California Common - er den klar på 4 uker?

Torkil

Norbrygg-medlem
Som tittelen sier. Tenkte å bruke Mangrove Jacks M54. Brygger øl til bryllup og har en Hvete-Ipa og en pale ale som står og gjærer, og tenkte jeg kunne brygge et brygg til denne helgen, som kanskje er tiltenkt de som ikke er så glad i spennende øl...

Tenkte å følge denne oppskriften sånn ca:
California Common - Brew Your Own
Men usikker på om den vil være god om bare 4 uker? Trenger en California Common å lagres lenger? Er en kölsch raskere? Kan jo selvfølgelig lage en weissbier, men det er det jo også mange som ikke er så glade i...

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
California Common bør være klar på fire uker. Det er værre med en Kölsch, den bør vel kaldlagres i 2-3 mnd. Har ikke erfaring med Mangrove Jacks M54, har brukt Wyeast 1318 selv.

Sist redigert:

Miguel

Norbrygg-medlem
Bytt gjær til noe annet enn MJ. Finn en ferskgjær eller en fra Fermentis som gjør det du vil.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Kan jeg stjele tråden litt. Henta posten fra Bryggselv og det ser ut til at de ikke har sendt med spraymalt, så det blir litt vanskelig å sette starter. Hvordan blir det å blande et rør 810 med en pakke us-05?

RealGone

Norbrygg-medlem
Som Miguel sier, bruk heller 810 eller wyeast sin, mye bedre resultat. Enten sett starter eller bruk flere pakker.

Torkil

Norbrygg-medlem
Takk, det ble 810! Lagde en hurtigstarter, men da jeg lagde starteren så hadde jeg vørteren på 33°. Er nå litt redd for om lager-gjæra ikke tåler slik temp? Lite aktivitet i karet 10timer etter pitching på 17-18°... RRDWHAHB?

erikraude

Norbrygg-medlem
Takk, det ble 810! Lagde en hurtigstarter, men da jeg lagde starteren så hadde jeg vørteren på 33°. Er nå litt redd for om lager-gjæra ikke tåler slik temp? Lite aktivitet i karet 10timer etter pitching på 17-18°... RRDWHAHB?
Jeg ville nok ikke kjørt så varmt, men gjæra overlever nok. :)

Topp