og lang er bedre enn liten og tjukk - uten at jeg kan komme med en vitenskapelig utredning på hvorfor.....
 
Lars skrev:
Alle kobberrørene 87-962 til 87-967 er på 5 meter.

Jeg mener at 87-965 til 87-967 er på 20m (det står 5 meter på internet, men tror at det er feil). Tror det var 20m lengder som lå ved siden av 5m lengda som jeg kjøpte i butikken tidligere i år. Vurderte å lage en lang, men fant ut at 5m, med 12mm var mer en langt nok for mitt bruk

MVH Per
 
Lars skrev:
Alle kobberrørene 87-962 til 87-967 er på 5 meter.

Oddvar: Har du bilde av "oppfinnelsen"? :) Og hva var "CO 49-389-5"?

CO = Clas Ohlson = Clasern   varenr. 49-389-5
BT = Biltema

Sorry, jeg har ingen bilder, men det kommer en gang, jeg brygger på Skjerstad og bor i Saltdal så det er ikke tilgjengelig nå.
Hvis du mener omrører så er det bare et gammelt 1/2 " kobberrør og et 1 1/2 " kobberrør på 15 cm. som er kappet i to og loddet på 1/2 " røret som "vinger", i nunnen på kjelen er det styring for akselen, det samme blir det i lokket slik at omrøreren står i ro i midten når den kjøres med el batteridrill.
 
Tilbake
Topp