Cascade som tørrhumle - gir lite smak?

Hei!

Har laget denne: https://brewgr.com/recipe/36445/

Med 200 gr tørrhumle på 60 liter forventet jeg mer trøkk fra Cascaden. Er 2015 humle, så ikke urgammel, men kan jo ha forsvunnet noe mtp 2 år gammel... Forklarer ikke hvorfor øllet ikke smaker distingt Cascade... Laget oppskriften ut fra et Cream Ale jeg laget tidligere med godt resultat, denne gang med en del lys caramelmalt samt en del mer humle (både som bitterhet, men mest som tørrhumling).

Laget ca 52 liter for så og vanne dette ut til 60 liter med kokt vann (var 7,5 % i utgangspunktet). Har opprinnelig alkoholnivå spilt en rolle her? Er utvanning et problem?

Btw: Øllet ble meeeeget bra, men overrasket over den milde humlesmaken...
 
Hvordan er humlen oppbevart? 2år i romtemp er noe annet enn 2 år i fryseren.
 
Vet ikke hvordan den er oppbevart av leverandør (bryggselv). Har selv hatt den i frysen ett par måneder... Noen som selv har brukt Cascade som single hop tørrhumle?
 
Tidspunkt for tilsetting, temperatur og hvor lenge du har tørrhumlet spiller en rolle. Vil du ha mer smak, tilsett mer eller la det ligge lengre. 5-7 dgr er det sånn høvelig enighet om.
 
Hadde i ca 7 dager etter det jeg husker... Så er nok en pakke som ikke har ligget på frys tenker jeg :)

Ble veeeeldig godt uansett og passer dem som ikke vil ha totaldominerende humlesmak :)
 
Tilbake
Topp