Brygging med kveik - erfaringer?

Sarge

Norbrygg-medlem
Noen som har noen lure tips for å oppnå høy gjæringstempratur i gjæringskaret uten nødvendigvis å varme opp hele rommet til 35-40 C?
Jeg har isolert et gammelt benkeskap som står i kjelleren med ca 50w termostatstyrt varmekilde (varmebelte kan sikkert også brukes). Siden kjellertemperaturen er mellom 14 og 20 grader gjennom året, så kan dette brukes til alle typer ales, selv om man skal være selektiv på gjærtype i det varme halvåret.

Takk for svar.

Jeg har sett på noen varmebelter på nett - Vet dere om det går ann å justere varme på disse produktene?

Tipper at de fleste vil at den skal varme på ca 20 C i stedet for 35 C som jeg er ute etter

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Takk for svar.

Jeg har sett på noen varmebelter på nett - Vet dere om det går ann å justere varme på disse produktene?

Tipper at de fleste vil at den skal varme på ca 20 C i stedet for 35 C som jeg er ute etter
Jeg kjøpte et varmerør på 45 watt. Fungerer utmerket! Ville i ettertid hatt det på 60 watt, klarer ikke å holde varmen når jeg kveiker 70 liter og stormgjæringa avtar.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Takk for svar.

Jeg tok forgitt at du ikke har gjæringsskap, har du det er absolutt varmerør å anbefale. En inkbird vil du trenger uansett om du bruker belte, matte eller rør, ja med mindre du vil løpe frem og tilbake mellom x og gjæringskar dao_O

Aldri sett et varmebelte, men vil tippe det er av eller på.

Vladimir

Norbrygg-medlem
Noen som har noen lure tips for å oppnå høy gjæringstempratur i gjæringskaret uten nødvendigvis å varme opp hele rommet til 35-40 C?
Det holder jo å isolere gjæringskaret. Bruk gjerne en gammel sovepose eller noe liknende. Har prøvd denne løsninga og kommer nok ikke til å gjøre noe annet:).

PetterL

Norbrygg-medlem

Kloakk

Norbrygg-medlem
Nå som det er kommet kveik i hus, ser jeg det nødvendig å høste og tørke gjær, jeg har allerede fått info om hvordan jeg tørker i stekeovn, og den metoden prøves ut akkurat nå. Men så var det det med husfred og hensyn til andre. Jeg har lest at det skal være mulig å bruke en frukt tørker.

Noen her inne som bruker en og vil dele erfaringer og kanskje foreslå en?

Kloakk

Norbrygg-medlem
Denne burde få jobben gjort.
Selv bruker jeg varmluftsovn over natta, som gir tørr kveik dagen etter:)
Takk for svar, jeg så på den, men omtalene var heller dårlig, jeg tenker at det vil være nødvendig å ha en som går ned til 35°C så der har den jo et pluss, det var full fres i bøttene i dag så prøvde å koste opp det som var. Syns ikke det var så mye gjær som jeg forventet, ingen stor "fluffy kake" på toppen av ølet og syns egentlig ikke det ser riktig ut, bruker også varmluft denne gangen, 30°C. Syns mest det ser ut som proteiner. Skal det se sånn ut?
received_210746033645673.jpeg

Brynsj

Norbrygg-medlem
Fargen ser jo rett ut, men noe grovkornet, som du skriver.
Hvor lenge har gjæringa pågått? Jeg topphøster normalt etter ± 48 t og mengden kan variere litt, men vanligvis grei mengde.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Fargen ser jo rett ut, men noe grovkornet, som du skriver.
Hvor lenge har gjæringa pågått? Jeg topphøster normalt etter ± 48 t og mengden kan variere litt, men vanligvis grei mengde.
Aha, da er jeg 30 timer for tidlig ute, fikk jo forklart 48 timer, men har altså da misforstått og trodde det måtte gjøres i løpet av 48 timer:oops:

Jaja, da vet jeg det, mange takk :)Jeg vet dette er en topphøster, men jeg lurer allikevel på, jeg liker ikke åpne karet under gjæring, om det er mulig å sette en starter på Skare kveik for så å tørke og fryse den, og hva de evt. ulempene ved det er.

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Aha, da er jeg 30 timer for tidlig ute, fikk jo forklart 48 timer, men har altså da misforstått og trodde det måtte gjøres i løpet av 48 timer:oops:

Jaja, da vet jeg det, mange takk :)Jeg vet dette er en topphøster, men jeg lurer allikevel på, jeg liker ikke åpne karet under gjæring, om det er mulig å sette en starter på Skare kveik for så å tørke og fryse den, og hva de evt. ulempene ved det er.
Ingen skade skjedd, du har bare skumma av det som ikke egentlig er ønskelig når du høster seinere. Kveiken kan du fryse eller ha i kjøleskap når den er tørka. Det går fint å åpne lokket så lenge gjæring pågår. Gamlekarene gjærer med et håndkle over tankene sine. Du fikk nok kveik sikkert til ti batcher, så du får prøve deg litt fram. Starter skal aldri være nødvendig, og det kan jo være litt vanskelig kanskje å holde tempen oppe på starteren.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Ingen skade skjedd, du har bare skumma av det som ikke egentlig er ønskelig når du høster seinere. Kveiken kan du fryse eller ha i kjøleskap når den er tørka. Det går fint å åpne lokket så lenge gjæring pågår. Gamlekarene gjærer med et håndkle over tankene sine. Du fikk nok kveik sikkert til ti batcher, så du får prøve deg litt fram. Starter skal aldri være nødvendig, og det kan jo være litt vanskelig kanskje å holde tempen oppe på starteren.
Høres bra ut, tar den inni ovnen å slenger i søpla også prøver jeg på nytt etter 40+ timer.

Jeg tenkte ikke på starter til å brygge en batch med øl, men for å tørke et lite lager med gjær til framtidige brygg, men om infeksjonshysterien min er langt ut på viddene og det er liten sannsynlighet for at ølet blir infisert, så topphøster jeg gjerne rett fra karene :)

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Høres bra ut, ta går den i ovnen i søpla også prøver jeg på nytt etter 40+ timer.

Jeg tenkte ikke på starter til å brygge en batch med øl, men får å tørke et lite lager med gjær til framtidige brygg, men om infeksjonshysterien min er langt ut på viddene og det er liten sannsynlighet for at ølet blir infisert, så topphøster jeg gjerne rett fra karene :)
Har snart femti brygg med denne kveiken og ingen problemer med infeksjon hverken i ølet eller i gjæra. Sunt vett og stålredskaper rekker langt.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Har snart femti brygg med denne kveiken og ingen problemer med infeksjon hverken i ølet eller i gjæra. Sunt vett og stålredskaper rekker langt.
Ait, da blir det sånn. Har du noe ca tall på hvor mye gjær man sitter igjen med på en enkel høsting på et 20 liters brygg?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Ait, da blir det sånn. Har du noe ca tall på hvor mye gjær man sitter igjen med på en enkel høsting på et 20 liters brygg?
Varierer etter OG. En 45 liters imp stout som blei
gjæra med Skare hadde på et tidspunkt i stormgjæringa 35 liter krausen. Normalt får du henta ca 3-5 dl, noen ganger kan du høste igjen før du tapper.

Topp