California Common

GeirH

 
Vi skal prøve oss på en California Common snart, og lurer på å lage noe à la dette.

Innspill mottas, som vanlig, med takk :)


BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: USH Steam Beer
Brewer: Geir
Asst Brewer:
Style: California Common Beer
TYPE: All Grain
Taste: (0,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 23,00 L
Boil Size: 27,00 L
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 27,0 EBC
Estimated IBU: 44,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
3,60 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 73,47 %
0,75 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 15,31 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 10,20 %
0,05 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 1,02 %
20,00 gm Northern Brewer [8,50 %] (60 min) Hops 17,9 IBU
35,00 gm Northern Brewer [8,50 %] (20 min) Hops 19,0 IBU
40,00 gm Northern Brewer [8,50 %] (5 min) Hops 7,1 IBU
1 Pkgs San Francisco Lager (White Labs #WLP810) Yeast-Lager


Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 4,90 kg
----------------------------
Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Step Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 12,25 L of water at 71,5 C 65,0 C


Notes:
------
Gjæres på 17 grader i to uker

-------------------------------------------------------------------------------------
 
Litt vel mørk, ville foreslått å bytte ut sjokolademaltet med pale chocolate. Det gir også en herlig krisp toastpreg som ihvertfall BJCP har i sin stilbeskrivelse. Av egen erfaring ville jeg også ha senket IBUen betraktelig, Ned mot 30-32. Oppskriften er ikke feil, men har lagt meg på 32 IBU selv, dette gir en veldig deilig bakgrunnsbitterhet og høy drikkbarhet. Min først CC lå på 42, men det syns jeg blir litt mye til en såppass slank stil.

Ellers er fermenteringstemperaturen fin, men opplever litt mer alepreg om man begynner gjæring på 16-17 grader og stiger til 20-21 iløpet av 4-5 dager. Da får man den friske, lettdrikkelige lagerfølelsen, i tillegg til å få lett fruktig alepreg.

Lykke til!
 
Jeg ville også lagt meg på rundt 32 IBU; Northern Brewer kan fort bli litt "røff" hvis man kjører på for mye.
 
Takk for innspill, begge to :) Tas til etterretning, så skal jeg heller komme med tilbakemelding etter smaking. Det blir mest sannsynlig brygget om knappe to uker, så snart porteren er ferdiggjæret, og gjæringsskapet igjen er tilgjengelig. Gjær og humle er nettopp bestilt, malt har jeg liggende :)
 
Enig med det som blir opplyst ang litt høy IBU, laget selv en CC med 90/10 pale/krystallmalt og northern brewer til 48 IBU og denne ble i skarpeste laget. Gjæring på 15-16 grader og lagring på 2-4 grader gav meg et klart lagerpreg. Så her er det vel bare å justere temp til den profilen en ønsker skal være tydligst. Ellers går det vel fint å prøve cascade eller simcoe innslag ved smak og aromatilsettingene, spesielt viss en går for litt ale preget CC. Det er iallefall det jeg kommer til å prøve neste gang.
 
Erlendso skrev:
Jeg ville også lagt meg på rundt 32 IBU; Northern Brewer kan fort bli litt "røff" hvis man kjører på for mye.

Det kan den, men den er signaturhumla til Anchor Steam Beer, så det er den som bør brukes.
 
Ja det stemmer.
Hentet bare inspirasjon fra et forslag til steam-style beer fra boken ''Home Beermaking'' av William Moore, der han bruker NB eller Perle som bitterhumle og Cascade ved både smaks og aromatilsetningene. Så en typeriktig CC blir det ikke.
 
gustavf skrev:
Erlendso skrev:
Jeg ville også lagt meg på rundt 32 IBU; Northern Brewer kan fort bli litt "røff" hvis man kjører på for mye.

Det kan den, men den er signaturhumla til Anchor Steam Beer, så det er den som bør brukes.

Bruken av Northern Brewer i Calif. Common er omdiskutert; Bare fordi Anchor Steam bruker den betyr ikke at den definerer ølstilen. Tidsepoken California Common ble brygget i tilsier at Northern Brewer-humle ikke var tilgjengelig i området; Northern Brewer ble krysset frem i 1934 i England; Lenge etter Goldrushet i California (Ca. 1850). Det er mange som sier det opprinnelig ble brukt Cluster på den tiden. Cluster kan vel sies å være en av de mer tradisjonelle erke-amerikanske humletypene. Mange av de amerikanske citrus-bombene kom i mer moderne tid.

