Cask ale med plastikk-tønne

"De" sier at flaskekarbonert smaker bedre enn fra fat, så ta tenkte jeg å teste å karbonere på fat jeg har kjøpt inn: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxM...p/$T2eC16R,!y0E9s2S6corBRfQEpz-Qg~~60_35.JPG Har kjøpt to stk. Disse har inn og overtrykksventil i samme kobling på toppen i lokket.. og en stor fordel: jeg kan tørhumle rett i fatet  :skitbra:

Spørsmålet er da: Noen andre som har testet slik tønne og som har erfaring å dele? Og hvor mye primingsukker bør jeg bruke (Black Cascadian/Dark IPA på ca 6%)? NB! Tønnen er ment for britisk stil på karboneringen, så det skal ikke være tilsvarende 1+ bar som vi gjerne bruker på coneliusfatene i kjøleskap.

Informasjon fra importør:
"23 liters trykktønner i plast med lokk og sikkerhetsventil er et bra
alternativ for engelsk øl med lavt kullsyreinnhold. I disse ettergjærer
man hele ølsettet. Ettersom man i England foretrekker øl med lavt
kullsyreinnhold er tønnen konstruert for ca. halvparten av det trykket 
som vi nordmenn er vant med."
 
magne1972 skrev:
Ser flere problemer med å karbonere på slike.
Renhold, tapping, og trykk....

Utdyp gjerne litt mer. Tenker du plasttykkelse på tønne? Renhold i forhold til deler på tønne eller selve overflaten innvendig?
 
Trykk - karboneringstrykk på engelske ales er lavt,  serveringstrykk med nitrogen er vesentlig høyere.
Renhold - plast er ikke spesielt enkelt å holde sanitært nok til lagring av øl over tid, det er f.eks. Ikke helt tett.
Tapping - tappe fra kranen i bunn som vist på bildet vil nok gi et forferdelig søl etter min mening, samt hvordan tilføres ny gass?
 
Du sikter sikkert til guinness o.l som serveres med nitrogen, men her snakker vi cask ale, naturlig karbonering på fat, og ingen tilførsel av noe gasser, men luft. Nitrogen brukes ikke i cask ale. Siden jeg ikke skal drikke fatet på noen dager, må jeg tilføre litt CO₂, ellers ville det oksidert. Kobling i toppen brukes også til fylling av co2.

Kranen på fatet er et kjent problem om en har for mye trykk.. da må trykket ned, og en fixer litt av skumproblemet med lengre tupp og fyller glasset med mer britisk cask stil, fra bunnen av glasset. (Se youtube). Ellers så skal det skumme litt direkte fra tønne ;) (se div festivaler med øl rett fra tønne slik, exmpl i Tyskland).

Plasten i tønna er TYKK,  og det brukes tykkeplastfat mer og mer proffesionelt i dag, så jeg tror ikke dette skal lekke trykk (?) (Google plastic cask keg). Ellers kan alle deler demonteres, skiftes.. tror det skal gå bra å gjøre rent, ettersom vi klarer å holde andre plastdeler i brygging rent nok og få det desinfisert, tror du ikke? Men jeg tror ikke en kan bruke slike plastfat som rustfritt stål,  varer nok laaangt kortere enn så.
 
Jo, mulig du har rett :)
Det er verdt et forsøk, og kritikk fra slike som meg skal tas med en klype salt :)
Post resultat, og fungerer det, er det ypperlig :)
 
Tilbake
Topp