Bunnfelling, hvordan få tappet mest mulig vørter?

HansV

 
Jeg brygget min første BIAB brygg med selvbygget utstyr i helga, og alt gikk fint bortsett fra at bazookaen gikk tett og jeg fikk ett 5cm tykt grumselage i bunne at kjelen som jeg bare måtte tømme ut til slutt. Litt synd å kaste 5 liter eller 25% av vørteren, så her må jeg gjøre det bedre neste gang.
- Hvordan får jeg mest mulig kompakt bunnfall? Nå brukte jeg Irish Moss, og kjølingen gikk på under 10 minutter. Ikke førnøyd med resultatet. Skal prøve whirlfloc neste gang, tror jeg.
- Hvor høyt bør utløpet til krana stå? Nederste del står nå 1cm over bunnen, men det er nok for lavt. Skal flytte det opp litt, tror jeg
- Må man bruke wirlpool for å få minimalt svinn uten å tappe alt grumset over i gjæringsbøtta? Kan sikkert lage ett enkelt pumpeoppsett. Evt. en magnetører?
- Går der greit å koke med humlepellets i en stor BIAB pose, uten at det tetter seg her også når jeg skal sile av? Hvordan gjør jeg det i såfall på slutten når klaringsmiddel og kjølespiral skal oppi kjelen? Kan løsne posen og la den ligge på siden etter siste humling, og putte klaringsmiddelet rett i karet. Vil jo ikke ta ut humlen før kokingen er ferdig. Hadde håpet å slippe dette, da det er veldig myr greiere å bare slenge humlen rett i kjelen.
Regner med at det er mye ekspertise på disse tingene her på forumet, så gode råd mottas med takk.
 
Noen tips:

Bruk whirlfloc/protafloc
Whirpooling før man tapper over i gjæringskaret er nok (bruk en sterilisert bryggeskje) La stå 25min+ etter whirlpooling
Kjøl ned ølet før tapping til flaskekar, da pakker gjæren iallefall godt til bunnen
En annen ide kan være å tappe vørteren gjennom en sil på vei til gjæringsbøtta for å sile av enda mer trub og humlegørr
 
Skal bruke whitlfloc neste gang. Hadde tenkt å bruke det nå også, men jeg fikk ikke tak i før brygging.
Jeg har to varmeelementer montert i kjelen, så jeg er redd for at de ødelegger for en god whirlpool. Derfor ville det nok fungere bedre med pumpe. Jeg har også ett temometer som stikker et stykke inn i kjelen og gjør det vanskelig å røre skikkelig. Men jeg prøver den enkleste løsningen først.
Er det noen andre triks?
Hvordan stiller folk seg til å koke humlepellets i silpose? Det er i såfall snakk om en stor, finmasket BIAB pose av samme type som jeg bruker til mesking. Høres till tungvint ut, men hvis det kan forbedre utbytte er det sikkert greit.
Eller er vel det enkleste å bare bruke litt mer vann og malt, og heller tåle å måtte tømme ut de siste 4-5 literene. Jeg tror jeg heller går for denne løsningen enn å få med alt for mye humlerester i gjæringskaret. Har stor nok kjele, så det er bare å fylle opp.

Er det noen som har prøve å bruke en malevisp til å røre opp en whirlepool?
F.eks. en slik: http://www.jula.no/blandevisp-til-maling-129510 Eller slik: http://www.Biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Blandevisp-17391/ Skulle være mulig å få god fart på vørteren med denne. Problemet er jo at det er en ting til som må steriliseres og gir mulighet for infeksjon. Siden den er lakkert ville jeg ikke brukt den i varm vørter, men det går sikket fint i kald. Kan evt. lage en propell i syrefast stål.
Får teste whirepooling i kjelen med vann og litt havregryn, så ser jeg hvordan det vil fungere:)
 
Det går fint å sile, her er en måte:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13379.msg129257.html#msg129257
 
Det er ikke rare whirlpoolingen som skal til for å samle humlen i senter i kjelen. Det holder å røre litt med en sleiv. Kald- og varmtrub samler seg uansett dårlig med whirlpooling, det bør man la synke til bunns før avtapping.
 
Hvilke følger vil det få hvis man får med mesteparten av trub og litt humle over i gjæringskaret?
Er det noen som har prøvd å gjære med hele suppa? Hva slags (u)smaker vil man få?
Tenker da på spesifikke ting, ikke bare "den smaker ikke godt" eller "du får rart resultat"
 
Den største faren med trub er kanskje fuselalkoholer, men i praksis er problemet forsvinnende lite.

Oksidert humle er heller ikke helt bra, men  andre ting i bryggingen er av større betydning.
 
Takker for svar. Skal holde øye med det. Brygget en APA på søndagen og fant ut at jeg skulle teste det. Så det blir spennende å se hva resultatet blir. Regner med at det er enklere å komme unna med det med godt humlede øl kontra lys lager.
 
