Candisyrup etter primærgjæring?

Har høstet gjær som er en blanding av wlp566 og Wyeast 3944 Wit etter forrige eksperiment. Tenkte nå å lage en slags Belgisk Bastard med malt fra Trappist (farge golden-lys amber) og Candi syrup fra Golden, Trippel etc. Tenker å brygge rundt 34 liter og dermed bruke 2x https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/sukker-og-smak/golden-candi-syrup-450g.

  • Det står at det skal tilsettes ved flameout men siden det er en del både smak og aroma i slike syruper er det vel bedre å tilsette mot slutten av gjæringstiden?
  • Er det "for mye" med 900 gram? Vil denne typen gi en markant smak eller ville dere gått for en mørkere variant?
  • I bryggeprogrammet (Brewgr) kommer de opp med ppg på 32, er ikke dette rent sukker? Sukker har for ref ppg på 46..
 
PPG er nok lavere fordi det er en del vann i sirup. 32 er tall fra produsenten, så det stemmer. 2 poser i en 34 liters batch er helt uproblematisk. Jeg tilsetter alltid sirupen mot slutten av koketiden – og smaken beholdes i det ferdige ølet. Det er ikke så veldig flyktige aromaer i siryp, så jeg tviler på at det gir noen effekt å tilsette mot slutten. Med de gjærtypene du nevner blir det nok en god utgjæring. Golden er ganske lys (beregnet på Tripel og Blonde), D-45 gir endel mer fylde.
 
Ha det rett i gjærbøtta så slipper du å kaste bort dyr sirup til truben :). Gjør alltid det på quad og stout jeg.
 
Et argument for å tilsette sukker på halen av hovedgjæringa er at det gir en mindre risiko for produksjon av høyere alkoholer (fusel). Både høy OG og sukker er risikofaktorer, og det er greit om gjæren får ete "normal kost" før du serverer sukkeret.

Men dette er teori - jeg er ikke sikker på hvor viktig det er i praksis.
 
Som jab over her sa. Isoamyl acetate. Kan bli helt forferdelig jævlig i for store mengder. Derfor jeg ikke er glad i lyse sterke begliske, smaker rocketfuel mye av det.

Edit, jeg mente jo ethyl acetate. Isoamyl acetate er jo bare <3
 
Sist redigert:
Om man brygger virkelig sterke belgiske øl, er det en god praksis å holde igjen på sukkertilsetningene. Stan Hieronymys har skrvet et sted (han har skrevet mye) at OG aldri bør være over 25 plato (1.106) – det stresser gjæren for mye. Da er det bedre å tilsette sukkeret i flere omganger etter stormgjæringen. Tilsett litt gjærnæring i samme slengen.

Jeg brygger aldri så sterke øl, og tilsetter sukker/sirup i kok. Med WLP530 og andre alkoholtolerante strains blir utgjæringen meget god. Ikke noe problem å nå 1.009 (tripel) og 1.012 (dubbel) fra en OG på ca 1.080/85 uten fusel eller andre usmaker.
 
530 er veldig vanskelig å få til å lage fusel uansett om temp er stabil eller jevnt økende. Flott gjær :).
 
Tilbake
Topp