California Common

En liten rapport:
Nidaros Dampf ble omdøpt til Vanlig California Damp-Øl:

Etter litt krøll på bryggedagen (volum vørter) så ende jeg opp med følgende ca:

Batch Size (fermenter): 23.50 l

Bitterness: 34.5 IBUs
Est Color: 22.4 EBC

Vannbehandling etter Gahr sine anbefalinger.

3.80 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain  75.2 %
0.50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (120.0 EBC) Grain  9.9 %
0.50 kg Munich Malt (25.0 EBC) Grain  9.9 %
0.25 kg Biscuit Malt (50.0 EBC) Grain  5.0 %
20.00 g Northern Brewer [10.00 %] - Boil 60.0 min Hop  25.0 IBUs
10.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 20.0 min Hop  6.8 IBUs
12.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 5.0 min Hop  2.7 IBUs
7.00 g Northern Brewer [9.00 %] - Boil 0.0 min Hop  0.0 IBUs

Mesking: 67-65 C, 70 min
Gjæring: 14 dager 16-17 C, 21 dager på flaske 17-18 C
2L starter San Francisco Lager (WLP810)
OG: 1.046
FG: 1.010
ABV: 4,7

Har gitt bort mye av batchen til familie/venner og tilbakemeldingene har vært meget gode. Ingen fysj  :skitbra:.
Noen observasjoner rundt batchen:

Det ble for lite kullsyre i denne batchen.
Aroma: Syrlig/frisk, søt malt, valnøtt, furu.
Smak: En del malt og sødme. Minner litt om fuktig sommerfrisk skog :)
Ikke bitter og tørr nok etter min smak.
(ref Anchor Steam Beer og Jamtlands Steamer)

Kommer til å gjøre noen endringer i neste batch.. Tips og synspunkter mottas med takk!

Er det f.eks betydelig forskjell mellom amerikansk NB-humle og tysk NB-humle?
 

Vedlegg

  • FalskeCC2.JPG
    FalskeCC2.JPG
    842,9 KB · Sett: 640
Jeg brygga denne (vedlegg) fra Brew Your Own oktober 2010. Gjæra den på 17 grader. Bytta ut victory malt med biscuit malt. Der er det definitivt mest vellykka ølet jeg har laga. Det er så godt at jeg ikke veit hvor jeg skal gjøre av meg.

Kan virkelig anbefale denne oppskrifta hvis man vil prøve seg på en California Common.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    950,5 KB · Sett: 642
audun! skrev:
Jeg brygga denne (vedlegg) fra Brew Your Own oktober 2010. Gjæra den på 17 grader. Bytta ut victory malt med biscuit malt. Der er det definitivt mest vellykka ølet jeg har laga. Det er så godt at jeg ikke veit hvor jeg skal gjøre av meg.

Kan virkelig anbefale denne oppskrifta hvis man vil prøve seg på en California Common.

Bra! Oppdaget samme oppskrifta i BYO etter at jeg hadde satt min CC. Det jeg tenker å gjøre på neste CC er å humle like mye som uncommon common og en del andre oppskrifter jeg har sett. Er fornøyd med maltprofilen i oppskriften jeg brukte men tror nok at det bør være noe mer smak og aroma fra NB-humla. Skal definitivt endre på oppskrifta og prøve på nytt.

Har også lyst til å prøve denne
http://www.byo.com/stories/recipeindex/article/recipes/89-american-lager/234-black-steam
 
Anchor lagrer visst sin i noen uker (husker ikke om det var 4 eller 6).

Jeg opplever at den har veldig godt av en måneds lagring i kjøleskap etter karbonering.
 
Hei

Mitt neste brygg (#3) skal være en Steamer fra Oslo Mikrobryggerier, oppskrift i boka "...fra hånd til munn". Er det slik at jeg skal bruke en type undergjær, men ikke la brygget gjære ved lav temperatur? (Feks WLP 810)  Eller er det motsatt; bruke overgjær, men gjære ved lav temperatur i fjorten dager?
 
Hei.
Smakte for en tid siden dette ølet. Tror det var Hadeland Håndverksbryggeri som hadde brygget det.
Dukker stadig opp i hodet, at dette må jeg prøve å brygge. Har du en god oppskrift?
Gjerne for 25 liter til gjæring.
 
Jeg kan anbefale oppskriften fra Oslo Mikrobryggeri i boka Ølbrygging fra hånd til munn. Den har jeg brukt flere ganger med litt forskjellige gjær, men den smaker steamerøl hver gang! :)
 
Mitt første innlegg her :) Hurra!

Satte min første øl uten ferdiglaget sett, men etter oppskrift for noen dager siden.
5kg Palemalt
350g Cara Crystal 120 EBC
50g Northern Brewer, 60 min
30g Northern Brewer, 10 min
15g Norther Brewer, 2 min

Mangrove Jack's Californian Lager M54 10g

Mesket en time på 66 grader og traff etter skylling, SG på 1.050.

Så kommer spørsmålet. Oppskriften ville ha Northern Brewer med 8,1% alfasyre.
Pakken eg hadde, på 100g innholdt 6%.
Mannen på butikken sa at eg bare kunne rekne ut forskjellen og ha mer i, men begge oss glemte da at eg burde kjøpt 2 pakker med humle :)
Jeg sto der på kjøkkenet og var i gang og lot det stå til. "Det får bli litt svakere da".

Sakens kjerne: Kan eg kompensere ved å tørrhumle litt i en uke?

Er det "lov" å tørrhumle dampøl?

Gleder meg til flere diskusjoner :)
 
Du får ikke bitterheten ved tørrhumling. Det er for øvrig ganske vanlig å kun justere mengden som koker i 60 minutter siden det er den som gir suverent størst bidrag til bitterhet.Jeg hadde droppet det og tatt det som det blir. Om du brukte en del tid på nedkjøling har du fort fått nok bitterhet uansett.
 
Som tittelen sier. Tenkte å bruke Mangrove Jacks M54. Brygger øl til bryllup og har en Hvete-Ipa og en pale ale som står og gjærer, og tenkte jeg kunne brygge et brygg til denne helgen, som kanskje er tiltenkt de som ikke er så glad i spennende øl...

Tenkte å følge denne oppskriften sånn ca:
California Common - Brew Your Own
Men usikker på om den vil være god om bare 4 uker? Trenger en California Common å lagres lenger? Er en kölsch raskere? Kan jo selvfølgelig lage en weissbier, men det er det jo også mange som ikke er så glade i...
 
California Common bør være klar på fire uker. Det er værre med en Kölsch, den bør vel kaldlagres i 2-3 mnd. Har ikke erfaring med Mangrove Jacks M54, har brukt Wyeast 1318 selv.
 
Sist redigert:
Kan jeg stjele tråden litt. Henta posten fra Bryggselv og det ser ut til at de ikke har sendt med spraymalt, så det blir litt vanskelig å sette starter. Hvordan blir det å blande et rør 810 med en pakke us-05?
 
Tilbake
Topp