Bygge bryggeri med lite erfaring, trenger hjelp!

Hei!
Vi er 3 kamerater som skal lage oss ett HERMS bryggeri, men med litt lite erfaring har det dukket opp mange spørsmål.
Vi ønsker å kunne lage 120l ferdig øl, uten store begrensninger/nedjusterte batcher der det er mye malt.
Kjelene blir laget av vvb.

1. Hvor store kjeler må vi ha?

2. Er det greit å bruke 1/2" mellom alt?

3. Er det noen spesielt anbefalte pumper? (Evt noen som ikke er brukbare i det hele tatt)

4. Holder det at ting er rustfritt eller burde vi sikte oss inn på syrefast?

5. Hvordan alternativer har man til koblinger? (Pris har jo selvsagt noe å si, men er det noe som er klart best?)

6. Vi har ikke bestemt om vi skal ha fast røropplegg eller slanger. Personlig syns jeg slanger virker lettest, både og håndtere og rengjøre. Noen som har noe erfaring å dele?

7. Vi har skaffet varmeelement til HLT kjelen, men har blitt fortalt man burde ha ett langt varmeelement i kokekjelen for at det ikke skal bli stor temperaturforskjell. (Stemmer dette eller kan det løses ved noe form for sirkulering under koking?)

8. Pga ekstremt dårlig plass i sikringsskapet der vi skal stå kan vi ikke bruke noe særlig mer enn 5-6kw til varme samtidig, burde vi se på en løsning med en mindre kjele å ha Coilen i med tanke på responstid til stegmesking og mash out?

9. Vi tenker å montere meskekjele og kokekjele i vært sitt stativ på hjul, hvor kjelene kan vippes. Finnes det en god DIY guide for det noen plass?

10. Hvor lang motstrømskjeler og hvilken dimensjoner er å anbefale for å kjøle ned til ca 20grader?
 
Har ikke så mye erfaring med brygging enda men jeg og en kamerat laget et lignende oppsett selv..

Vi bruker 160L vv-tanker i et 3 kjele oppsett.

1/2" på alt og det har fungert fint så langt..

Slanger er påmontert (Han) Camlock og Hun på tanker..Fungerer veldig bra di..
http://www.ebay.com/itm/251930347487?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=550806264538&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Vurderte tipping av tanker men gikk for en annen løsning,tankene henger på en kant oppe på et stativ..mye enklere å lage og enkel å ta ut tanken for å feks. høytrykkspyle den om nødvendig..

Mesketanken har en 3" Tri Clamp med blindlokk i bunn for å få ut mesk..fungerer bra det..Står en 1/2" kobling i lokket til pumpe..

Har tatt toppen av en av vv-tankene og kutter masse 1mm spor i og bruker den som falsk bunn..har en rustfri kjetting i denne så vi kan dra den litt opp for å få brukt mesk ut 3" etter mesking..

Vi har 3 stk 230v 2kw varmekobler i kokekjele og vann varmer,denne fungerer og som HERMS ..
Vi har 32A 3fas 230v så vi kan kjøre begge sammtidig fra start,en til å varme oppmålt meskevann(kokekjele) og den andre til å varme skyllevann/HERMS

123456.jpg
 
Sist redigert:
Har bygget et herms bryggeri selv etter modell av The Electric Brewery og har en god del erfaring med det.
6 kw er alt for lite ihvertfall. Vi trenger 3.6kw for å få 53 liter i kok og det holder akkurat for å få ca 10% avdamping. Så dere bør vel ha minst 12kw. Evt 2 stk 5500w camco elementer eller tre stk 3600w
Slanger er absolutt å foretrekke imho
Stor kjele til hlt fungerer veldig bra synes jeg. Du vil trenge vann til skylling. Så tre stk 150L gryter vil vel gå akkurat.
 
Vi har doblet kokekjelen.. 45cm vv-tank(160liter tank) inni 50cm vv-tank(200 liter tank).. isolerer bra og kjører vann inn når vi skal kjøle i tillegg til kjøle coil..

6kw skal holde til kok på 100-120 liter...men da må du isolere tanken på et vis..
Har ikke testet max. (rundt 140 liter) til kok enda på 6kw..
 
Takk for svar!

Har du full kjele når du bruker coilen der TazzaT? Evt hvor mange grader/min klarer du øke temperaturen på mesken?

Bryggmann: 150l meskekjele vil være nok til å lage 120l ferdig øl? Tok ett kjapt søk på nøgne ipa clone, det var en 25l oppskrift. Regner med det bare er å dele på 25 og gange med 120. Fikk da 110l vann og 38kg malt. Blir ikke det trangt? Og det er vel oppskrifter med en del mer malt enn det og?
 
Jo. Faktisk
Tok en kjapp kalkulering i beersmith og for 125 liter så er preboil på ca 158 liter (90 min kok)
For en 7% øl så trenger dere ca 35 kg malt og omtrent 105 liter meske vann (3:1)
Så dere trenger vel noe opp mot 180-200 liter (bedre med litt for stor enn litt for liten kjele)
Men dere må nok ha ca 3500w pr 50 liter. Sjekk bryggekalkulator.no
 
Da kapper vi toppen av en 200l bereder tenker jeg. Burde ikke være noe problem og få 180-190l kjele da. Vil vel antageligvis holde med 150l hlt, eller tror du den må opp i samme dimensjon som meskekjelen?
 
Tja. For min egen del så bruker jeg vel ca 4/5 av vannet til skylling og resten kjører jeg gjennom pumper og motstrømskjøler for å skylle dem godt når jeg er ferdig med bryggingen
 
Tilbake
Topp