BYO har en artikkel om California Common her: http://www.byo.com/stories/beer-sty...r-styles/416-california-common-style-profile
 
Erlendso skrev:
Bruken av Northern Brewer i Calif. Common er omdiskutert; Bare fordi Anchor Steam bruker den betyr ikke at den definerer ølstilen. Tidsepoken California Common ble brygget i tilsier at Northern Brewer-humle ikke var tilgjengelig i området; Northern Brewer ble krysset frem i 1934 i England; Lenge etter Goldrushet i California (Ca. 1850). Det er mange som sier det opprinnelig ble brukt Cluster på den tiden. Cluster kan vel sies å være en av de mer tradisjonelle erke-amerikanske humletypene. Mange av de amerikanske citrus-bombene kom i mer moderne tid. 

BJCP har valgt ei tilnærming til California Common, der de sier at dette skal være ei klone av Anchor Steam Beer og at man må ha et smaks- og aromabilde som er typisk for Northern Brewer for å være typeriktig. Jeg synes kanskje det er en vel smal definisjon, men det er ihvertfall det BJCP har valgt.
 
gustavf skrev:
Erlendso skrev:
Bruken av Northern Brewer i Calif. Common er omdiskutert; Bare fordi Anchor Steam bruker den betyr ikke at den definerer ølstilen. Tidsepoken California Common ble brygget i tilsier at Northern Brewer-humle ikke var tilgjengelig i området; Northern Brewer ble krysset frem i 1934 i England; Lenge etter Goldrushet i California (Ca. 1850). Det er mange som sier det opprinnelig ble brukt Cluster på den tiden. Cluster kan vel sies å være en av de mer tradisjonelle erke-amerikanske humletypene. Mange av de amerikanske citrus-bombene kom i mer moderne tid.  

BJCP har valgt ei tilnærming til California Common, der de sier at dette skal være ei klone av Anchor Steam Beer og at man må ha et smaks- og aromabilde som er typisk for Northern Brewer for å være typeriktig. Jeg synes kanskje det er en vel smal definisjon, men det er ihvertfall det BJCP har valgt.

Leste dette i BJCP. De sier ingen plass at det SKAL brukes NB, men det er ganske tydelig hva de mener. Synes selv det er spennende med historiske øl og hvordan de ble brygget i sin tid. Men saker og ting utvikles.
Et annet aspekt av dette er at Anchor Steam registrerte navnet "Steam-Beer" som varemerke, og resten av oss må bruke betegnelsen "California Common". Dette betyr at på papiret finnes det kun 1 bryggeri i verden som produserer "Steambeer".

Northern brewer i Steambeer/ California Common blir for meg litt historieløst. Dette pga. at de umulig kan ha brukt northern-brewer i det 19 århundret.. Men for å komplisere det hele blir det ikke feil med Northern Brewer heller; Det var sikkert Steambeer-tørste cowboyer i California etter 1932 og :)

Likevel; Noen har den utfordrende oppgaven med å sette standarden og BJCP har satt den på bakgrunn av det eneste Steambeer-bryggeriet igjen. Uansett; Lurer du oppi noe Cluster istedenfor Northern Brewer er du litt tøff!
;-)
 
Erlendso skrev:
Et annet aspekt av dette er at Anchor Steam registrerte navnet "Steam-Beer" som varemerke, og resten av oss må bruke betegnelsen "California Common". Dette betyr at på papiret finnes det kun 1 bryggeri i verden som produserer "Steambeer".

Gjorde et kjapt søk i Varemerketidende og i Norge er det tilsynelatende fritt fram. Go Steam Beer! Med Cluster!

(Det er forøvrig bare BJCP som har en så smal definisjon av California Common. De fleste andre ser ut til å ha en bredere oppfatning av hva som er «riktig».)
 
Var en tur i Oslo i vår, og da fikk man kjøpt Steam Beer på Oslo Mikrobryggeri. Litt derfor jeg fikk lyst til å prøve dette.

Angående typeriktighet bryr det meg ikke så veldig mye - jeg har lyst til å lage et godt øl, enkelt og greit :)

Kommer til å bruke NB (siden jeg har bestilt ingrediensene allerede), men satser på en IBU på litt i overkant av 30, som dere foreslår lengre opp her. Regner med at det kan bli et godt øl, uansett om det er helt 100% typeriktig eller ei...
 
