BSP eller NPT?

Er det ikke BSP som er standard her i europa? NTP er de amerikanske kone gjengene? Husker jeg riktig da? Mener det er NTP jeg har på noen ventiler og greier. Jævla dyrt hvis du trenger noe du ikke har tid til å bestille fra USA/Kina. tror jeg måtte ut med 8-900 kroner for to sveisenippler og to slangenippler i 316. Men det blir tett det også.
 
Omtalt flere ganger før så kan finne ganske utfyllende svar om du søker.

Ellers kjapt forklart, NPT har koniske gjenger, BSP har rette. Nesten samme gjengestigning så de kan brukes om hverandre. Bortsett fra MALE BSP i NPT FEMALE, (1/2 og 3/4'') da får du den ikke langt inn før den er fast. Til vårt bruk der det ikke er snakk om noe trykk får en det tett om en blander ved bruk av gjengetape.

Ellers får en så godt som alt en trenger i både BSP og NPT på ebay, så greit å peile seg inn på en av de. Vil si at NPT er vanligst og mest anvendelig i de fleste tilfeller. Alt etter hva en er ute etter koster slike fittings fra 7kr og oppover i 304/316 på ebay/alix, da med noe grovere maskinering enn om man handler hos feks TESS til 100++kr stk.
 
Ikkje for å forvirra men:

Det fins nok også rette niplar i NPT... Og vanlege niplar i BSP er koniske. Det fins ei rad av nemningar som går litt meir i detalj: fpt,mpt,bspp,bspt, ...

I 1/2 og 3/4 er det same gjengestigning i NPT og BSP = kor langt inn du skrur på 1 omdreiing.

Men NPT har anna vinkel i sporet enn BSP.
 
:

Det fins nok også rette niplar i NPT... Og vanlege niplar i BSP er koniske.

NEI! No forvirrer du bare :p

Da heter de NPS=National pipe straight, T=Tapered.

BSP er heller overhodet ikke koniske, da er benevnelsen BSPT, også for TAPERED. Vanlig BSP vi bruker i husholdningen tetter ikke på kon slik NPT, så krever igrunn mere tetning enn gjengetape, derfor en finner hestehår evt Dofty pakning på disse istedet.
 
Ikkje for å forvirre endå meir altså men BSPP er rett og BSPT er konisk. (P=paralell, T= taper)
1/2" og 3/4" har samme stigning og tilnærma samme diameter.
Men som nevt over kan ein få problem med ein male BSPP i female NPT.
:)
 
Gjennomskuet alle benevnelser, og kronisk/ikke konisk. Virker som det bare er å velge det ene eller det andre da? Snuser litt på Brewpi utstyr, og de bruker BSP såvidt jeg kan se, men det står ikke spesifisert om det er BSPT eller BSPP.
 
Viktigste forskjellen er vel at BSPP trenger pakkflater eller pakninger for å være trykktette, mens NPT tetter i de koniske gjengene? Min oppfatning med begrenset kunnskap om hydraulikk i alle fall, forsåvidt brukes NPT ikkje i særlig høye trykk i den forbindelse.
 
NPT brukes for de fleste trykk klasser, men lite innenfor hydraulikk. Skal vi blande inn JIC nipler for å forvirre litt ekstra? Mye brukt med BSPP gjenger i hydraulikk.
NPT er veldig kurant. Men bruk gjengetape eller Locktite.
 
NPT er mykje brukt i hydraulikk. Kansje ikkje i europa no til dags men i USA.
JIC og BSP er IKKJE det samme. JIC har SAE-gjenger og er litt brukt på co2 regulatorar og corneliuskoblingar og har tetningskonen motsatt veg av BSP. Det er då i dimensjonen JIC-4 (1/4").

BSP er for øvrig det vi ofte kallar "røyrgjenger" her i landet og går om eit anna med vanlege vvs-komponentar med "G"-gjenger.
 
Hei,

Jeg tabba meg ut ved bestilling fra ali, og nå har jeg 5 x female disconnect med BSP male fitting. Resten av disconnecter og andre komponenter er NPT.

Noen som har erfaring med å bruke male BSP i female NPT? Blir det tett med nok gjengetape til vårt bruk der det er minimalt med trykk? Har "prøveskrudd" uten å teste med vann, men får jo bare gjort et par omdreininger før det er stopp som det nevnes tidligere i denne tråden..

Jeg har vel ikke så flaks at noen har gjort samme tabba motsatt vei, og har 5 female disconnect med male NPT fitting liggende.. :p
 
Noen som har erfaring med å bruke male BSP i female NPT? Blir det tett med nok gjengetape til vårt bruk der det er minimalt med trykk? Har "prøveskrudd" uten å teste med vann, men får jo bare gjort et par omdreininger før det er stopp som det nevnes tidligere i denne tråden..

Du kan fiksa dette ved å gjenga opp NPT gjengene med ein gjengetapp i 1/2" BSP.
 
Jeg vil si at dette er veldig avhengig av typen gjengetape du bruker. Har selv blitt smått lurt av en selger på ali som sendte meg bsp isteden for npt. Jeg prøvde bare den blå tapen fra BT, men fikk det aldri tett. Den blå er den tynneste tapen.
 
Gjengetapp er en slik en:image.jpg
Brukes til å lage gjenger i et borret hull eller friske opp gamle gjenger.

Siden bsp og npt er tilnærmet like kan man bruke en gjengetapp for å konvertere gjengene. Blir selfølgelig ikke helt optimalt, men funker nok med litt gjengetape.

Det finnes også gjengebakk som lager utvendige gjenger på f.eks rør.
 
Tilbake
Topp