CBC-1. Usmak - og annet?

Finn Berger

Moderator
Nå har jeg karbonert tre øl med CBC-1, og alle har fått en fenolsk usmak, noe lignende brent gummi. Ingen av dem hadde antydning til denne smaken før jeg flaska dem, og de har helt endra karakter. Jeg kommer ikke til å ta sjansen på å bruke denne gjæren til karbonering mer, men jeg synes jo det er merkelig, og har vondt for å tru at Lallemand har produsert noe som gir et såpass ille resultat. På den annen side skjønner jeg ikke hva annet enn CBC-1 som kan ha forårsaka denne usmaken. Det er ikke noe annet disse tre ølene har felles enn denne usmaken, og jeg har brygga andre øl innimellom som jeg ikke har karbonert med CBC-1, og de har vært helt fine.
 
Ja stemmer det, vet ikke om jeg vil beskrive det som fenolsk, men litt syrlig, acetaldehyd-aktig?
 
Eg fekk ein kommentar på ein usmak i NM i fjor på en mørk lager som var karbonert med cbc-1.
Fenolsk - gassbind.
Følte sjølv eg gjor det meste rett med hovudgjæringa så var inne på tanken om det kunne ha noko med karboneringsgjæra å gjere.
 
Ja stemmer det, vet ikke om jeg vil beskrive det som fenolsk, men litt syrlig, acetaldehyd-aktig?
Eg fekk ein kommentar på ein usmak i NM i fjor på en mørk lager som var karbonert med cbc-1.
Fenolsk - gassbind.
Følte sjølv eg gjor det meste rett med hovudgjæringa så var inne på tanken om det kunne ha noko med karboneringsgjæra å gjere.
Synes dette ligner på mine erfaringer.
 
Gasbind høres ganske treffende ut
Brukte ikke du CBC på den trippelen din?
Ingen usmaker der av det jeg rakk å smake ;)
Jeg er usikker, men antakelig har du rett. Mulig jeg skrev noe om det på forumet? Eller sa jeg noe på OM? Jeg har markert det i loggen min når jeg har brukt CBC-1, og det er ikke markert for den - men jeg har ikke markert at jeg ikke har brukt det, heller. Og det gjorde jeg for andre øl i den svingen der. Den sto lenge for å bli ferdig med gjæringa, og holder opp mot 10%, så jeg regna vel med at den trengte ny gjær. Og den har ingen usmaker, bare litt dårlig karbonering - hvilket kan tyde på at jeg droppa CBC'en, eller eventuelt brukte alt for lite.

Hvis det er sånn at det er blitt usmak pga. CBC-1, lurer jeg på om forklaringa kan være at den opprinnelige gjæren autolyserer? Det virker unektelig litt merkelig, siden det er en prosess som så vidt jeg veit tar lang tid. Ei død gjærcelle går ikke uten videre i oppløsning med en gang. Men kanskje er det annerledes når den blir myrdet med gift:)?

Et av de ølene jeg karbonerte med CBC-1 blei forresten infisert. Så da veit jeg vel at det sannsynligvis var en bakterie som var ansvarlig for den infeksjonen?
 
Et av de ølene jeg karbonerte med CBC-1 blei forresten infisert. Så da veit jeg vel at det sannsynligvis var en bakterie som var ansvarlig for den infeksjonen?
Kva meiner du her?

Forøvrig er det jo proffe bryggerier som karbonerer med cbc-1, så om den gav en utprega usmak kvar gong hadde jo dei slutta ganske kjapt med det skulle en tru?
 
Kva meiner du her?

Forøvrig er det jo proffe bryggerier som karbonerer med cbc-1, så om den gav en utprega usmak kvar gong hadde jo dei slutta ganske kjapt med det skulle en tru?
Det var på sida av temaet:). Jeg mente bare at sida CBC-1 tar livet av det meste av gjær, så var det antakelig ikke en villgjær som hadde infisert ølet, men en bakterie.

Ja, jeg skjønner ikke helt at det skulle være CBC-1. Men nå har denne sære smaken dukka opp tre ganger etter at jeg har brukt den - og det var ikke antydning til usmak før flasking:(.
 
Og jeg har samme erfaring som Finn. Jeg har hatt flere gode øl, men som dessverre ikke har karbonert
når jeg tilslutt har tydd til cbc-1 har det kommet kullsyre, men også en usmak på kjøpet
 
Karbonerte en gose som jeg brygga med Philly Sour, med CBC-1. PS skal ikke egne seg til karboneringa, så derfor tydde jeg til CBC-1. Og det funka helt utmerket.

Skal gjære et forsøk til nå. Har en 1845-klone stående som nekter å gi seg med å klukke. Smaker helt fint, så jeg trur ikke det er en infeksjon - men sånt veit man jo ikke. I alle fall: Jeg regner med at CBC-1 løser problemet gjennom å ta livet av den stabukken som ikke gir seg. Og er det en bakterie, så er det vel mye mulig at CBC-1 tar livet av den, også. Så vidt jeg har forstått er ikke virkningen av gifta begrensa til bare gjær. (Det finnes visst både gjær- og bakterietyper som er immune, så vi får se.)

Jeg har forresten lurt på om CBC-1 ikke skulle kunne brukes til å stoppe gjæringa om en ønsker litt restsødme i et øl? Tilsett den - du må vel lage en liten starter så du får aktiv gjær - i det gjæringa går mot slutten, og maltotriosen får være i fred. Skulle ikke det kunne funke?
 
Tilbake
Topp