Bunnfelling av tørrhumle.

Heisann. Har en, eller, to IPA som står på dunken og koser seg, begge er tørrhumlet med ca 2g/l i 12 dager. Jeg ser at noe har bunnfelt, men det ligger fremdeles et tykt lag humle på toppen. Hvor lenge er det vanlig at tørrhumlen klenger seg fast i vannflata? Ga bøtta et spark her for noen dager siden, og humlen sank fredfyllt til bunns, men så morgenen etter var den tilbake på toppen. Siden det er en IPA og IIPA så antar jeg den bare har godt av litt ekstra modning, så det er neppe krise om den står ei uke til på dunken (har stått i 15 dager).

Er en uke ekstra på dunk lik en uke ekstra på flaske? eller burde jeg få modnet den på flasken heller? (skal selvfølgelig modnes mer enn to uker på flaske uansett).

Og,  etter 12 dager har jeg vel fått utnyttet det meste av det humlen har å gi? Kanskje jeg bare fisker den opp derfra?

Pellets vil som regel synke til bunns etter en stund, iallfall om du setter ølet kaldt, mens blomst pleier å flyte. Det er ikke noe verre enn at du tapper fra undersiden av humlen.

Hva angår lagringstid etter endt gjæring, har jeg litt delte erfaringer, men ølet trenger uansett et par dager etter at det er ferdig karbonert. 12 dager burde være nok.

Hvis du bruker hevert kan du jo tre en humplepose på heverten hvis du er trygg på at den er ren nok. Eller så kan du bruke en sil.

Hvordan blir det med.oksygen og sil? Humlepose kan jeg bare glemme å finne her. får  ta rotta på ei av kjerringa sine strømebukser ;)

Aleksander87 skrev:
runarstock skrev:
Hvordan blir det med.oksygen og sil? Humlepose kan jeg bare glemme å finne her. får  ta rotta på ei av kjerringa sine strømebukser ;)
Der har du et poeng. Men strømpebukse kan gå.

Sitt det kaldt i 1 døgn 4 grader. Så feller det meste ned. Nettopp flasket Two captain. Der er det mye humle i gjæring karet :)

Aleksander87 skrev:
runarstock skrev:
Hvordan blir det med.oksygen og sil? Humlepose kan jeg bare glemme å finne her. får  ta rotta på ei av kjerringa sine strømebukser ;)
Der har du et poeng. Men strømpebukse kan gå.

Blir ikke den vel tettmasket?
(regner med at det ikke er nettingstrømpene du vil ta).
Jeg ble anbefalt BH-pose til humling om jeg ikke hadde spesialposer tilgjengelig.

Tilbake
Topp