Bygge E-BIAB som senere kan brukes til HERMS

Brygger i dag på en veldig modifisert bratberg 30L kopi. Dette fungerer veldig bra! Men jeg er lei av å bare få rundt 20liter øl etter en lang dag med brygging.

På sikt er planen HERMS, men jeg har ikke plass eller mulighet til det før om 1-2 år.

Planen er å bygge et Elektronisk-BIAB system ala det jeg har i dag, bare med større kjele. Enten 56L eller 75L. Elementet blir på 3500W, sånn jeg kan bruke det på en 16A kurs uten problem.

Spørsmålet er. Skal jeg gå for 75L eller 56L?

Med tanke på HERMS så blir det sikkert 75L eller større kjeler. Men 56L holder vel som HLT senere. Eller tar jeg feil?

Noe annet jeg burde tenke på?
 
Det som normalt et avgjørende i et HERMS oppsett på batchnstørrelse er kokekjele. Jeg har i dag 3x56 liter (noe som passer meg bra) da er jeg på en 25 liters batch fort oppi 35 liter til kok. Dvs at skulle jeg doblet batchstørrelsen til 50l, ville jeg kunna mått bytte kokekjele, for HLT og Meskekjelen er store nok til det...
 
Du nevnte ikke batchstørrelse, bare kjelestørrelse..

Er det HLT'en som skal fungere som varmeveksler?
 
Når jeg går over til HERMS skal kjelen jeg kjøper nå bruker som HLT med en coil i seg (varmeveksler) ja.
Batchstørrelse avhenger jo av volumet på kjelen. Nå kan det jo hende jeg går for 75L nå og heller vil ha enda større når HERMS skal bygges...

56L er jo mindre og enklere å stue vekk nå. Men 75L er vel ikke noe problem med tanke på 3500W element og BIAB. Jeg MÅ jo ikke fylle kjelen helt om jeg går for det største alternativet.
 
Batchstørrelse avhenger i mine øyne mer av hvor stort ønske/behov og omsetning av øl du har enn grytestørrelsen i mine øyne.
Det er ikke praktisk å brygge feks 25 liter i en 75 liters gryte. Da tipper jeg du ikke kommer opp til termometeret engang...

Men det er jo du som vet eget behov! Jeg har skalert ned mengde da jeg synes det er kjekkere å brygge litt oftere enn sjeldent!
 
Termometer setter jeg nede ved kranen (jeg måler temp under sirkulering av vørter). Så akkurat det skal ikke bli noe problem. Men jeg skjønner poenget ditt. Kanskje upraktisk med 75L om jeg bare skal brygge 25L ja. Og om 56L holder til senere prosjekt, så går jeg for den.

Men 56L kjele er ikke lik 56L ferdig øl, det blir vel nærmere 40 med BIAB (?).

Jeg har ikke tid til å brygge så ofte, så da er det kjekkere å sitte igjen med litt mer enn jeg gjør på en vanlig bryggedag pr i dag :)
 
Tilbake
Topp