Brygging av High Gravity, og så utvanning før gjæring.

Noen som gjør dette?

Tenkte kanskje vi kunne dele erfaringer her, iom at iallefall for meg så er dette vanskelig pr nå.

Noen ganger har jeg brygget ca 1.110 for å vanne ut 50% med vann. Ølene blir helt annerledes enn "samme" oppskrift i normal versjon.

Jeg synes ølene blir utrolig mye tørrere.
 
Hmm er det plass i kjelene som gjør at du velger å gjøre dette? Eller har du ork til å dra en liten forklaring på hvorfor du benytter denne metodikken?
 
Har gjort det en 3-4 ganger. Skal si meg enig i at det blir tørrere, men jeg opplever også en ganske annerledes smaksopplevelse. Ikke at det er en dårlig ting. Har lagt mye godt øl slik :)

Edit: Jeg gjør det kun for volum.
 
Hmm er det plass i kjelene som gjør at du velger å gjøre dette? Eller har du ork til å dra en liten forklaring på hvorfor du benytter denne metodikken?

Ja, det er egentlig for at jeg har skalert oppsettet mitt til 12L.

Jeg kan svinge ca 1.115 uten noe tukling med oppsettet jeg har nå. Det er skalert til 12L ferdig vare. Kokekjelen er 26L hvis jeg husker riktig, og gjæringsbøttene er for 14L til gjæring. Altså 2L loss til trub i kok, og 2L loss to trub i gjæringskar er det jeg opererer med.

Det er i teorien en enkel måte å lage dobbel batch, hvor jeg kan ha samme vørter med to forskjellige gjær/temp/tørrhumle etc. Men det har vist seg at det ikke er så lett å få til med hele 50% vann som jeg bruker til å vanne ut med i gjæringskar. Men det er bare en utfordring og noe nytt å lære seg, noe som gjør det artig.

Å skalere opp er ikke aktuelt mtp utstyrskostnaden, og jeg trives med 12L som grunnstørrelse, og da ville det ikke blitt en utfordring lengre.
 
Har gjort det en 3-4 ganger. Skal si meg enig i at det blir tørrere, men jeg opplever også en ganske annerledes smaksopplevelse. Ikke at det er en dårlig ting. Har lagt mye godt øl slik :)

Edit: Jeg gjør det kun for volum.

Ja alt blir liksom litt mer annerledes, men tørrheten er det største "avviket". Jeg har og gjort det bare noen få ganger, kanskje fem, og tatt noen grep for hver gang og det har blitt litt "bedre", men jeg driver fortsatt og tenker på hva som kan gjøres annerledes for hver gang. Jeg vet ikke hva som skjer med vannjusteringer i koken, men neste forsøk blir å i steden for å tappe rett fra kranen i bøtta, så tappe til en annen bøtte og vannjustere bøtta med kalsiumklorid eller bordsalt, og senere evt noe buffer. Men begynner med en av tilsetningene først, i steden for å blande inn to ukjente variabler i samme batch.
 
Jeg tenker at dette må være innertier for en tysk pilsner. Det må prøves. Glemte selvsagt å vannjustere blandingsvannet idag. Men tappet den jeg brygget for en uke siden. Akkurat passe fylde men noe tørr, men mindre tørr enn tidligere, passer ølet jeg brygget forsåvidt. Den var med 10% cara og mesket på 68 & 73, men klarte å bomme på innmesken så den ble ca 20 min på 66.

Begynner å tro at den tørrheten er noe man må akseptere. Fyldighet og tørrhet er jo to forskjellige ting.
 
Ja alt blir liksom litt mer annerledes, men tørrheten er det største "avviket". Jeg har og gjort det bare noen få ganger, kanskje fem, og tatt noen grep for hver gang og det har blitt litt "bedre", men jeg driver fortsatt og tenker på hva som kan gjøres annerledes for hver gang. Jeg vet ikke hva som skjer med vannjusteringer i koken, men neste forsøk blir å i steden for å tappe rett fra kranen i bøtta, så tappe til en annen bøtte og vannjustere bøtta med kalsiumklorid eller bordsalt, og senere evt noe buffer. Men begynner med en av tilsetningene først, i steden for å blande inn to ukjente variabler i samme batch.
Tørrere? Betyr det at FG blir lavere?
 
Nei, det blir tørt. Jeg ser på høyere FG enn det jeg får når jeg brygger samme øl på vanlig måte. Så FG'en blir høyere men de blir tørrere. Fordi jeg har startet med å gå for mer kropp, for å starte der og så eliminere..

Se for deg en følese av en slurk av et øl som anslag - hovedkropp - hale. Altså del 1 - 2 - 3

1 og 2 er fyldige, 3 er veldig tørt. Som jeg sa over så er fyldighet og tørrhet forskjellige ting. I en vanlig ikke HG øl så kan jeg gjerne lage det slik som at 1 og 2 er fyldig, men 3 er ikke tørt, den er mer glatt/normal.

Hvis du har lest om ølstiler så ser du gjerne noen som blir beskrevet som "good body, dry on the finish". Alt mulig rart har påvirkning på dette.

@TorfinnS
 
Vet ikke om jeg helt skjønte alt. Men når man snakker om vin så har jo tørrhet med restsødme å gjøre. I teorien så skal du jo få lavere utnyttelse av humle når du koker med mindre vann. Kan det være det som gjør utslaget?
 
Vet ikke om jeg helt skjønte alt. Men når man snakker om vin så har jo tørrhet med restsødme å gjøre. I teorien så skal du jo få lavere utnyttelse av humle når du koker med mindre vann. Kan det være det som gjør utslaget?

