Brygging av Cider

Hei,

Jeg har aldri brygget Cider tidligere, men tenkte jeg skulle prøve meg på ekte Eple-cider, hvor jeg moser epler og presser ut saften!

Jeg er usikker på prosessen og oppskriften. Tanken var å tappe på 19l Corneliusfat.

Hvor mye vann, hvor mangen kg epler, hvor mye sukker osv...

Hvor lenge på gjæring, hvilken gjær osv...

Fint om noen kan tipse om artikler ol. Eller komme med svar og tips!
 
Null vann, helst null sukker men må gjerne ha litt. 2-3 kg epler per liter most (kommer an på pressinga di). Trenger litt syre for å motvirke oksidasjon. Må du kutte opp eplene, bruke en keramisk kniv, det utsetter oksidasjonen en stund. Søte epler funker ikke, må ha "sure" epler. Søte epler blir emment/tamt i smaken...
 
Null vann, helst null sukker men må gjerne ha litt. 2-3 kg epler per liter most (kommer an på pressinga di). Trenger litt syre for å motvirke oksidasjon. Må du kutte opp eplene, bruke en keramisk kniv, det utsetter oksidasjonen en stund. Søte epler funker ikke, må ha "sure" epler. Søte epler blir emment/tamt i smaken...
Ok, takk for tips!

Noen oppfølgingsspørsmål:

Hva er «litt» sukker (g/l)?

Hvilken syre kan man tilsette? Snakker vi frukt ol. eller finnes det typiske syrer m/smak?

Funker det bra med vanlig Cider gjær som man får på bryggselv ol?
 
Sukker: må jo måle mosten som for øl. Alt etter hvor sterk du ønsker den må du kanskje bruke litt sukker for å nå ønsket OG.

Syre: Bruk litt sitronsaft eller noe. Trenger ikke mye, må bare få litt på snittflatene + evt litt i mosten.

Cidergjær fåes i bryggebutikken ja.
 
Sukker: må jo måle mosten som for øl. Alt etter hvor sterk du ønsker den må du kanskje bruke litt sukker for å nå ønsket OG.

Syre: Bruk litt sitronsaft eller noe. Trenger ikke mye, må bare få litt på snittflatene + evt litt i mosten.

Cidergjær fåes i bryggebutikken ja.
Mulig det er et dumt spørsmål, men er «mosten» det samme som «vørteren», hvis vi oversetter til ølbrygging?
 
Tilbake
Topp