Carbonering av øl, hva med vin?

Er litt off topic her så dere for ha meg unskyldt.

Jeg setter litt vin også, og det kunne vørt moro med litt bobler der også. Er det noen som har prøvd seg på noe slikt?  Annengangsgjæring av vin.
Tenkte på å prøve meg på å lage sterk cider av eplevin (fighting cider). Og egenprodusert sjampis.
Vil helst ikke bruke kunstig carbonering da dette blir kun laget i veldig små kvanta... alltid gøy og eksprifermentere litt :)


.... three kinds of cider - singing cider, sleeping cider and fighting cider.
 
Hei!


Er nok bare å ha litt sukker ved flasking så order boblene seg =)



Kenneth
 
Jepp, det var det som var planen. Ta av en liter eller to fra toppen, før svovling og stopping. Tillsette 7-8 gram sukurs pr liter. (må ha litt mere kullsyre enn øl tenker jeg, spesielt i sjampis utgaven)

Blir det vellykket går det alltids an å lage mere, men cider på over 15% alkohol blir reine dynamitten...

Er litt skeptisk på om gjæren oppfører seg likt som "ølgjæren", har ikke lyst til å lage flaskebomber...
 
yngve skrev:
Jepp, det var det som var planen. Ta av en liter eller to fra toppen, før svovling og stopping. Tillsette 7-8 gram sukurs pr liter. (må ha litt mere kullsyre enn øl tenker jeg, spesielt i sjampis utgaven)

Blir det vellykket går det alltids an å lage mere, men cider på over 15% alkohol blir reine dynamitten...

Er litt skeptisk på om gjæren oppfører seg likt som "ølgjæren", har ikke lyst til å lage flaskebomber...

Det har ikke så mye med gjæren å si, heller hvor mye sukker du tilsetter for å karbonere (så sant brygget/vinen har fått gjæret helt ut selvsagt)
 
Tilbake
Topp