Bygge nytt bryggeri - hvor store kurser? ++

AudunWS

Dommer
Huset er solgt og nytt skal bygges. Jeg er så heldig at samboeren har godtkjent et eget bryggeri i kjelleren, det blir på rett under 15kvm.
Siden vi er i gang med innhenting av tilbud fra elektriker tenkte jeg å ha litt input på hvor mye strøm jeg trenger i et typisk elektrisk-bryggeri oppsett.

I dag har jeg 3x15 gallon kjeler med 2 stk 3500W indusjonsplater og en på 2000W, i tillegg bruker jeg litt grilltennere for å få raskere kok. I det nye oppsettet ser jeg for meg at kokekjelen blir hakket større slik at jeg kan brygge 50L-batcher.

Så planen er 2 stk 15G + 1 stk 20G kjele. Både HLT og kok skal få innebygde elementer av "Amazon"-typen. Meskingen tenkte jeg å styre med varmekolbe og PID. Ser da for meg at den kjelen ikke trenger andre varmekilder. I tillegg kjører jeg 2 stk March-pumper

Så hva bør jeg se for meg av kurser for å kjøre dette uten at sikringene popper?

Forøvrig så er hovedsikringene i tilbudet oppgradert og det blir dratt en "stor" kurs fra sikringsskapet til et eget skap i bryggeriet  :ilike:

Vi har nettopp bygget (nesten) ferdig et nytt bryggeri basert på 2x 16A kurser. Der har vi 2 x 3,5 kW i HLT og kokekar. Her er oppvarmingstidene:
50 liter vann fra 13-71 grader: 37 minutter, eller 38,3 sekunder per grad
100 liter vann: ca 80 sekunder per grad.

Dette er uisolerte kjeler bygget av varmtvannsberedere. I tillegg til elementene hadde vi 3 PIDer, to pumper, en timer og diverse lamper og greier som ikke trekker noe særlig, og amperemeterne våre klokket inn på rundt 13,5-14 ampere på hver kurs.

Dette gir deg hvertfall et inntrykk av hva du kan regne med.

EDIT: Alternativt kan du selvsagt gå for en 32A kurs, men det er strengere lover og regler for apparater som drives av slike kurser enn for 10- og 16A kurser, såvidt jeg skjønner. Vi har (faktisk) forsøkt å bygge vårt kontrollpanel i henhold til lover og forskrifter, så godt vi kjenner til dem. :)

En viktig ting du må tenke på, og som er en begrensning med vårt 2x 16A oppsett: Dersom du skal ha en HERMS- eller RIMS-løsning, vil denne ta strømmen fra en av kursene dine slik at du ikke kan varrme skyllevann med to elementer, kun ett, mens HERMS/RIMSEN går. Vi har regnet litt på det og kom frem til at ved 50L batcher vil det ikke være noe stort problem, siden vi uansett har 60 min mesketid, 15 utmesk og tiden det tar å varme opp fra mesketemp til utmesk, så da går det etter våre bregninger bra å varme med kun 3,5 kW.

Når vi skal brygge 100L-batcher, derimot, har vi et problem. Tanken er at vårt bryggeri skal kunne brygge 100L batcher også. Da tror jeg vi må gjøre det sånn at vi varmer opp litt ekstra meskevann (f.eks 20-30 liter mer enn vi trenger til mesken) slik at skyllevannet vil ha noe høyere temperatur til å begynne med. Alternativt kan vi droppe å bruke HERMSen under hele meskingen.

Tenk på dette dersom du vurderer å legge opp til nok strøm til å kunne brygge 100L batcher - da ville jeg optimalt kunne ønsket meg å kjøre 3x 3,5 kW samtidig.

Ellers så anbefaler jeg Water Heating time calculator her: http://www.jimsbeerkit.co.uk/calc.html, da kan du regne ut hvor lang tid det tar å varme vann med ulik effekt og mengde. Merk at denne ikke tar med varmetap, så i realiteten vil det ta lenger tid, særlig når vannet allerede er varmt. Kalkulatoren gir meg f.eks 29 minutter, mens testen min tok 37, altså 28% lenger tid enn kalkulatoren tilsa. Dette kan du begrense med isolering av kjelen.

Hadde dratt frem en 3x32A kurs og ei lita underfordeling i lokalet og mata ut derfra til hva du enn måtte trenge.  

Bryggerier med for mye strøm, er vel omtrent like vanlig som bryggerier som er for enkle å vaske eller har for mye plass.

Skal du bruke noen varmekilder som trenger over 16A? I så fall må du i hvert fall sørge for å få kontakter til det.

Jeg ville i hvert fall hatt en 16A-kurs til HLT, mesk og kok. På Godlia har vi en kurs som er delt mellom HLT og kok, noe som fungerer, men ikke er helt optimalt. Glem ikke at du også må ha strøm til resten av rommet, og med kaffetrakter, oppvaskmaskin, lys, kjøleskap osv baller fort på seg. Med ei underfordeling i bryggeriet, er det jo enklere å legge opp nye kurser om behovet dukker opp også.

Det kommer også 4 stikk og lys i taket i tillegg til bryggeri-kursen.  :skitbra:

Så da ser det ut som om jeg har så jeg klarer meg?

Lys trekker jo nesten ingenting - spørsmålet er hva andre ting du ønsker å ha der. Kjøleskap? Kaffetrakter? Vannkoker? Oppvaskmaskin? Vi har en egen kurs til alt utenom selve bryggeriet.

Martin E skrev:
Lys trekker jo nesten ingenting - spørsmålet er hva andre ting du ønsker å ha der. Kjøleskap? Kaffetrakter? Vannkoker? Oppvaskmaskin? Vi har en egen kurs til alt utenom selve bryggeriet.

Det som skal mer i rommet er kjøleskap, mulig et lite kjølerom, PC, skjerm.

Tilbake
Topp