Brygging av historisk IPA

HansV

 
Er det noen her som har prøvd seg på å brygge historisk IPA ala Burton rundt 1850?
Jeg har litt tanker om dette, og ser for meg noe slikt:
- OG/FG rundt 1070/1008
- IBU 100+, rikelige mengder EKG
- Ekstra lys Maris Otter malt, blir nok det nærmeste jeg kommer ekstra pale malt som ble brukt opprinnelig
- Primer gjæring med WLP-007 Dry english ale
- Sekunder gjæring med WLP-645, brettanomyces claussenii
- Lyst eikespon?
- Lagres 1 år
Det var sannsynligvis denne brettkulturen som ga sekundergjæringen til den opprinnelige IPA under lagring og transport. Så dette blir sannsynligvis den mest den mest korrekte måten å brygge ett slikt øl på. Alt lagret øl fra denne tiden var nok brettinfisert og dette er typen de har tatt vare på som var vanlig i engelsk ale og identifisert i tønner som ble brukt til IPA eksport. Jeg driver også å vurderer om jeg skal smakssette med eikespon for å få litt av den samme smaken som tønnene ølet ble lagret i bidro med. Men jeg er redd for at det skal bli for mye, så det blir nok ikke tilsatt på hele batchen i starten.
Erfaringer og gode ideer rundt dette mottas med takk:)
 
Ikke bruk eikespon eller brett. Selv norske gårdsbryggerier har vist seg å bruke ren saccharomyces cerveciae etter utallige generasjoner. Ølfatene var satt inn med bek. Ellers anbefales ølbloggen http://barclayperkins.blogspot.com for alt om engelsk ølhistorie. Du finner noen relevante oppskrifter der også, om du leter litt. Eller du kan kjøpe boken hans, The Home Brewer's Guide to Vintage Beer, som er en hel del ryddigere og mer praktisk orientert, med oppskrifter basert på historiske data. OG bør også være nærmere 1060 enn 1070.
 
Jeg har ganske mange oppskrifter, bland annet i Mitch Steele sin IPA bok. Det var ganske stor variasjon på dette ølet, og OG på 1070 er innafor i forhold til den historiske IPA bryggingen.
Hvorfor mener du at det blir feil å bruke brett? Poenget mitt er å prøve å komme så nært opp til en orginal IPA som mulig som ett eksperiment, ikke å brygge ett best mulig øl. Den orginale IPAen hadde en ettergjæring i tønnene under transporten til India som sannsynligvis var forårsaket av brettanomyces claussenii. Uten dette blir det bare en variant av en moderne IPA. Bretten skal brukes etter at primergjæringen er ferdig og målet er at den ikke setter alt for mye preg på ølet.
 
Har vurdert oppskriften i IPA-boken selv, den de kaller original IPA.
Med 100% maris otter og nesten 700g EKG på 23L fordelt på 90,60 og 0 min.
Har også tenkt samme som deg, å først gjære den med WLP007 eller WLP002 for så å tilsette brett og noe eik i sekundær for å få den ned til omtrent 1008, syns det virker som det mest fornuftige.
Post gjerne updates hvis du velger å prøve, for min del blir det neppe før til høsten tenker jeg.
 
Er det noen her som har prøvd seg på å brygge historisk IPA ala Burton rundt 1850?
Jeg har litt tanker om dette, og ser for meg noe slikt:
- OG/FG rundt 1070/1008
- IBU 100+, rikelige mengder EKG
- Ekstra lys Maris Otter malt, blir nok det nærmeste jeg kommer ekstra pale malt som ble brukt opprinnelig
- Primer gjæring med WLP-007 Dry english ale
- Sekunder gjæring med WLP-645, brettanomyces claussenii
- Lyst eikespon?
- Lagres 1 år
Det var sannsynligvis denne brettkulturen som ga sekundergjæringen til den opprinnelige IPA under lagring og transport. Så dette blir sannsynligvis den mest den mest korrekte måten å brygge ett slikt øl på. Alt lagret øl fra denne tiden var nok brettinfisert og dette er typen de har tatt vare på som var vanlig i engelsk ale og identifisert i tønner som ble brukt til IPA eksport. Jeg driver også å vurderer om jeg skal smakssette med eikespon for å få litt av den samme smaken som tønnene ølet ble lagret i bidro med. Men jeg er redd for at det skal bli for mye, så det blir nok ikke tilsatt på hele batchen i starten.
Erfaringer og gode ideer rundt dette mottas med takk:)

Interessant forsøk, har syslet litt med samme idé selv.

