Brygging på brewster

Heisveiss

Er relativt ny på formuet har vell brygget i vell et år nu,  men har nylig godt til innkjøp av en Brewster øl brygger...

Sliter med og oppnå ønsket mengde øl noen og 20 liter. har satt 3 brygg på maskinen det første var et "ferdig"  sett ment for brewster maskinen og de 2 andre har jeg laget fra oppskrift,  atna sin brown ale og en hvit brud...  Problemet kom på brown alen endte vell på rundt 13L men da med rett OG ifølge oppskriften. så økte jeg skylle mengden på hvit brud øllet kom på 16.5L men da gikk jeg litt ifra på OG da oppskriften var ikke helt identisk.  Noen her inne som har samme brygger og kan dele sine bryggemetoder og hva de ender opp med?


Sent fra lomma
 
Lager oppskrifter i Beersmith til å matche 20L. Har funnet ut at 20L ferdig vørter er maks på denne, ellers blir det for fullt når ein skal koke. Pleier å meske med ca. 3liter vann pr. kg malt, og deretter skylle med nok vann til å fylle opp til kok. Vanligvis ca. 6kg malt og ca 18L vann til mesking, og ca. 12L til skylling. Mulig du kan få litt meir vørter til gjæring dersom du bruker heil humle, men eg bruker som regel kun pellets.  :)

Men eg sliter litt med å oppnå ønska OG. Ligger som regel på 65 - 70% effektivitet. Trur det er på grunn av at eg mesker med 3l/kg og dermed har litt lite skyllevann?
 
Jeg har samme erfaring, ligger på 19-20 liter, avhengig av koketid. Er mulig og bruke mer malt i mesken og fylle på med kokende vann etter at det har fordampet litt. så kan man få et par liter ekstra i dunken..

Jeg driver og prøver meg frem på Beersmith med brewstern, har samme effektivitet 65-70% (vesentlig lavere det som brewoloution som skryter på seg med 90% og 25l) Lurer på når man legger inn (adjust mash vol for deadspace) i Beersmith tar du da høyde for vannmengde under silen og vann mengde i rør og pumpe i tillegg til 3l/kg. Dette vil vel ha noe og si for utbytte?
 
Dersom du velger adjust for deadspace, så må du bruke meir vann i mesken for å oppnå samme l/kg, dermed mindre skyllevann. Personlig bruker eg ikkje den :)
 
Takker for gode svar

Ser at jeg må sjekke ut dette beersmith litt nerme en dag...

Blir vell uannsett litt prøv og feil i begynnelsen før man er på rett kjør..
Kansje noen vil dele noen egenkomponerte oppskrifter til brewstern sin?

Sent fra lomma
 
Adjust for deadspace er at beersmith tror at denne vørteren er tapt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg har tre batcher på Brewsteren til nå, og har fått hhv. 17, 19 og19 liter ut. Alle med OG i nærheten av oppskrift. Jeg rører i mesken innimellom, og bruker ca 30-40 min på skyllingen. Skyller til jeg har ca 5-7cm under kjelekant (brewsteren koker rolig, så ingen fare for overkok).

Så langt tenker jeg at 19L bør være ok, om man treffer på OG. Da måler jeg efficiency på ca 78% (siste batch)

/Pål
 
Her er oppskrift på ein Blonde eg brygga til påske :) Den har ganske mykje kveite-øl preg pga. gjærtypen som er valgt.
Min endte på FG 1008 som tilsvarer ca. 6.3% Alk.

Batch size: 20L
Measured eff: 66.7%
OG: 1056
FG: 1014
%: 5.5
Boil time: 90min

Malt (Weyermann):
Pilsner - 4.00 kg
Vienna - 0.50 kg
Wheat - 0.5 kg
Carahell - 0.35 kg

Humle:
Tettnang 3.2% - 35g, 60min
Tettnang 3.2% - 20g, 35min
Saaz 3.9% - 20g, 35min
Tettnang 3.2% - 10g, 5min
Saaz 3.9% - 10g, 5min

1stk. Whirlfloc tablett - 15min
1pk. Safbrew Wheat WB-06

Mesketid:
75min @ 65C
10min @ 78C

Gjæring:
7+7 dager @ 18C

Karbonert til ca. 2.7vol
 
Ligger stort sett på mellom 19 og 21 liter vørter, litt avhengig av humle blost eller pellets som permak navnte.

Skyller alltid slik at jeg havner 1-2cm fra toppen (ca.13-14 liter) før kok og havner da normalt sett pluss/minus .001-2 OG.
Når jeg skyller heller jeg 1 liter, venter ca. 1 minutt og så heller en ny liter. Fungerer veldig greit.

Ble litt overasket over at 7Fjell Vinter havnet .005 over est. OG, men det er mulig at Brewsteren rett og slett er litt for
liten for det kit'et. Med så mye malt (7,2kg?) så var det ikke mye om å gjøre før det rant over under mesk.

Har ellers kjørt endel all-grain kit i fra Bryggselv (Gahr sin Havrestout som stooor favoritt. Helt nydelig), men har nå begynnt
å komponere egne oppskrifter som jeg kommer til å legge ut på bloggen etterhvert som jeg får testet de.
 
Hvordan brukere dere sirkulasjonspumpen da?  Jeg har starte den når malten går i gryta og helt til meskingen er ferdig...  +- med det?

