Bryggjing av gammaltradisjons Vikingmjød og Sider av bær, tips og råd søkes !

Hei til alle i denne interesante klubben !

Har i ei stund fantasert med tanken på å få laga Mjød og Sider slik det var gjort og brukt her på vestlandet heilt tilbake til vikingtid og middelalder.

I den forbindelse søker eg andre som har lyst og mulegheit for å setja seg inn i denne edle hunst.

Har tilgang på friske gode råvarer, lokalprodusert her på garden som vi kan nytte, vederlagsfritt !

Bringebær, jordbær, rabarbra, aronia og div urter kvann, sisselrot  ol  og Honning

Om nokon vil vere med å få til nokre prototyper på bærSider og mjød med lokalt opphav hadde det vore spennande.

Eg held til i Sunnfjord, ved Førde i Sogn og Fjordande, med utsikt til Vikingfjorden (Dalsfjorden) difor dette spesielle ynsjet om å få til drikkar frå vikingtida.

Håpar på mykje respons og att vi får til nokre gode brygg i løpet av vår, sommar.

Med helsing

Arnfinn
 
Jeg må si at jeg er helt blank på dette området, men det skal bli interresant å følge med hvis det er andre som har noe å bidra med :skaal2:
 
Hei Arnfinn, og velkommen til forumet!

Det er noe veldig spennende og interessant du foreslår! Synd at jeg bor langt unna, i Oslogryten, men noen forslag og idéerhar jeg allikevel.  :biersmile:

Om man skal brygge drikk etter gamle oppskrifter og tradisjoner så er det, bortsett fra oppskriftsvalg, en annen ting man bør ta i betraktning:

- skal man bruke mest mulig autentisk utstyr med overleverte handlemåter eller skal man bruke moderne utstyr og kunnskap?

De fleste her på forumet bruker det man kan kalle for moderne utstyr (bruk av plast, rustfrittstål, pumper, varmekolber mm) og disse vil kunne bidra med mye kunnskap om dette. Jeg vet ikke hvordan det står til med kunnskap om gamle oppskrifter og bruk av urter og frukt her på forumet, men jeg vet at det finnes enkelte som har god erfaring med gruitøl og siderlaging, og det er sikkert noen som har brukt honning i ølet sitt eller laget ren mjød. Disse gjærings- og lagringsteknikker har jo mye til felles med fremstilling av øl.

Har du evt gamle oppskrifter eller overleveringer å by på, eller har du kanskje en gammel støpejernskjel til ølbrygging stående? Det hadde jo vært spennende å få vite :).
 
Hei, Arnfinn!

Velkommen! :)
Jeg har laget mjød flere ganger. Blitt kjempegodt hver gang. Noe av det beste jeg har smakt av drikke, faktisk.
Fant den første oppskriften i en kokebok fra Bondekvinnelaget eller noe sånt, og modifiserte den litt etter hvert.
Likner i prinsippet nokså mye på brygging av øl på maltekstrakt.
Det gufne med honning er at utgjæringen tar så myyyye lengre tid enn vi er vant med fra maltekstrakt, så det er lurt å ha dette in mente ved tappingen hvis du vil unngå å få kjelleren full av "håndgranater". Det fikk nemlig jeg  ;D

Jeg husker at jeg startet en tråd om mjød her for en tid tilbake, du finner den sikkert om du leter litt rundt på forumet.

Lykke til så lenge!
:ilike:
 
Det gjorde du visst her, Morten ;).

Hvilken oppskrift bruker du da, altså det som Bondekvinnelaget kom med?

Har selv prøvd å lage 'mjød' av honning og sirup samt gammel humle, det var nemlig det eneste jeg fikk tak i mens jeg ventet på bestillingen min fra Brouwland  :brygging:. Det ble passe godt i begynnelsen, men ble betydelig mye bedre etter ca et halvt år. Tålmodighet er nok nøkkelen, når det gjelder mjød. Noen som har smakt på den danske eller norske mjøden fra Vinmonopolet?
 
Takk for hjelpen, Edouard. Litt klønete med sånn lenking, jeg  :p

:lese:
Etter en del bla-ing i mine gamle journaler fant jeg faktisk fotokopien fra Bondekvinnelagets oppskrifts-/kokebok: Av den ser jeg at oppskriften jeg brukte første gang (1995/96) er hentet fra Buskerud og sto på side 274 i boka. Mener å huske at jeg lånte boka fra Deichman. Mange andre artige oppskrifter i den også, bl.a på tradisjonelt maltøl fra flere steder i landet.

Det er helt riktig som Eduard sier at mjøden bare blir bedre og bedre og bedre av å ligge. Beregn derfor god tid til sluttproduktet! Jeg har hatt noen flasker stående i to-tre år og smaksopplevelsen har bare gått oppover.

Eneste andre mjøden jeg har smakt i mitt liv var fra Gotland og minnet en del om søt hvitvin, den var helt uten kullsyre og ganske god, men jeg synes faktisk min egen var mye bedre, selv om den sikkert ikke var helt "korrekt" i forhold til tradisjonen. Smaken forandrer seg jo som kjent med nye tider og muligheter. I oppskriften fra Bondekvinnelaget er det brukt både sitronskall og humle, ingefær, kanel og nellik. Tror det var andre oppskrifter på mjød i den boka også, men er ikke sikker. Er jo en stund siden nå  ;)

Oppskrifter på "vikingmjød" er nok for alltid tapt i historiens mørke, dessverre, så det blir vel heller snakk om en rekonstruksjon. En arkeolog vil sikkert kunne si noe om hvilke kryddere som fantes her på den tiden.

Jeg vet at i hvertfall pors, kvann og einer er brukt her fra svært langt tilbake i tiden; og humle kom i hvert fall i bruk i middelalderen. De gamle lovene til kong Magnus Lagabøter har strenge straffer for den som måtte forgripe seg på en annens humlegård.  ;D
 
Er en del år siden jeg prøvde mjøden de selger på polet.
Hadde en liten mjødfest hos meg for i 2005
241_dscn0542_1.jpg

Valhalla mjød som er den danske var i allefall den jeg likte best, det jeg husker er at denne var søtere å hadde et friskere honningpreg en Sutungs mjød.
Sutungs var en del tørrere å hadde en noe skarpere smak som ikke jeg var like glad i.
Å så kommer jo valhalla  mjøden i noen flotte krukker :skaal2:
 
Den eldste typen mjød er nok kun honning og vann gitt.. Ellers kan du jo prøve deg på:

Urter:

Ryllik (Achillea millefolium) 28,00 gr  60min
Burot (Artemisia vulgaris) 28,00 gr    60min
Einebær (Juniperus communis) 5,00 gr  10min
Pors (Myrica gale) 2,00 gr  10min

Urtekilden.no har disse, da er det urter dyrket i norge.
Forøvrig kalles mjød med urter i  for Metheglin.
Villgjær ble også brukt i mjød,mulig det går an å bruke en lambic gjær..

De to typene jeg har sett mest brukt i oppskrifter på mjød er iallefall
Danstar Nottingham og Wyeast 1056
arter:

Saccharomyces cerevisiae
Saccharomyces bayanus
Schizosaccharomyces pombe <- afrikansk gjær opprinnelig fra hirse-øl
 
Tilbake
Topp