Det jeg mener er at et øl kan være tørt i ettersmaken, etter at du har svelget det, selv om når du har det i munnen og svelger, så virker det fyldig. At det du sitter igjen med etter å ha svelget det er en tørr følelse. Øl har også kullsyre, noe vin ikke har, det har sikkert noe å si. BS tar høyde for utnyttelse av humla etter hvilken OG man koker, og jeg treffer ofte veldig greit på opplevd bitterhet, selv om jeg ser på IBU'ene i softwaren som "arbitrary" tall. Eneste effekten humle har på tørrhet er hvor mye som er i suspensjon mener jeg. Et øl kan virke "tørr-aktig" med mye humle i suspensjon, kvasi-bittersk, tanninsk.. Men når den humla dropper så forsvinner noe av denne fake-tørrheten, altså tanniner.
 
Da tror jeg at jeg har knekt en kode for mitt oppsett iallefall.

Der hvor jeg tidligere har mesket 65C og så utmesk, har jeg nå på siste forsøk gjort 68C+72C og så utmesk. Vannjusteringene er de samme som vanlig øl. 10% spesialmalt, hvor jeg har brukt kanskje 6-8% før.

Dette er dog en dunk med mye trub, jeg tar som regel aldri med meg trub. Andre splitten er nesten uten trub, skal se om jeg får tappet den i dag eller i morgen og se om det er noen forskjell der på munnfølelsen.
 
Har vanskeligheter for å forstå sammenhengen i det du skriver. Hva slags kode er det du har knekt, og hva har du oppnådd med justeringene du har gjort? Interessant tema forsåvidt.
 
Har vanskeligheter for å forstå sammenhengen i det du skriver. Hva slags kode er det du har knekt, og hva har du oppnådd med justeringene du har gjort? Interessant tema forsåvidt.

Ref det jeg skrev tidlig i tråden. Tørrheten i sluttresultatet.

Altså. Et øl jeg brygger vanlig, mesk kok, litt humle etc, føles sånn og sånn ut. Helt fint
Skal jeg gjøre dobbelt av det, altså HG med utvanning før gjæring, mesker likt, koker likt etc, så blir de mye tørrere i munnen. Med samme fremgangsmåte bare med mye mer malt, slik at jeg kan vanne ut og splitte i to gjæringskar.

Utfordringen min har vært å lage øl som ikke oppfattes som knusktørre når jeg brygger HG. Selv om OG etter utvanning er lik som OG'en på "samme" ø, bare uten utvanningl, og FG har vært lik. De har blitt mye tørrere.

Jeg prøver altså å få "samme" oppskrift til å bli ganske lik i HG-versjon, som i normal versjon. Altså utvanning fra høy OG, mot ikke utvanning,
 
@Miguel - karbonerer du disse batchene også med speise? Tar du den i så fall utvannet?
Har kjørt et par 40 liters batcher med Grainfather nå, og hadde tenkt forsøke meg med speise på siste batch helt til jeg stod der med en slant SG 1.073 i Grainfather som skulle spares til karboneringa (ferdig utvannet i dunkene var OG 1.051).. Ble da usikker om det ble feil å bruke denne uten å vanne ut, så da blir det dextrose denne gangen også, gitt.. Kunne for så vidt bare tynnet ut det jeg hadde spart på kanskje men..jaja! Eller hadde det funket med denne slanten?
Det jeg for øvrig gjør annerledes enn deg, er at jeg koker opp vann i Grainfather før bryggingen starter som jeg så fordeler (en viss utregnet mengde) på 2 dunker (du tapper springvann rett i dunken i etterkant om jeg forstod rett, mens jeg har i kokt nedkjølt vann på forhånd).
 
@Miguel - karbonerer du disse batchene også med speise? Tar du den i så fall utvannet?
Har kjørt et par 40 liters batcher med Grainfather nå, og hadde tenkt forsøke meg med speise på siste batch helt til jeg stod der med en slant SG 1.073 i Grainfather som skulle spares til karboneringa (ferdig utvannet i dunkene var OG 1.051).. Ble da usikker om det ble feil å bruke denne uten å vanne ut, så da blir det dextrose denne gangen også, gitt.. Kunne for så vidt bare tynnet ut det jeg hadde spart på kanskje men..jaja! Eller hadde det funket med denne slanten?
Det jeg for øvrig gjør annerledes enn deg, er at jeg koker opp vann i Grainfather før bryggingen starter som jeg så fordeler (en viss utregnet mengde) på 2 dunker (du tapper springvann rett i dunken i etterkant om jeg forstod rett, mens jeg har i kokt nedkjølt vann på forhånd).

Nei de father jeg bare. Det vil nok funke helt fint med den slanten med vørter du hadde.
 
Men hva skulle jeg da plottet inn som FG på slanten? Det samme som den utvannede? Eller gå ut fra den forventede % utgjæring? Er derfor jeg ble usikker om jeg kunne bruke denne, for slet med å bestemme meg for om FG ville bli lik med/uten ekstra vann..
 
Men hva skulle jeg da plottet inn som FG på slanten? Det samme som den utvannede? Eller gå ut fra den forventede % utgjæring? Er derfor jeg ble usikker om jeg kunne bruke denne, for slet med å bestemme meg for om FG ville bli lik med/uten ekstra vann..

Ah. Si det. Aner ikke.
 
Har du prøvd å vanne ut før koking?
(Ikke at jeg forstår hvorfor det skulle gjøre noen forskjell ....:rolleyes:)
Minner litt om opplevelsen jeg hadde når jeg skyllet litt for lavt (siste skyll var 1012) - ble litt pistrete i munnen.
Er det astringens du har?
 
Tilbake
Topp