Brygging i Storbrittania (ca 1959)

Fantastisk artig video, men eg hoppa nesten ut av stolen når eg såg korleis dei plaska med vørteren i gjæringsbassenget. "Rausing"? Tysk begrep? Okydering med vilje!? Nokon som kan utfylle noko meir om denne måten å behandle gjærende vørter på?
 
Torvald skrev:
Fantastisk artig video, men eg hoppa nesten ut av stolen når eg såg korleis dei plaska med vørteren i gjæringsbassenget. "Rausing"? Tysk begrep? Okydering med vilje!? Nokon som kan utfylle noko meir om denne måten å behandle gjærende vørter på?

Hoppet nesten av stolen sjøl, men skal jeg gjette ble denne "oksideringen" gjort relativt tidlig i gjæringsfasen. Såvidt jeg har skjønt er det ikke helt uvanlig for større bryggeri å kjøre flere oksygentilsetninger i begynnelsen av gjæringsforløpet.
"Rousing" er et engelsk begrep, og betyr kort og godt "opprøring".
 
Rousing er en klassisk teknikk for å holde høyflokkulent gjær i altivitet lengre, rett og slett for å garantere et fullt utgjæret øl. Det er ikke spesielt vanlig lenger, men ble brukt relativt mye tidliger, kanskje spesielt i bryggerier i nord. Oksidering var nok ikke et særlig stort problem, i og med at typiske engelsk øl er ment for relativt hurtig konsum. Det so ofte kjennetegnet slikt øl var dog innslag av diacetyl.
 
Tilbake
Topp