Du får melde fra om hvordan det ble. Jeg brygget også en APA på søndag, men forsøkte å få med minst mulig grums i gjæringsbøtta. Endte da opp med litt mindre øl, men det betyr ikke så mye.
 
Jeg tilsetter et-eller-annet-floc med 15 min koking i gjen.
Kjøler til under romtemp 13-16 garder.
Rører godt rundt (bokstavlig talt) slik at rusk og snusk samles.
Lar dette stå en stund.
Tapper i dunken uten bunnfallet.
Setter denne til lufting med akvariepumpe en halvtimes tid.
Tilsetter så det som nå er har fått roet seg på bunnen av Speidelen.

I tillegg tar jeg som regel å løfter av proteinskummet i første del av kokingen (vil ikke ta med for mye humle). Dette gjøres ned fiskespade og er noe jeg ikke har lært av andre bryggere med i de dager jeg lærte å lage kraft fra bunnen av.
 
Du er ikke alene om dette VonRabben. Kjørte mitt første BIAB i helgen, og slet også med trub. Neste gang skal jeg prøve å sile mesken gjennom meskeposen et par runder før koking, og prøve å sile vørteren gjennom et eller annet filter ved overføring til gjæringskar (har ikke mulighet for å koble til bazookafilter på tappekranen i kjelen min). Gikk med en del vørter pga. trub i denne runden og det ble også med en del over i gjæringskaret. Satser på å løse dette med å stikke om så snart stormgjæringen er overstått. Ellers hjalp det jo ikke akkurat at jeg hadde glemt at den irske mosa skal hydreres før bruk...  :roedme:

Litt surt når man står midt oppe i det og ting ikke helt blir som man hadde tenkt, men desto morsommere å pønske ut tiltak til neste gang. Gleder meg faktisk mer nå til neste brygg enn jeg gjorde før det gikk galt - er liksom litt mer utfordrende :)
 
Tror ikke det er noen vits i å prøve med Bazooak filter hvis du koker med pellets, men det skal fungere bra med hel blomst. Det er lett å lage en kobling med ett rør eller noe annet som du bare putter inn i utløpet til krana hvis du skal prøve dette.
Jeg prøve med en fin og lang bazooka nå, og den gikk tett umiddelbart. Ikke rart når en ser konsistensen på suppa som legger seg på bunnen. Det blir nesten geleaktig. Men jeg var kansje også litt raus med Irish moss tilsettingen. Brukte 10g på 20 liter, og det er nok mye mer enn det som faktisk trengs. Valgte dette siden det var oppgitt 5-15g på 20 liter på pakka.
 
Nei, jeg heller nok mest til en løsning der filteret befinner seg på utsiden av kjelen - kaffefilter e.l. Kommer sikkert til å gå med en hel haug av dem, men det koster jo fint lite.
 
Vi har etterhvert helt hele suppa oppi gjærkar og får ca.15 ltr.bunnfall i siste karet... ( 200 ltr. brygg )
Har egentlig ikke sjekka om det blir noen smaksforskjell , men det får vi kanskje gjøre.
 
Skal man sile på utsiden er vel den enkleste løsningen å lage en stor silduk som kokes godt og spennes opp over gjærinsbøtta. Så er det bare å tappe vørteren sakte og rolig så det får tid til å renne i gjennom. Tror jeg skal prøve dette neste gang, sammen med whirlfloc, whirlpooling og bedre nedkjøling av vørteren. Stoppet på 23-24 grader sist, men det er like greit å kjøle ned så langt det går.
Hvis man legger opp til å sile vørteren er det kansje like greit å droppe klaringsmiddel. Ser for med at det vil tette sila mye lettere, i hvertfall hvis whirlfloc gir samme geleaktige grums som Irish moss.
 
EivindM skrev:
Nei, jeg heller nok mest til en løsning der filteret befinner seg på utsiden av kjelen - kaffefilter e.l. Kommer sikkert til å gå med en hel haug av dem, men det koster jo fint lite.

Er redd tålmodigheten er oppbrukt før filtrene.
(og hvor rent er egentlig et kaffefilter)
 
Det er nok nødvendig å koke alt som kommer i kontakt med den kalde vørteren, og kaffefilterene egner sog nok ikke til filtrering etterpå:)
Uansett vil det være bedre med noe som har mye større overflate, enten en stor saftsil (tror fruen har en i kjelleren) eller bare en stor bit med stoff spent opp på en bøtte eller ramme.
 
Damn, hadde ikke tatt infeksjonsfaren med i betrakningen nei. Godt det er oppmerksomme sjeler der ute :)

Takk for innspill, skal kikke litt på saftsil, evt. om det blir noe hjemmemekk
 
Den så ikke dum ut nei. Mer enn stor nok til å passe til åpningen på gjæringskaret mitt også ser jeg: http://www.bryggselv.no/products/gjaeringskar-30l-med-tappekran-og-gjaerlas
 
Tilbake
Topp