Bytte korker

Rondal

Norbrygg-medlem
Kan jeg bytte til andre korker etter at karboneringen er ferdig, eller blir det oksygentilførsel som vil gjøre ølet dårlig på kort tid. Noen som har erfaring med dette?
 
Oksygentilførsel er vel ikke noe problem hvis du tar en flaske om gangen, men du mister jo mye av karboneringa.
 
Hvorfor vil du bytte korker? Misfornøyd med fargevalget?
Det som er greia er at jeg brygga en 70- års presang der jeg skal bruke egne design korker og etiketter. p.g.a. tiden måtte jeg komme i gang med karbonringen. så jeg korket flaskene med vanlige korker. Nå en uke ut i karboneringen kom korkene som jeg ventet på. Så derfor spørsmålet
 
Det som er greia er at jeg brygga en 70- års presang der jeg skal bruke egne design korker og etiketter. p.g.a. tiden måtte jeg komme i gang med karbonringen. så jeg korket flaskene med vanlige korker. Nå en uke ut i karboneringen kom korkene som jeg ventet på. Så derfor spørsmålet
Ser den. Det er viktig å matche korker og etiketter. Designavdelinga vår hadde fått spader om det var feil korker til etikettene.
 
men jeg ville forsøkt med kun et par flasker først
for å se om de holder på kullsyra
 
Jeg personlig hadde heller malt/klistermerket/dypt i voks/annet enn å ta av korker og sette på nye. Men det kan jo hende jeg er i overkant redd for å ødelegge øl med slike stunts.
 
Tror heller jeg hadde gått for "feil" kork og bra øl til en slik stor anledning enn å risikere underkarbonert øl kun for å få "rett" kork på plass :)
 
Det finnes jo også runde klistreetiketter på ark som man kan kjøre gjennom printer og klistre på korken. Man får jo ikke farget hele korken på den måten, men designet kan jo tilpasses delvis.

Ellers kommer det jo litt an på hva slags kork man har valgt. Bedre med nøytale farger. Jeg har alltid svarte og gullfargede korker på lager. De klarer man å tilpasse de fleste etikettdesign og gull passer godt til brun flaske uansett.
 
Nå har jeg 4 flasker til overs som jeg skal prøve det ut på.
2 av de blir koret på nytt de 2 andre beholder korken.
hvor lenge må jeg lagre dem for at jeg eventuelt skal kjenne usmak ?
 
Tror ikke det blir fare for usmak. Større fare for flatt øl
Du kan ta en råsjangs og tilsette litt sukkerlake
Avhenger av når de skal serveres
 
Tilbake
Topp