Brygging med bare spraymalt?

Av forskjellige årsaker fikk jeg et altfor stort overskudd av spraymalt, ekstra mørk. Har noen prøvd å brygge med bare spraymalt og hvordan bli resultatet?
 
Blir bra det, har gjort det mange ganger før jeg gikk over til allgrain.  Blir ikke så ulikt å brygge med ekstrakt.
 
Takk for det. 3 kg spraymalt skulle vel på 21 liter gi en OG på rundt 1.060? Omtrent? Ekstra mørk, da får det vel bli en ale. Så får jeg vel finne fram mengder på humlepellets. Jeg har East Kent Goldings, 5,4% Alpha, ser dette greit ut som jeg fant på forum:
East Kent Goldings 5.4% alpha  25 g  60 minutes
East Kent Goldings 5.4% alpha  25 g  30 minutes
East Kent Goldings 5.4% alpha  25 g  15 minutes
East Kent Goldings 5.4% alpha  25 g  dry hopped
Det var til en bitter. Noen bedre?
 
Om du bruker berre ekstra mørk vil du få problem med å få ei god nok utgjæring og du vil ende opp med eit altfor søtt øl / høg FG. Skal du brygge med ekstrakt, er det anbefalt å bruke lys eller ekstra lys og trekke nødvendig spesialmalt i vatn i 30-40 minutt på maks. 70 grader.
Men du ønskjer sikkert ikkje å site inne med 3 kg mørk ekstrakt. Du kan difor kanskje lage eit mindre parti med den ekstrakten, for eksperimentet si skuld? Bruk bryggeprogram for å beregne mengde, OG, humleutbytte - t.d. Gratis program som beercalc.dk.
 
Der har du et godt poeng. Takk og takk. Skal sjekke bryggeprogrammet. 3,5 kg ekstra mørk spraymalt, hehe, kanskje kona da vil like øl :yes:
 
Hm, 3,5 kg blir vel kanskje drøyt. I så fall, hvilken type gjær (over/under) med hvilken temperatur vil gi den beste utgjæringen?
 
Rolv Bruun skrev:
Hm, 3,5 kg blir vel kanskje drøyt. I så fall, hvilken type gjær (over/under) med hvilken temperatur vil gi den beste utgjæringen?

Om du vel denne løysinga, så bør du tilsette ein del sukker (som i teorien vil gjære ut 100 %) for å sikre høgare utgjæring. Vanskeleg å seie noko om mengdene då eg aldri har forsøkt denne, men vil tru at kanskje 15% sukker vil bidra positivt. Alegjær med bra utgjæring er Safale US-05 (tørr) eller WLP 007 (fersk). Gjæringstemperatur alt etter om du vil ha eit øl med stor eller liten grad av fruktigheit og estere. Anbefaler starte på 17 grader med tørr og 18 grader med fersk. Frå 3. gjæringsdag kan du auke temperaturen med 1 grad opp til t.d. 21 grader for slik å leggje til rette for god utgjæring. For å hjelpe gjæra å gjære endå lenger ut så ville eg nok prøvd å tilsette 5 % av sukkeret etter 3. dag - slik får gjæra "lette sukkerartar" å ete av.
 
Tilbake
Topp