Brygging av Nøgen Ø IPA

Runeska

Norbrygg-medlem
Hei Øl-venner.

Har nå brygget startsettet som var med Speidel med følgende resultat:
(Vet ingen til om type malt, humle eller gjær. da det ikke sto på pakkene.
Vi karameliserte ca 100g i stekeovnen. noe som ga en fin mørk farge på ølet.)
OG:  51
FG:  10
Står til lagring en uke til på kjølerom. god smak og fin gylden farge.

Så til dagens spørsmål:
Denne oppskriften benyttet jeg:

Navn på brygget: Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon
Øltype: American IPA
OG: 1.070
FG: ca 1.015
Farve (beregnet): 15 EBC
Beregnet bitter:  96 IBU
Vørtermengde: 23 l
Sluttvolum:  20  l

Malt & sukker
4620 gram  77 %    Pale malt (Maris Otter)    7 EBC   
600 gram  10 %    Hvetemalt                  3 EBC
480 gram  8 %    Caramalt (Thomas Fawcett) 35 EBC   
300 gram  5 %    Munich malt (TF)          20 EBC

Meskeskjema
75 min    66 ºC

Humle
55 gram  Chinook  12,6 % alfa  koketid 90 min
40 gram  Cascade  6,5 % alfa  koketid 30 min
40 gram  Cascade  6,5 % alfa  koketid 15 min
40 gram  Cascade  6,5 % alfa  koketid  5 min
40 gram  Cascade  6,5 % alfa  koketid  1 min
40 gram  Cascade  6,5 % alfa  koketid -1 min
30 gram  Cascade  6,5 % alfa  tørrhumling -etter- primærgjæring!

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:  WLP007 eller Wyeast #1098

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    ved 20 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig 2,3 v/v CO2 (ca 0,46 g/l CO2)


Følgende endringer har vi gjort:
  • Brukte gjær: Safale US05, 23g
  • Stegmesking med Speidel standard innstillinger.

Spørsmålene:
  • Fikk ikke like høy OG som i oppskriften (OG=70), fikk bare 62. hva kunne jeg ha gjort bedre ?
  • I oppskriften står det at jeg skal ha i humlen etter tid - 1 min, det jeg gjorde var å ha i siste 40g Cascade 1 min etter at Speidel hadde stoppet oppvarmingen og vi hadde startet å kjøle ned. Den lå i til vi tappet vørteren over i gjærings karret. er det riktig ?
  • Det står at 30g skal tørrhumles etter primærgjæring. Står ingenting i oppskriften om hvor lenge det skal primærgjæres eller om videre behandling av de edle dråper. Noen Tips?
  • Noen tips om temperatur ved primærgjæring (vi har 18gr), sekundærgjæring lengde?, temp. for lagring på flaske? hvor lenge? osv....Mere komplett oppskrift


Nok spørsmål. gleder meg til å smake. Tiden går ikke fort nok  8).
Bilder fra Vår Premiere finner dere på: http://rune-skaufel.blogspot.com/

Hilsen R.O.S.
 
Hei

Her får man i hvert fall en veldig fin innføring i hvordan det er å brygge med speidel ;)

Så til spm:
veldig fint å slenge de oppi etter nedkjøling har startet. Da bevarer du mest aroma.
Men når du bruker humlepellets er det ingen poeng i å bruke humleposer. det meste av humlen synker til bunns i løpet av gjæringsforløpet og blir ikke med i flaskene. Det lille som i tilfellet blir med er bare en smaksforsterker. Så bare sleng i humlen(uten humlepose) og ikke tenk mer på det.. Humleposer bruker du typisk når du bruker humleblomst. For at ikke dette skal sette seg i kranen og tette osv.
Det er en god regel og la det stå på gjæringskar i 2 uker. Hvis du skal tørrhumle som du skal her venter du til stormgjæringa har roet seg og slenger humlepelletsen oppi. Dette gjøres ofte etter 1 ukes gjæring på en normal IPA.
18-20 grader er en fin gjæringstemp.
la flaskene stå til karbonering i ca 2 uker i romtemp. Etter dette kan du begynne å drikke ølet. En aromatisk IPA som dette er etter min smak aller best blodfersk. Aromaen taper seg mer og mer ved lagring.. 
 
Da har ølet fått 14 dager på flaske med ca 18gr.
Satte de inn i kjølerommet og ventet til de ble kjølet ned.
Smakte den første og andre flasken  i natt.
J.... god smak. Veldig fyldig og fin arom.
Flott farge.. MEN skuffet over karboniseringen.
Nesten helt døtt.
Det skal sis at den siste flasken vi tapte opp ble halvfull  og det komm med en del bundfall. Den åpnet vi opp etter en uke og skummet sto opp i taket som en stråle.
Så jeg hadde gode forhåpninger.
Mener vi har gjort alt etter boka.
Omstilling etter gjæring opp i 1.5 liter med vørter. Som ble tatt av etter koking. Hadde i 2 pk med A-04 gjær.
Sto 2uker på gjærings dunk. 2 uker på flaske.
Skal være mere futt ?
Men gir ikke opp.
Har allerede laget  en batch til.
God påske.
 
Om en flaske ble overkarbonert og en annen underkarbonert, har du bare ikke fått blandet karboneringssukkeret (fra den opprinnelige vørteren?) skikkelig. Siden du fikk med så mye bunnfall i siste flaske, antar jeg at du tappet direkte fra gjæringskaret. Det er lettere å få til jevn karbonering om du tapper over i et annet kar med sukkerlake/vørter like før tapping på flaske.
 
Det rare er at jeg hadde ferdig gjæret ølet over i et nytt karr. Der jeg hadde den flasken med 1,5l vørter i først.
Brukte hevert  og la ut tuten helt ned i den nye bøtta.
Etter alt vår overført. Roterte jeg bøtta litt. Mulig jeg skulle ha rørt forsiktig?
Har altid lurt på det med at gjæra legger seg på bunnen i kartet. Blir det med nok over i flaska.
Jeg prøver å bevege dunken minst mulig for å unngå å få med  bunnfallet.
Ser at ølet i flaskene er veldig klart og lite bunnfall  i flaskene.
 
Tilbake
Topp