Bygge bryggeri av vvb,

Dbe

 
Planlegger å bygge et bryggeri av gamle vvb, tenker 3 kjeler. Hvilken str er greiest å gå ut i fra? Har lyst til å ha muligheten til å brygge mindre batcher og samtidig ha muligheten for å kunne lage større når jeg får litt erfaring, så hva mener dere er en grei str? Har ingen erfaring med brygging fra før:) her er berederene jeg har skaffet, er 2 stk som skal være 200l hver.
02fca992936c823339e78635e60165d6.jpg


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Mange måter å gjøre dette på..
Vi startet helt fersk med å bygge 3 kjele oppsett selv og det har gått veldig bra..
Det viktigste er at koke tanken er størst....
Hvor mye effekt du har setter jo en grense for hvor mye du brygge og..

Kok av 170 liter som blir max i en 200 liter med avkappet topp så trenger du 6kw..
Minste vi kan brygge er rundt 50 liter,det er på grunn av plasseringen av varmekolbene i koke kjelen,vi bruker 3 stk. 2kw vv tank elementer..

Skal du bruke gass så er det lettere..

Fortell mer rundt hva du tenker å gjøre,letter å gi tips da...
 
Jeg ville satset på å brygge noe mellom 30 og 60 liter vis du skal være alene om dette bryggeriet :) det er bare å sette i gang,mye av delene du kjøper inn kan også brukes i et større bryggeri.
 
Men tenk også på hvilken kjele du setter til å gjøre hvilken jobb hvis de er like store. Det kan være plassering av varmekolber (dødrom hvis det er slik du mesker), dybdte på maltsengen ved lavere OG, Avdamping (større overflate gir større (og evt unødvendig stor) avdamping). Hvis du driver med kontinuerlig passiv (uten pumper) skylling så vil trykket avta fra HLT med mindre vann, etc etc. Det kan være litt å tenke på faktisk.
 
Jeg ville satset på å brygge noe mellom 30 og 60 liter vis du skal være alene om dette bryggeriet :) det er bare å sette i gang,mye av delene du kjøper inn kan også brukes i et større bryggeri.
Ja det høres jo ut som en grei mengde? Hvor stor kjele bør jeg ha hvis jeg skal kunne koke 60l? Må vel ha en del å gå på både i koke kjelen å meskekjelen?


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Skal du ende opp med 60 liter etter kok ville jeg hatt en koke kjele på 90-100 liter...
Meske kjele kan være litt mindre men samme størrelse er jo finere..

Men mål tankene du har og finn ut hvor store di er..
Radius x radius x 3,14 x høyde..
Mål i desimeter så får du liter..
 
Men tenk også på hvilken kjele du setter til å gjøre hvilken jobb hvis de er like store. Det kan være plassering av varmekolber (dødrom hvis det er slik du mesker), dybdte på maltsengen ved lavere OG, Avdamping (større overflate gir større (og evt unødvendig stor) avdamping). Hvis du driver med kontinuerlig passiv (uten pumper) skylling så vil trykket avta fra HLT med mindre vann, etc etc. Det kan være litt å tenke på faktisk.
Har tenkt på å isolere mesketanken og regulere mesketemp med et herms opplegg? Eller er jeg på jordet nå? Og bruke gass til fyring på kokekjelen. den ene berederen jeg har er litt høyere men mindre diameter en den andre som er litt lavere men større diameter, vil det da være lurt å bruke den med minst diameter til kok?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tipper det er en 160liter(høye) og en 140 liter du har..

Herms funker bra,ikke det raskeste vist du skal steg meske men fungerer fint å ikke steg meske og..

Jo større diameter jo mer avdamping har du på koke kjelen..
 
