Brygging av Amber Christmas Gahr Edt

Skal i gang med brygging av Amber Christmas Gahr Edt i morgen. Har et spørsmål ift meskingen. Det er skissert to meske-løsninger i oppskriften, en med tre ulike mesketemperaturer og en enklere med kun to(66 i 6o min og 77 i 5 min). Som brygge-NOOB så heller jeg mot den enklere meskeoppskriften. Hva går jeg i tilfelle glipp av ift tre-stegsløsningen i oppskriften? Er det noen som har erfaringer?
 
Mitt råd er å gjøre det enklest mulig, ut fra evner og ressurser. Gjør det du kan for å holde tempen så godt du klarer.
Hva du går glipp av er det nesten ikke verdt å snakke om. Hvordan du utfører gjæringen vil påvirke smaken mer enn meskeskjemaet.
Gjør det enkelt, rett og slett :)
Vanskelig å svare bedre siden du ikke forteller hva slags utstyr du har tilgjengelig.
 
Takk for svar :) Har så langt brukt en low-budget-løsning for meskingen. Varmer opp vann og heller over i en 40l alu-kjele isolert med varme/lydmatter fra Biltema i tillegg til sovepose og dyne. Har nettopp kjørt batch #2, en american IPA, med tilnærmet uendret mesketemp fra start til slutt. Billig men bra:D
Har også investert i en induksjonstopp fra Bryggselv.no, tenkt brukt til koking når været tilsier at det ikke er så hyggelig å stå ute og koke med gassblusset til krabbekokeren. Har ikke brukt den til mesking, da jeg er redd for at det vil bli for stort sprik i temperaturen i den store kjelen når jeg ikke har noen sirkulasjonsløsning. La merke til at temperaturen var en del høyere i midten av kjelen/platen enn ytterst. Bruker en stor 40 liters rustfri kjele fra 2080.no, som stikker på utsiden av induksjonsplaten. Er det noen som har noen tips ift sirkulasjon, hvis det i det hele tatt er en løsning, så hadde det vært toppers!
 
Jeg bruker bare ei bryggeskje og rører i vannet når temperaturen begynner å nærme seg tid for å ha i malten. Husk at temperaturen vil synke med 2-4 grader (pluss/minus) når du har oppi malten.
 
Bruker en stor 40 liters rustfri kjele fra 2080.no, som stikker på utsiden av induksjonsplaten. Er det noen som har noen tips ift sirkulasjon, hvis det i det hele tatt er en løsning, så hadde det vært toppers!
Hvis du har kran er det mulig å sirkulere. Det betyr at du må ha en falskbunn, manifold eller bazookafilter for å få til.
Har du det på plass, kan du kjøre overarms 'curl' med litermål, eller bruke en pumpe. Søkeordene falskbunn, bazooka, manifold og pumpe bør gi noen treff.
 
I denne oppskriften fra Bryggselv, så er det pose 4 med tørrhumle som skal tilsettes fra dag 7. Er det vanlig å tilsette humle i gjærkaret slik?
 
jeg gjorde noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen. Under mesking var OG 1,072 (for høy). Så jeg tilsatte ca 10 liter vann og fikk det ned til 1,066. Disse verdiene var teoretiske verdier utregnet (jeg målte jo på 66 celsius grader). Da jeg helte det ut gjennom filter og målte igjen jeg så at OG var altfor lav. Så jeg måtte koke det opp og endte på 1,054 ved rom temperatur. Det skal være 1,060.

Med andre ord kan jeg ikke stole så mye på OG jeg leser av under mesking? Det gir vel bare en røff pekefinger.

Er det noe jeg kan gjære nå under gjæringen eller ved tilsetting av karboneringssukker? Eller er mitt beste bet å få gjæret den ned så mye som mulig?
 
Hvis du skyller så blir det ganske feil ja siden du da tilsetter vann. Og så skal du jo også koke.
 
ja, skylle skulle jeg jo gjøre uansett. Problemet her er at jeg i tillegg la til for mye vann. Jeg fulgte den generelle oppskriften for BeerBrew60, som sier 5 l + 2x kg malt. I mitt tilfelle ble det 18 liter. Oppskriften fra Amber Juleøl sa 25 liter. Det var derfor jeg trodde jeg hadde for lite vann. Ikke så lett å vite hvilken oppskrift jeg skal følge. Men hovedproblemet her var at OG avlesing ble unøyaktig og for lav ved 66 grader i det grumsete meske vannet. Kanskje fordi jeg ikek sirkulerte nok.
 
Tilbake
Topp