Hei, jeg fant en oppskrift her på forumet for noen uker siden som jeg bestemte meg for å brygge. Etter å ha smakt Dampøl fra Kinn  ;D

Jeg fugte denne oppskriften:

Batch Size: 23,00 L   
Boil Size: 27,00 L
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 27,0 EBC
Estimated IBU: 44,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU   
3,60 kg      Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)          Grain        73,47 %     
0,75 kg      Munich Malt (17,7 EBC)                    Grain        15,31 %     
0,50 kg      Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)    Grain        10,20 %     
0,05 kg      Chocolate Malt (886,5 EBC)                Grain        1,02 %     
20,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (60 min)        Hops        17,9 IBU   
35,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (20 min)        Hops        19,0 IBU   
40,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (5 min)        Hops        7,1 IBU     
1 Pkgs        San Francisco Lager (White Labs #WLP810)  Yeast-Lager       

Jeg hadde ikke helt fersk gjær så jeg brukte 2 rør med WLP810 som laget en starter på, fulgte anbefalingene fra mrmaltys kalulator. Jeg fikk ca 20 liter med en OG på 50. Nå har denne stått og boblet i ca en uke, de to siste dagene har det ikke boblet så jeg bestemte meg for å måle OG/FG og nå ligger den på 27. Virker som den har stoppet opp.

Hva bør jeg gjøre? Den skulle uansett stå i 4-5 dager til før jeg skulle flaske.

Bekymret brygger - OleJ
 
La den stå ei veke til. Mine ales står gjerne mellom to og tre veker før flasking.
Håper det går seg til!  :skitbra:
 
Tjohei!

Etter noen måneder uten brygging pga mye skole og jobb har jeg nå kommet godt igang igjen med to brygg med IPA i helgen. I forbindelse med flaskedagen i løpet av neste uke tenkte jeg kanskje å begi meg ut på en california common. I den forbindelse ønsker jeg gjerne noen innspill på maltsammensetningen spesielt og oppskriften generelt. Jeg tenkte noe i disse baner:

Malt:

4 kg thomas fawcett pale ale malt
500 gr Munich malt
100 gr Pale chocolate

Meskeskjema:

18 liter til innmesk og 15 liter til skylling på 80 grader. Håper på 28 liter til oppkok.

60 min på 67 grader

Humleskjema

Norhtern brewer 10.5 %  20 gr 60 min
Norhtern brewer 10.5 % 15 gr 15 min
Norhtern brewer 10.5 % 15 gr 1 min

Gjæring:

Wlp 810 i 14 dager på ~16 grader


Ser dette ut som et greit forsøk?
 
Eg har lagt meg på Palemalt og rett i overkant av 10% karamell (red og munich). Dette har eg blitt særs nøgd med dei siste gongene. Mesketemperatur er lik.
Gjæringstemperatur (du vil helst ikkje langt over 16°C i vørteren, og  i alle fall ikkje i byrjinga)  og Northern Brewer er særs viktig!

Helsing G  :biersmile:
 
Det høres godt ut! Men jeg tenkte litt munich for litt ekstra sødme og farge, men hadde håpet på et litt toastprev og kanskje litt sjokolade og litt mørkere farge ved bruk av en skvett pale chocolate. Tror du det blir kræsj, eller er det verdt et forsøk?
 
Nå har jeg lest litt videre på et par artikler og tror jeg går for omtrent følgende maltsammensetning:

4500 gr Thomas Fawcett pale ale malt
200 gr Thomas Fawcett dark crystal malt
50 gr Thomas Fawcett pale chocolate

Dette skulle gi en øl som er ganske mørk, men innenfor bjcp sine retningslinjer. Men forhåpentligvis med tydelig karakter fra malten. Toast, karamell og sjokolade. Mmm!

Videre tenker jeg å holde humletilsettingene som jeg skrev først. Tror dette skal bli gøtt!
 
Etter å ha kost meg med podcast fra jamil's show i går kveld om california common har jeg bestemt meg for å prøve ut hans oppskrift. så da blir det det!

Oppskriften ligger her:

http://beerdujour.com/Recipes/Jamil/Jamils_California_Common_Ale.html
 
CC er uansett eit framifrå øl  ;D
Om ein først og fremst vil ha farge av mørkmaltet, er det ein god idé å tilsetje det mot slutten av meiskinga.
Men aller viktigst er å prøve og å smake  :beersmiley:

Lukke til med brygget
G
 
Tilbake
Topp