Bryggselv Christmas Ale oppskrift

Dan Ove

Norbrygg-medlem
Hei Folkens

Jeg har fått meg et Bryggselv Christmas Ale sett som jeg tenkte å brygge, men er det noen som har oppskriften eller vet hvor jeg kan finne den? Det fulgte ikke med i pakka og jeg finner den ikke på bryggselv.no.

Hvor mange kg er det av de forskjellige malt typene. Og hvor mye humle er det i de forskjellige stegene?
Den er jo kjekk å ha hvis jeg vil modde den til en annen gang :)

- Dan Ove

Humlen er det jo bare å veie før du har den i gryta. Mener det bare er en type humle i hvert steg. Fremgangsmåten er festet til humleposene.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Dan Ove skrev:
Hei Folkens

Jeg har fått meg et Bryggselv Christmas Ale sett som jeg tenkte å brygge, men er det noen som har oppskriften eller vet hvor jeg kan finne den? Det fulgte ikke med i pakka og jeg finner den ikke på bryggselv.no.

Hvor mange kg er det av de forskjellige malt typene. Og hvor mye humle er det i de forskjellige stegene?
Den er jo kjekk å ha hvis jeg vil modde den til en annen gang :)

- Dan Ove

Det er vell Gahr sin oppskrift. Så her er den

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2615.0.html

Jeg skal sende de en mail. Selv om det er et ferdig sett er det jo artig å vite mengdene som er puttet oppi. :)

- Dan Ove

Hei.

Jeg har et spørsmål om erfaring med dette settet.
Jeg og en kompis kjøpte hvert vårt sett og brygget hver for oss på BB30.
Vi fikk begge OG 1.040 (skulle vært 1.052 etter oppskrift)

Nå etter lagring på flaske et halvt år viser det seg at det er voldsomt mye skum.
Når vi åpner flaske forsiktig, stiger skummet sakte opp og ut av flaske.
Vanskelig å helle over i glass, da det skummer ekstremt  mye under helling.

Skummet har store bobler og mye luft i seg, og faller sakte.

Aldri opplevd noe lignende på noen av mine brygg.
Siden både mitt og min kamerats brygg gir samme opplevelse, lurer jeg på hva andre har opplevd, og hva som er den faglige forklaringen på skummet?

NB: Smaken er god !

Hei, jeg har brygget denne to ganger - vellykket. Vil anta at dere kanskje har flasket for tidlig eller tilsatt for mye sukker i flasken? jeg tilsatte 5g/l med sukker for karbonering og fikk fint resultat med det.

Tilbake
Topp