Sent fra lomma
 
Det samme. Skrur den av og demonterer rett før jeg hever meskeinnsatsen.
  Vurderer og bytte ut noen av koblingene, har hatt litt problemer at det lekker litt ved pumpa slik at jeg må bygge opp med noe under, slik at den holder seg i "vater" og dermed tett. Opplevde at pakningen ved kuleventilen på kjelen røyk sist så dette må også byttes ut. Har kjørt 7 brygg på den hittil. Må si at jeg er veldig fornøyd.

driver og lager en gjærstarter nå til helgens brygg. Tenkte jeg skulle prøve og lage den 0.5l større, som beskrevet i bloggen til Zanity. Takk for tipset!  :skitbra:
 
Jeg trer slangen fra pumpa gjennom håndtaket på selve kjelen og knekker den siste bøyen over kanten,  da holder pumpa seg noenlunde i vater,  har enda ikke opplebd no lekasje men strammer koblingen med verktøy...  Og de gummi pakningen ser jeg for meg at er forbruk...  Vurdere og lage "nytt"  filter,  ett med mindre hull mtp pellets men hadde 2 små skjeer med supermoss i mitt siste brygg...  Hadde god effekt på humle restene og ingen tette rør og den klareste vørteren jeg har hatt på gjæringsspann :)

Sent fra lomma
 
Sirkulasjonepumpa brukes under hele meskingen for min del, så fort jeg har fått i malten og helt frem til
jeg hever meskeinsatsen slik som Nils80 skriver.

Har ikke hatt noen lekkasjer ved pumpa, men rengjøringen av den slik som Brewster
har spesifisert har ikke vært nok for min del. Må nå skru den opp for hver gang og ta
ut hele impelleren og rengjøre med varmt vann og Q-tips.

Sliter også med at når jeg passerer 7kg malt, så virker det som at bunnen på meskeintsatsen
kommer så langt ned mot bunnen av kjelen at sirkulasjonspumpa får problemer med for lite
gjennomstrømming.
Brewster har kommet med en ny insats som muligens kan løse dette, men har ikke sett denne i Norge enda:
http://www.hjemmebryggeren.dk/varegrupper/brewster/brewster-221/brewster-indsatssi.html

For å få med mindre rester i vørteren så setter jeg meskeinsatsen (med bøylene) oppå gjæringsbøtta under tapping,
og henger en BH-pose på kanten av meskeinsatsen, slik at BH-posen blir som et trub filter. Funker fint
 
Bra tips med og bruke innsatsen som filter! Kanskje jeg skal gi det et forsøk :)

Jeg har den nye meskeinnsattsen i rustfritt som du beskriver. Har ikke hatt noe problem med dårlig gjennomstrømning, men det meste jeg har hatt oppi er 6,5kg. Kan sifra hvordan den funker om jeg passerer 7kg. Tror uansett at over 7kg blir litt i det meste laget. Det lønner seg kanskje og strupe ned kuleventil foran pumpa litt slik at den suger litt saktere,  det er mye malt og passere! Hvor mange liter/cm har dere plass til under innsatsen? Jeg lurer på om den jeg har ikke er fullt så dyp?

 
 
Jeg har den nye meske-innsatsen, men opplever også at pumpa sliter med å få nok væske, og at filteret i bunn tetter seg voldsomt. Under siste skylling, måtte jeg bruke sleiva aktivt for å få vørteren igjennom.

/Pål
 
Filteret i bunn på den nye meskeinnsatsen er ganske fint så la merke til da jeg puttet den ned i vannet som sto til oppvarming at det dannet seg et lite luftlag rett under bunnen så løftet litt på saken for å sleppe ut luftboblene,  det dannet seg mer luft videre under oppvarmingen så måtte løfte litt på mesken senere for å sleppe ut luft slik at det fikk renne fritt igjenom :)

Sent fra lomma
 
Har dere kjøpt den nye meskeinsatsen separat eller følger den med nye Brewstere nå?
Evt. hvor har dere kjøpt de i fra og hva ble prisen?

Det er litt intressant det dere skriver om at den nye insatsen er tettere i bunnen

Jeg kan måle hvor mye plass jeg har under meskeinsatsen hvis jeg bare har vann i, men
blir litt vanskelig å måle med malt i insatsen  ;) Mistenker at når man passerer 7kg så viler
bunnen av meskeinsatsen direkte på bazoka filteret....det er litt vanskelig å få sjekket desverre.
Skal prøve å få målt høyden på selve plastinsasten, men det blir ikke helt reelt i seg selv for gitteret
i bunnen "siger" litt når det er fullt med malt.

Det skal bli spennende å teste en doppel bock som jeg har designet selv. Med 7,5kg malt så skal
den virkelig få kjørt seg.

Har forresten Bryggeland stoppet å selge Brewster?
 
Jeg køpte min på bryggeland i januar,  den er på nettsiden når de har den på lager,  men tror den bryggeren er populær og blir fort utsolgt...  Vet ikle hbor "tett"  den gamle er i bunn men kan knipse et bilde og måle avstand til bazookaen senere...  Den nye og forbedret utgaven kostet 5.5 fra Bryggeland... 

Sent fra lomma
 
Den nye meskeinnsatsen er av aluminium, og bunnen/filteret er løst. Altså det kan fjernes, det er en flapp på midten som foldes ut og stikker ned i kjelen som forhindrer at filteret buler ned kjelen. Avstanden fra toppen av bazookaen til filteret ser ut til og være ca 2.5 cm og fra filteret til bunnen av kjelen er det 5 cm

Sent fra lomma
 
Tilbake
Topp