Bunnsatsen kommer opp og ølet smaker dårlig

Geironimo

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg satte min første Tripel og har hatt den på flaske nå i snart tre uker. Jeg åpnet en test etter to uker og ølet smakte rett bra, men noe uferdig.
Så prøvde jeg en ny nå i dag, og merket at ølet var blitt klarere på flaske. Men når jeg åpnet korken tok det 2-3 sekundet før hele Bunnsatsen i flaska kom opp og lagde et jævlig skum. Dette resulterte i at alt blandet seg og ølet ble ikke godt. Drikkendes, men ikke godt.

Jeg får prøve å la det stå litt til men hva er det som kan forårsake sånn? Det virker ikke som jeg har bommet på kullsyre heller, men det er kanskje det jeg har? Det er brukt appelsin honning ved flasking.

Jeg har alt gått høre 'null stress, joggedress' så jeg tar dette med knusende ro, jeg er bare litt nysgjerrig

Geir


Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Høres nesten ut som de er overkarbonert. Prøv å sjenke på nytt når ølen er kjøligere, da holder kullsyren seg mer i ølet, selv om det skulle være for mye av den.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Skulle akkurat si det samme som Marius. Virker som den er overkarbonert eller at flasken er for varm.
Prøv å la den stå (veldig) kaldt en (lang) stund, se om det fortsatt er et problem.

Ikke for å frike deg ut ellerno, men jeg har hatt samme problem 2 ganger. Begge ganger var øllet infisert. Ble gradvis tynnere og mer spritzy, smakte etterhvert ganske tynt og etterhvert surt. Kanskje lurt å ta forhåndsregler + smake jevnlig for "vurdering". 
 
Setter de ut i boden jeg, så kan de stå der noen uker til.
Det som er ekstra spennende er at mesteparten er på 0,75 flasker med fliptop kork, så det blir vel en glad salutt etterhvert hehe

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Har du flipp topp er det stress, ingen joggedres. bare flipp opp korken til du hører PANG psss og lukk korken igjen. gjenta til ølet har passe karbonering :)
 
Tja, ferie og klåfingra..vet ikke om jeg burde, men jeg klarte ikke vente lenger, så jeg åpnet en flaske for å se om det er det samme enda.
Denne har nå stått på det kaldeste i kjøleskapet siden i dag tidlig, og jammen gjorde det susen!
Null stress, joggedress!
Ølen smakte, unnskyld uttrykket, dritbra...og ingen bunnsats som flytta på seg.

TAKK for gode tips!

Geir
 
Tilbake
Topp