Bygging av hjemmebryggeri

Hei,

Jeg holder på og bygge et "gutterom/pub" i kjelleren :) Skal skille av en del av rommet til Brygge rom og lurer på om noen her inne har noen gode ider til hvor stort jeg burde bygge bryggerommet? skal legge ut noen bilder av åssen rommet ser ut i dag. hva burde jeg tenke på når jeg skal innrede det? Er helt færsk når det gjelder ølbrygging så må ha alt av utstyr jeg trenger også. Har tengt å bruke rundt 10000 på bryggeutstyr. noen gode forslag til hva jeg burde kjøpe inn?

Hilsen Øltørst Telemarking B)

1: Hvor store batcher skal du brygge? Holder det med 25 liter av gangen, eller skal du brygge større?
2: Hvor ofte skal du brygge? Gjæringsdunker tar litt plass.
3: Skal du begynne med fatanlegg, eller bruke kun flasker?

Min mening er at du kanskje begynner litt i feil ende. Se om du kan få tak i noe brukt utstyr først her på forumet, f.eks en BB30. Lær deg å brygge øl først, lage noen batcher for å se om det er noe du liker å holde på med. Da vil du også se litt hvordan et bryggerom vil passe for deg og dine krav. Da med tanke på benker, avtrekk, strøm osv.

Jeg begynte å brygge på BB30, men gikk opp til BB60. Alreit utstyr å brygge på og tar lite plass når det ikke er i bruk. olbrygging.no kjører startpakker på BB30 til en grei pris. Heller ikke noe problem å få solgt om ikke interssen skulle bli så stor som ønskelig.

Lykke til!

Tusen takk :)

Blir å starte med 25l batcher, har lyst til å brygge noen forskjellige typer i allefall i starten uten å få for mye øl på lagring samtidig.
Litt vanskelig å si, men blir nok en del brygging. men det blir jo bare til eget forbruk og til familie og kompiser når de kommer innom.
Har tengt å ha begge deler, synes øl er best på fat, men er greit å ha noen flasker å ta med seg hvis man skal noe også!

Du har et godt poeng der, men det er det at jeg er i gang med "gutterommet" i disse dager å da hadde det vært greit å få skilt av den delen der jeg har tengt å brygge.

Har sett på BB30 å den ser ut som et bra utgangspungt for å komme i gang :)
Kansje det er en god ide å kjøpe inn noe utstyr først og prøve seg litt på kjøkkene før jeg fortsetter på rommet.

Man får plass til mye på relativt liten plass :)

Hvis du skal gjøre "alt" i det rommet, så må du ha innlagt vann og utslagsvask/sluk.
Skal du ha temperaturkontroll, så kan du velge om du vil ha det i form av et kjøleskap, eller om du skal gjøre hele rommet om til å holde en viss temperatur osv.

Hvis du ikke har brygget før, så vil jeg anbefale å gjøre et forsøk på ekstrakt-sett. du får kjøpt utstyr du trenger og ingredienser til første batch for rundt 1000 - 1500 kroner. Det tar et par uker, og da får du en indikasjon på hva du trenger av plass og praktiske ting.
Learning by doing :)

Der var plassen godt utnyttet ja :) Har snakket med han på Humle og Malt i skien i dag, og han satt sammen en pakke for meg med det jeg skulle trenge for å begynne å brygge. sa da tengte jeg å prøve meg på kjøkkenet først for å se hvordan det går.

Det er sant Jens Kristian, men blir vel å bruke et gammelt kjøleskap som til temperaturkotroll, og et til lagring av øl. + mye av utstyret blir vel av den hjemmelagde sorten, så da synes jeg det er greit å gjømme det vekk litt :)

ekstrakt sett, blir det godt øl av det da?

Ja, du kan få like godt øl fra ekstrakt som korn. eneste er at du har litt mer begrensede muligheter for å gjøre det ditt eget.
Kjøper du ferdige kits, så er det f.eks. ikke så mye du får gjort for å endre oppskriften.

Det er mer renslighet, lufting av vørter, gjær og gjøringstemperatur som avgjør om resultatet blir godt, snarere enn om det er ekstrakt eller all-grain.

Ville anbefalt å bytte ut gjæren i disse kit'ene, og drite i instruksjonene som står på boksene. Bruk heller denne: http://www.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging
Grunnen til at du ikke trenger å følge kit instruksjonene er at de ofte er laget for å få deg til å kjøpe et nytt kit raskest mulig. Så de tar endel snarveier.

