Bunnsmak på lyst øl?

Hei
Jeg har av og til en usmak på lyst øl. Lenge har jeg prøvd å finne ut hva smaken er, og nå kom jeg på hva det er, same som min mor kalte bunnsmak på flyndre fisk.
Smaken er en slags ettersmak som sitter bak i munnen, når den forekommer så kan man smake det ved flasking men ikke før gjæring, den forsvinner heller ikke med lagring.

Noen som har en ide om hva det kan være?

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Eg trur det er lurt at du skriv ein detaljerte beskrivelse av din måte å brygge på. Kva tilsetning du bruker og korleis.
Kva vann har du etc

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg brygger all-grain, med meske tank og koke kjele.
Bruker vanlig kran vann med 2g Gypsum per 20l og melke syre for å justere pH i mesken. Koker i 60 min med en avdamping på cirka 5 liter. Kjøler ned på 5-10 minutter og gjærer i temperatur styet kjøleskap.

Ser ingen sammenheng mellom malt, gjær og usmaken. Siden den kommer med både pils og pale malt samt med forskjellige gjærtyper



Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Hvorfor må man koke så lenge med pilsnermalt? Gjelder det samme for maltekstrakt av pilsnertype?

Grunnen til at jeg spør er at jeg er redd langvarig koking gir mørkere vørter og mer maltsmak.
 
Hei

Brygger 10 og 20 liter av gangen. Har kokt i både 90 og 60 min og fått usmaken når jeg bare bruker pale også.
Gjærer vanligvis på 18-21 grader. Lar ølet gjære i 14 dager++

En ting som et felles er bruk av pH striper, men det høres rart ut om en av de gir smak.

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Jeg tror jeg kjenner smaken du snakker om fra fiske av stedbundet bunntorsk. Den er en mineralsk smak, ikke ulikt kritt eller gips. Og gipsvegger har samme opphav som din Gypsum. Har du forsøkt å droppe Gypsum-tilsetningen?

I tillegg er vel bløtt vann helt greit til lyst øl? Det er vel de mørkere typene som gjerne lages med hardere vann, slik Gypsum gir.

Her er en tråd om temaet på et engelsk forum:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=526002
 
Sist redigert:
Det kan være tilfelle, pleier vanligvis og bruke kasiumklorid siden jeg har lite mineraler i vannet mitt, (Finsk overflate vann). Når jeg lager lyst øl får jeg ofte for høy >5.6 pH. Og bruke syre for å senke den.
Trur jeg skal gå å smake på lit gips..

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Uansett ville jeg (fordi det er en metode jeg liker å endre bare en ting for å sjekke forskjellen) forsøkt et lyst brygg der jeg dropper Gypsum-tilsetningen og ellers brygger som før for å sjekke forskjellen.

Sitat fra "Brygg ditt eget øl":
Pilsen i Den tsjekkiske republikk har for eksempel noe av det bløteste vannet i verden, nesten uten mineralinnhold. Det resulterer i et eksepsjonelt klart og rentsmakende lagerøl.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp