Bygger bryggeri

Holder på å bygge et rom i kjellern for å brygge med speidel. Legger fram 125 avtrekk fra aggregat på loftet,men lurer på om dette vil være nok. Eller bør jeg legge opp en egen kanal som går rett ut i friluft i tillegg.
Tenker å benytte hatt på speidel.
 

Vedlegg

  • Bryggeri.JPG
    Bryggeri.JPG
    54,6 KB · Sett: 2.488
Øverste bilde: Veggbokser til veggarmatur over skyllekum,til vaskemaskin og til utløpstut som er retur fra spiralkjøler.
Nederste bilde:Veggbokser til veggarmatur med lang svingbar tur til fylling av speidel og bokser for kaldtvann tilførsel og retur fra kjøler.
I hjørnet blir det veggarmatur med spyleslange.
 

Vedlegg

  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    98,4 KB · Sett: 2.337
  • bilde 2.JPG
    bilde 2.JPG
    131,5 KB · Sett: 2.326
Hei,
Flotte planer  ;D

Må først si jeg er litt usikker på konsekvenser av å gjøre dette.
Har tenkt på det samme i vaskerommet våres, og har forkastet å hive dampen opp i Villaventen (balansert ventilasjon) av frykt for hva for mye vann vil bidra med. En positiv bieffekt på vinteren vil være at varmeveksleren ville distribuert varmen fra dampen tilbake i huset.

Nå sier du ikke noe om avstander og temperaturer på veien til frihet for dampen, så jeg kan bare være djevelns advokat å lete etter potensielle showstoppere som kan gi uanskede resultater.
Det første som slår meg er damp som kondenserer i rørsystemet. Hvis det unnslipper uten å renne tilbake eller samle seg burde det gå greit. Hvordan vil i såfall væske påvirke aggregatet?

Et avtrekk rett til friluft vil jo være en 'bankers' løsning.
 
Aggregatet mitt har ikke noe problem med kondens,er avløp fra det og avtrekk fra bad og kjøkken kondenserer der. Kan ikke se at det er noe forskjell på avtrekk fra speidel kontra kjøkken,men har tenkt på om det kan kondensere i kanal før det kommer fram til aggregat. Tenker å bruke en fleksibel kanal lagt i svanehals fra speidel med avløp på laveste punkt så det vil vel ta unna endel kondens. Er kort vei ut til yttervegg så er en mulighet å kjøre det rett ut også,som sikkert vil være det tryggeste.
 
Kan ikke argumentere i mot :) , siden jeg egentlig lurer på de samme tingene selv. Jeg får skrive det bak øret at jeg ringer til Villavent og spør hva de mener om saken i mitt tilfelle.
Blir spennede å høre om andre her på forumet har synspunkter og erfaringer.
 
Spennende tråd, håper du legger ut flere bilder underveis i prosessen. Skal bygge på huset selv til våren, og har da planer om å bygge bryggeri i kjelleren. Blir båt i øya av tanken på å ha alt av utstyr stående fremme og lett tilgjengelig til enhver tid. :) Hvor stort er bryggerommet ditt i areal?
 
Har avtrekk på vaskerommet. Står det på full guffe renner det en liten sildrestråle ut av ventilen. Lufter på annet vis etter at jeg så det. Konkluderer med at det kondenserer lenge før det når aggregatet.

--
 
Har bestemt meg for å legge opp egen kanal ut i friluft i tillegg til avtrekk fra aggregat. Kjører dampen rett ut under koking og så får aggregatet ta det som blir under resten av prosessen.
Rommet er på ca 8m2.
 
Det er det eneste fornuftige her, jeg har selv valgt å kjøre kjøkkenventilatoren utenom ventilasjonsanlegget og rett ut. Tenkt bare på alt som vil samle seg i filtrene på ventilasjonsanlegget ditt, blir nok en ekkel masse som må fjernes etterhvert.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Det 3D-bildet av rommet i første post.. hva har du brukt for å lage det?
Skulle gjerne ha tegnet opp noe selv. :)
 
Tøft!
Regner med at du har tenkt på det, men husk å få tak i en skikkelig ventilhette slik at dampen ikke går rett inn under panelet (råte) og sørg for at det kommer langt nok ut, men ikke så langt ut at du tar den med snøfreseren! :)
 
Ventilhette med tilbakeslags spjeld montert.Blir det problemer med damp under kledning så får jeg lage et beslag. Kanal er isolert gjennom yttervegg for å hindre kondensering  i veggen.
 

Vedlegg

  • bilde 3.JPG
    bilde 3.JPG
    113,3 KB · Sett: 1.670
  • bilde 4.JPG
    bilde 4.JPG
    108,7 KB · Sett: 1.667
Liten oppdatering. Satt inn ytterdør.Alt av el er trekt ut av rommet,må flytte sikringskap før jeg kan koble til den enden. Mangler å montere downlightskasser.Alt av vann er ferdig og står med trykk.
Sentralavtrekk er ferdig. Satser på støping av gulv før jul :)
 

Vedlegg

  • bilde5.JPG
    bilde5.JPG
    135 KB · Sett: 1.546
Liten oppdatering igjen. Går fremover,men mye jobb med resten av kjeller. Alt henger sammen. Alt av teknisk er nå ferdig og taket er ferdig. Støping av gulv neste.
Speidel 20l med masse snacks er også bestillt :)
 

Vedlegg

  • bilde6.JPG
    bilde6.JPG
    518,4 KB · Sett: 1.331
Tilbake
Topp