Styr også unna ekstrakt sett som heter Pilsner eller Lager (i hvert fall som din første øl)....det blir ikke slik du forventer at det skal bli.

Da prøver jeg det først :) vet de selger ølsett på europris, er det noe å satse på? eller må man til en bryggebutikk for å få kjøpt inn?
Ser de har en 25l hyttekjele på biltema, noe erfaring med den?

Ingen erfaring med den hyttekjelen, men den er nok mer enn god nok til ekstrakt.
Når jeg begynte med ekstrakt hadde jeg bare en 4 liters kjedel. Jeg klarte nå å få det til på et vis :)

Ølsettene fra europris er helt greie, men det varierer litt. Det kan være de har stått lenge i hyllen, så sjekk utløpsdato på de.
Du kommer raskt til å vokse i fra europris for å si det sånn, så etterhvert kommer du til å kjøpe fra bryggebutikkene uansett.

Da har jeg kjøpt inn litt snacks i dag. siden det er litt langt å kjøre for meg til en bryggebutikk ble det et British IPA ekstraktset fra SAGA kjøpt på europris. kjøpte også gjæringskar, gjærlås, hydrometer, termometer, alkometer. så nå tror jeg bare jeg mangler en kjele å brygge og noe og kjøle ned med så skal jeg være klar for å brygge litt :)

Du trenger ikke kjøler med ekstrakt brygg. Du løser opp ekstrakten i varmt vann før du hiver den oppi kokende vann. Så heller du det over i gjæringskaret og etterfyller med kaldt vann.
Når du har riktig volum i bøtta da, så har det kalde vannet kjølt ned for deg, og du ender opp med noe rundt 20 grader. det kalde vannet fungerer som kjøler....No stress.

Alkometer er ubrukelig på øl. Skal du vite hvilken alkoholprosenten din er, så må du bruke hydrometer for å måle før gjæring, og etter at gjøringen er ferdig. Ut i fra det kan du finne alkoholprosenten.
En lett formel som ikke er 100% nøyaktig, men mer en god nok er: O.G - F.G / 7.6 = Alkoholprosent

Med ekstrakt kan du til og med bruke is til kjøling. Fyll opp et par desinfiserte iskrembokser eller lignende, og sett i fryseren et par dager i forveien. Vannet bør helst være kokt og avkjølt først. Norsk springvann er veldig rent, men en kan være uheldig.

Legg en isblokk i gryta etter kokingen, så faller temperaturen på et blunk. Har til og med brukt dette trikset på all-grain brygging om sommeren, når springvannet ikke er kaldt nok til å nå gjæringstemperatur med dyppkjøleren alene. Da må en lage litt kraftigere vørter først, så en ikke bommer for mye på OG.

Her er mitt opplegg.
Tar ikke mye plass, men er vel ikke akkurat noe vakkert syn i en pub. To femtiliterskjeler til mesk og kok, pluss en trettisyvliter til varmtvann. PIDstyrt HERMS til mesk og induksjonsplate til kok. Wort Grant med liten kinapumpe til skylling. Veldig effektiv motstrømskjøler som kjøler kokende vørter rett i gjæringsbøtta.
Du har en liten vei og gå, men lykke til.

image.jpg

Så bra ut det der Ketil, viktigste er jo at det er funksonelt :) blir vel ikke noe vakkert utsene på mitt utstyr heller, så er greit å hjemme det litt bort fra baren ☺️

Har prøvd meg på ekstraktbrygget i dag, jeg fikk ikke taki kjele så det jeg gjode var å varme opp ekstrakte i varmt vann, koke opp 3l vann, helte ekstrakte og vannet oppi gjæringdunken tilsatte enhanger.fylte opp med kalt vann til jeg hadde 23l og ca 22 grader i dunken. Gjæren hadde jeg oppi en kopp med litt vann ca 37 grader i 10min, så puttet jeg det i gjæringsdunken. Ristet godt å satt til gjæring.

Alt utstyr ble sterilisert før jeg startet.

Hva tror dere om dette? image.jpg

Glemte å måle med hydrometer før jeg puttet i gjæren så blir vel vanskelig å få målt noe nå da? Fikk etter jeg hadde puttet i gjæren 1048 på hydrometeret men blir vel kansje feil?

Det står at jeg skal vente i 7 dager å så måle SG, dersom den er 1.015 eller under kan jeg tilsette humlen. Er dette riktig?

Tilbake
Topp