Har tenkt på å isolere mesketanken og regulere mesketemp med et herms opplegg? Eller er jeg på jordet nå? Og bruke gass til fyring på kokekjelen. den ene berederen jeg har er litt høyere men mindre diameter en den andre som er litt lavere men større diameter, vil det da være lurt å bruke den med minst diameter til kok?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Uten å regne på det så kan jeg kun komme med et generisk svar. Jeg vil si ja med en gang, men hvis du sitter igjen med f.eks 30cm maltseng i et 60L brygg ved "normal" OG så vil du iallefall få fin flyt, men en del trub. Og skal du herms'e dette og ser for deg stegmesking så trenger du veldig god flyt og mye kraft i hermsen.
 
Tipper en 125 og en 200l jeg TazzaT:)
Den minste med ø50 og den høyeste ø45cm.

Hva med å bruke den minste slik den er til koking og kappe så lite av toppen
at det passer med ett glass grytelokk?
Greit å følge med når oppkok nermer seg.
 
Greit med stor diameter på meske kjele,jo høyere malt seng som nevnt til lettere er det at alt blir stuck..

200L tankene er vel ø50 :)
 
Ja enig med deg i det. Men vørter til 60l øl klarer nok en ø45 også.
200l finner jeg både med ø45 og 50.
 
Tror nok TS har rett i att begge er 200l har sånn som den tynneste og har og sett den bredeste, men ville ikke ha den da den tar for mye plass. den er vel nermere 70-75 cm i diameter. er en typisk eldre variant. Ofte grønnblå på utsiden
 
Har et par eldre grå-blå 125l stående, begge ø50. Tror de har 2mm veggtykkelse og er uten den
irriterende innvendige kanten i overgangen mellom endebunn og røret.
Men har du målt slike og sett at de har større diameter enn det Chifen så skulle jeg visst det.
De vil da kunne brukes utenpå ø50 til "kjølekappe" i kokeren. Forsåvidt også som "varmekappe"
utenpå mesketanken.

Daniel e.., slik dobbel tank er noe mer jobb å lage til men er greit å ha selv om den ikke kjøler/varmer nok alene.
Jeg har en slik til koking og tror TazzaT også har. De blir noe tyngre.
Har du tilgang til flere kan du skru ut elementet og kjenne at det ikke er innvendig kant hvor bunn er sveist på.
Ville valgt bort slike med denne kanten. Tror disse også har veggtykkelse mindre enn 2mm.
2mm er en fordel hvis du ikke sveiser tig og er like "dyktig" sveiser som meg.:)
 
den høyeste sto det at var 200L kapasitet på, sto ingenting på den lave, målte den laveste til ca 53 i diameter å 80 i høyde.
kanskje lage falskbunn i den bredeste av di da og bruke til meskekjele hvor mange liter bør meskekjelen romme hvis jeg går ut i fra 60L vørter til kok? kan jo kutte toppen av den høye til kok og lage et lokk av toppen?
må jo også ha en kjele til å varme vann i. hvis jeg ser bort i fra herms, hvilke andre metoder er vanlig for å holde temperatur på mesk? kan jo være greit å ha mulighet til å stegmeske også.
 
I starten brukte vi kjøle coilen oppi skylle vanns varmeren som herms.. dette blir ikke noe ekstra da du trenger dette uansett vist du da ikke bruker motstrøms kjøler..
2 lags kjele er mye jobb å lage,det isolerer veldig bra..og øker kjøle hastigheten..
Er og mulig å stegmeske med å bare dumpe kokende vann oppi mesken for å øke temp..

En 1-2 kw varmekoble i meske kjelen skulle holde fint til å holde meske tempen stabil..
 
Tenker du da på 2lags kokekjele og kjøre kaldtvann gjennom dobbelveggen for å kjøle? Så funker bra å helle varmtvann til stegmesk ja, høres jo greit ut:)er ikke kjempegod på sveising men skal nok få det greit nok:) hvor er det lettest å få tak i kobberrør til å lage kjøle coil av?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Til kjøling ja,men virker og som isolering..
Vi bruker kobber coil i tillegg under kjøling.

Rør finner du på jula/Clas/rørlegger
Har du råd gå for 15mm...min. 12mm
 
Tilbake
Topp