Candysukker - hvordan tllføre

Jeg planlegger litt candysukker i mitt juleøl.
Hva er best måte å tilføre dette på?
Smelte i vann tilføre under koking?
Hele biter i koken?
Som en del av mesken?

[size=8pt](dette gjøres i Speidel)[/size]
 
Jeg pleier alltid å legge sukkerstoffer av alle slag til, i de siste 15 min av koken.
Er vel bare for å være sikker på at man ikke får med seg noen bassilusker.
 
Tenkte noe tilsvarende, men et litt bekymret for pumpen på speidelen om jeg bare heller det i i klumper. Vet ikke helt om den setter pris på å starte full av sirup.
 
StoreMy skrev:
Tenkte noe tilsvarende, men et litt bekymret for pumpen på speidelen om jeg bare heller det i i klumper. Vet ikke helt om den setter pris på å starte full av sirup.

Mulig en dårlig ide, for jeg vet ikke helt hvordan speidelpumpa funker under koking, eller hvordan candissukker blir når det smelter, men hvis det er store biter du er redd for skal sette seg i pumpa, hva med å ha dem i en finmaska humlepose, sånn at bitene først slipper ut og inn i pumpesirkulasjonennår de er smelta og blanda ut i vørteren?
 
Til neste gang kan jeg anbefale sukkersiruper:

http://www.homebrewstuff.com/beer-ingredients/beer-ingredients-adjuncts/beer-ingredients-adjuncts-sugars.html
 
StoreMy skrev:
Tenkte noe tilsvarende, men et litt bekymret for pumpen på speidelen om jeg bare heller det i i klumper. Vet ikke helt om den setter pris på å starte full av sirup.

Pumpene på Speidelen er slått av under koking (stopper automatisk på 88 grader). Tilsats ved 15 miuntter og gitt at det løser seg opp bør det gå fint. For å være på den sikre siden kan du som nevnt koke det opp med vann på forhånd og tilsette sukkerlaken.
 
Kom an din sekk. Brygger du i helga? Hvis ikke har jeg en pouch med D-90 stående jeg kan bytte mot to high fives, en fist bump og en college head bop.

(Speidel skal man ha men å bruke noen skarve shilling på sukker - neeeeeida ;))
 
Sist helg brukte jeg 700gram i en Speidel 50 ved brygging av en Porter, hellet alt oppi ved 20min koking. Funka helt fint.
Alt løser seg opp raskt. Punpene trenger du som sakt ikke bekymre deg for siden de ikke går....
 
Odland skrev:
Kom an din sekk. Brygger du i helga? Hvis ikke har jeg en pouch med D-90 stående jeg kan bytte mot to high fives, en fist bump og en college head bop.

(Speidel skal man ha men å bruke noen skarve shilling på sukker - neeeeeida ;))

Satte starteren i går og tenkte å brygge i morgen ettermiddag.
Tar gjerne imot om du leverer på døren.
 
Brygget, pratet med min bror og drakk øl. Glemte hele kadisen og endte opp med måtte tilsett lake i etterkant. Ikke optimalt, men slik ble det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tilsatte brunt sukker direkte i Speidelen en gang under koking. Dette sukkeret fant veien ned i pumpekanalene.

Steike, som jeg bannet da jeg måtte skrape sammensmeltede sukker-krystaller fra innsiden av pumpa etterpå....
 
StoreMy skrev:
Brygget, pratet med min bror og drakk øl. Glemte hele kadisen og endte opp med måtte tilsett lake i etterkant. Ikke optimalt, men slik ble det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det er snakk om ett ganske sterkt øl er faktisk dette en god måte å tilsette sukker.
La vørteren gjære nesten ut, så tilsetter du sukker, da blir det ikke så stressende for gjæren i starten av gjæringsforløpet.
Gjør det på denne måten når jeg brygger tripel eller andre sterkere øl.
 
Tilbake
Topp