Brygget en av oppskriftene i Mitch Steele-boka i fjor engang. Oppskriften var kanskje 1859 IPA, husker ikke.
Masse palemalt, masse sukker, enormt mye EKG, 120 minutters kok.

Resultatet ble ganske nedslående. Som svigerfar sa det når han smakte på den rundt juletider: "den var litt røff den der". Den høye sukkerprosenten (20%ish?) tilførte en syrlig smak, ølet var tynt og humla var ubehagelig skarp.
Nå har øllet stått på fat i litt over et halvt år, og det har kommet seg kraftig. Nå er det til nøds drikkbart, men ikke særlig spennende. Når humlearomaen avtar er det ikke så mye mer å hente av bare pale malt.. Går i sluket så fort jeg trenger fatet til noe annet.

Har bedre erfaring med mørke historiske øl. Brygget en Export India Porter, også fra Mitch Steeles bok. Sinnsyke mengder brunmalt og EKG. WLP023 gjær. Så bitter at det peip i øra når den var fersk, kompleks (og bitter) når den var moden. Et av mine aller, aller beste brygg.
 
de 700g er vel ikke pellets?
Godt poeng, det står ikke noe spesifikt i oppskriften annet enn 27,5g pr L, så 630g på 23L, ikke 700g.
Selvom det nevnes i forordet at type humle i hver oppskrift skal defineres som enten hel humle eller pellets.
 
Spennende. Vil du også justere vannet. Burton er kjent fot et meget hardt og sulfatrikt vann, noe som er ønskelig i humlet øl.
 
Ja, det blir selvsagt "Burtonisering" av vannet, som i praksis blir omtrent den sammen vannjusteringen jeg bruker på annen IPA.
Jeg skal lese og studere enda litt mer på dette temaet før jeg evt. setter i gang med å brygge. Er litt spent på hvordan dette vil bli, men det blir nok ganske langt fra den IPAen som vanligvis brygges i dag.
 
Når vi snakker om historisk IPA kan jag rekommendere boken Hops and Glory: One Man's Search for the Beer That Built the British Empire som f.ex paperback eller lydbok.

61%2BMxgr4vpL._SL500_AA300_PIaudible,BottomRight,13,73_AA300_.jpg
 
Den gjæren viste jeg ikke om, men det høres ut som ett naturlig valg. Ikke like god utgjæring som WLP-007, men det er kansje ikke så nøye når jeg uansett har tenkt å kjøre sekundærgjæring med brett.
 
RawRoffe, har du oppskrift på Export India Porter?

Klart!
Når den brygges neste gang øker jeg malt + sen humle, og mesker litt høyere.

BP India Porter 1859

Original Gravity (OG): 1.063 (°P): 15.4
Final Gravity (FG): 1.016 (°P): 4.1
Alcohol (ABV): 6.19 %
Colour (SRM): 32.7 (EBC): 64.3
Bitterness (IBU): 124.1 (Average)

76.43% Maris Otter Malt
15.92% Brown Malt
4.46% Amber Malt
3.18% Black Malt

4 g/L East Kent Golding (6.4% Alpha) @ 120 Minutes (Boil)
2 g/L East Kent Golding (6.4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
2 g/L East Kent Golding (6.4% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
2 g/L East Kent Golding (6.4% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)

0.6 g/L CaCO2 - (Mesk) - Kalsiumkarbonat @ 0 Minutes (Mash)
0.2 g/L CaSO4 - Calcium Sulfate / Gypsum @ 0 Minutes (Mash)
0.3 g/L NaHCO3 (Mesk) - Natriumbikarbonat @ 0 Minutes (Mash)
0.2 g/L PH 5.2 @ 0 Minutes (Mash)

Single step Infusion at 65°C for 120 Minutes.
Boil for 120 Minutes

Fermented at 20°C with WLP023 - Burton Ale
 
Maltmengden er avhengig av meskeeffektiviteten din, det er bare å bruke beercalc eller lignende program for å beregne ut i fra tidligere beregnet effektivitet. Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette er nybegynnerseksjonen rett sted å poste etter at du har søkt litt.
Fint om innleggene videre kan holde seg rundt trådtemaet:)
 
Maltmengden er avhengig av meskeeffektiviteten din, det er bare å bruke beercalc eller lignende program for å beregne ut i fra tidligere beregnet effektivitet. Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette er nybegynnerseksjonen rett sted å poste etter at du har søkt litt.
Fint om innleggene videre kan holde seg rundt trådtemaet:)
Endte du opp med å lage denne? Hadde tenkt akkurat det samme, men uten sukker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp