Caporal Nelson fra To Tårn - høy utgjæring

HåvardK

Norbrygg-medlem
I den tro at min lokale bryggebutikk skulle være stengt i jula, kjøpte jeg inn et all-grain-sett for første gang - en klone fra To Tårn som i følge butikken var svært populær. Dette er en saison, og gjæra var fra MJ - en slags saison-gjær jeg ikke husker nummeret på i farta.
Jeg fulgte oppskrifta slavisk, selv om jeg stusset på at den skulle meskes på 63 grader, tilsettes hvitt sukker ved kok og gjære på opp til 25 grader etter stormgjæring(det siste var for så vidt ikke uventet). De oppga en forventet FG på 1,008, men min har nå etter ti dager havnet på 1,002. Er dette å forvente med et slikt skjema? Jeg ser eller smaker ingen tegn på infeksjon, men syns det er i overkant tynt og tørt - som forventet med en slik FG.
Produsenten ga ingen spesifikasjoner på malttype, men det var 6,2 kg på 29 liter til kok, som ble til 23 liter i karet inkludert trub. Mesker på trekjelers oppsett. Alt gikk etter planen under brygginga.
Noen som har noen tanker om dette? Har målt med to forskjellige hydrometer med samme resultat. Har ikke åpnet gjæringskaret før i dag, og det har gjæret i lukket skap med temperaturstyring.
 
Er ikke helt ute det. Flask og lagre til sommeren :)
Blir vel å gjøre det med en del av brygget. Vurderer også å blande noe av det med en brett saison jeg har hatt stående siden august, men er livredd for at denne skal bli oksidert, så vil helst unngå omstikking og andre vederstyggeligheter hvis mulig.
Smakte på en skvett jeg satte til nedkjøling nå, og den virket tiltalende på ca 8-10 grader. Satser på at det blir bra.
 
Tilbake
Topp