Caso + 50L fra BS. Lyder

Ny kokekjele. 50L fra BS. Tester den for første gang nå med vann.

Det jeg stusset litt på er at denne lager mer lyder enn den gamle 50L fra Bryggeland? Type nok til at jeg stusser og lager denne tråden.

Er det noen som vet hvis det er et tegn på noe? Jeg målte aldri hvor lang tid det tok å koke opp vann med den gamle så effektivitetsmessig er jeg i blinde.

Mer lyd = Dårlig stål/legering/sandwich, eller omvendt? Hvis noe?

Edit. Jeg testet faktisk forrige med vann så effektivitet finner jeg ut av selv.
 
Sist redigert:
Har samme gryte og plate, og det kommer en litt skarp summelyd under oppkoking. Tipper det kun er snakk om kavitasjonsstøy, men har aldri undersøkt det nærmere. Jeg kan heller ikke huske å ha brukt en annen gryte på denne platen, så sammenligningsgrunnlaget er tynt. Jeg har ca. 50 brygg på dette oppsettet, og synes det fungerer fint, så jeg tror ikke støyen er et symptom på at noe er galt.
 
Kavitasjonsstøy?
Samme som i en del vannkokere. Vannet helt inntil varmeelementet (bunnen av gryten) koker, så det dannes små dampbobler. Når vannet rundt er kaldt kollapser boblene igjen, med et lite "smell". Veldig mange små bobler som kollapser lager en suselyd.
 
Samme som i en del vannkokere. Vannet helt inntil varmeelementet (bunnen av gryten) koker, så det dannes små dampbobler. Når vannet rundt er kaldt kollapser boblene igjen, med et lite "smell". Veldig mange små bobler som kollapser lager en suselyd.

Right. Skjønner hva du mener. Men dette hørtes ikke slik ut. Ja jeg vet hva jeg prater om lydmessig :) Dette var en lyd som en nesten tom kjele forsterket veldig godt. Magnetisk/mekanisk. Det var en resonanse i kjelen som hørtes ut som rippel.

Fikk null rull på 32L og synes det er litt rart.
 
Right. Skjønner hva du mener. Men dette hørtes ikke slik ut. Ja jeg vet hva jeg prater om lydmessig :) Dette var en lyd som en nesten tom kjele forsterket veldig godt. Magnetisk/mekanisk. Det var en resonanse i kjelen som hørtes ut som rippel.

Fikk null rull på 32L og synes det er litt rart.
Veldig underlig. Jeg pleier å få ganske heftig kok på ca 30 liter ved effekttrinn 8/10.
 
Dette var med vann. Men fikk målt i går og avkoket er høyere enn den forrige kjelen hvis jeg husker riktig, så det blir nok øl av denne kjelen og.
 
Vel, første kok med denne nå og koketifht til Patina-kjelen fra Bryggeland er rimelig ræva egentlig. 33L og det er såvidt det putrer med lokket nesten halvveis på. Kanskje det tar litt lengre tid bare. Utformingen på de to kjelene er ganske annerledes.
 
Watt og full spiker.

Det jeg ser er at bunnflata i BS-kjelen er større. BL-kjelen hadde mindre bunnflate, selv om selve kjelen var bredere og lavere. Hva som ligger i sandwichen på BS-kjelen aner jeg ikke. Står ikke noe produsent på de heller, BS har vel ikke gått kina på kjelene sine?
 
Lenket til mine tester over. Min koker greit på 9/10 og bra på 10/10 på 50L
36L er selvfølgelig ikke no' problem...
 
Bruker 50L kjele som er godt isolert. Forskjellen ligger i kjelen iallefall. Menmen, akseptere og justere. Måtte ha lokket 3/4 på hvor Bryggeland kjelen kokte jeg med lokket 3/4 av og fortsatt hadde større avkok.

Spenningen i veggen er lik.
 
Da har jeg Googlet litt og det er som jeg mistenkte. De høyfrekvente lydene kommer av en ikke høykvalitets sandwich I kjelen. Regner da også at effektiviteten på kjelen går ned. Hadde litt over 9% avkok i går med lokket over halvveis på og full spiker hele veien. Alt for dårlig. Kan ikke skjønne annet enn at det er noe galt med kjelen.
 
Dersom du med Caso (10/10) og 50L kjele - varmer 20 liter vann fra 20 grader til 90 grader. Hvor lang tid tar det?
Jeg kan gjøre det samme hos meg (i morgen) for sammenligning.
Min kjele er ikke isolert
 
Skal på The Crowbar etter jobb i dag, så jeg gjør samme test hos meg i morgen.
TEST
Varme: Caso PRO3500
Effekt: 10 / 10
Kjele: 50 liter
Lokk: Nei
Isolering: Nei
Sirkulering: Nei
Ca romtemperatur: 20 grader
Vannmengde: 20 liter
Vanntemperatur start: 20 grader
Vanntemperatur slutt: 90 grader
Tid fra 20-90 grader i minutter:

... dette skulle vel dekke det sånn cirka...
 
Fra start 11C, uten lokk, og ambient romremp ved start ca 16c, og ikke noe avtrekk. 20L. 1 time og 23 min!

11-90C.
 
Tilbake
Topp