Celine Dion = Ødelagt batch?

malm

 
Heisann!

Har akkurat gjort ferdig min tredje batch, en "litt" sterk Lucky Jack variant, og er veldig godt fornøyd. Eller VAR veldig godt fornøyd helt til det nærmet seg slutten... Brygger på badet med radioen på, og under skyllingen (bryggets aller med sårbare fase) oppdager jeg at det blir spilt Celine Dion på radioen!  :eek:ppkast: Spørsmålet er da om det i det hele tatt er noen vits i å gjære dette ølet, siden det antagelig er infisert, eller om dette kun vil gi noen kraftige bismaker...?

Radioen sto ikke så veldig høyt på, og ikke i samme høyde, så tror ikke altfor mange kraftige bølger kom seg oppi karet.

Mvh Martin
Adm dir. Bad Beaver Breweries
 
Jeg ville sett det litt ann.. Heldigvis pleier kok å fjerne mesteparten av ulumskheter, så du hadde nok hatt større problemer hvis det hadde skjedd under nedkjøling...
Evt kan du prøve med FWH, for ekstra konserverende virkning..
 
Bernts skrev:
Jeg ville sett det litt ann.. Heldigvis pleier kok å fjerne mesteparten av ulumskheter, så du hadde nok hatt større problemer hvis det hadde skjedd under nedkjøling...
Evt kan du prøve med FWH, for ekstra konserverende virkning..

Krise! Mente kjølingen nemlig. Skyllingen er jo ikke så kritisk nei...

Må vel kanskje lagres et halvår eller noe... det skal jo hjelpe på de fleste andre bismaker ihvertfall...


Mvh Martin
 
Selg huset og flytt, helst ut av kommunen. Det kan aldri brygges øl i det huset igjen.... Nuff said....

Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
Selg huset og flytt, helst ut av kommunen. Det kan aldri brygges øl i det huset igjen.... Nuff said....

Sabeltann

Kanskje det greieste det ja. Men skammen og skyldfølelsen vil alltid være der... A L L T I D !

Heldigvis var fruen ute med poden når det skjedde, så ingen andre kom til skade.


Mvh Martin
 
Sett opp et surroundsystem rundt gjæringsspannet, og spill kvalitetsmusikk under hele gjæringsforløpet. Det kan hende at det kan bøte på noe av skaden. For best mulig resultat bør volumet være såpass høyt at det overdøver alle andre lyder i huset.
Jeg anbefaler også ofre radioen som spilte Celine Dion. Gjør det gjerne som en seremoni foran gjæringsspannet, slik at ølet får ta del i renselsesprosessen.
 
Tror egentlig ikke det er noen fare. Mener å ha lest at hun kan gi et tynt og bitteraktig preg, kunne vert verre hvis du skulle brygge en stout.
 
Takk for betryggende ord.

Har forsøkt å bote på skaden ved å spille kvalitetsrock i ettertid, men det spørs vel om ikke man må la denen behandlingen følge pasienten tett de neste to ukene. Får passe ekstra godt på under tørrhumlinga ihvertfall.  ;)


Mvh Martin
 
det kan vel reddes om du setter på noe Manowar.
det pleier å nøytralisere, dårlige vibber.
 
Martin, jeg ville ikke spandert gjær på denne.

Selvsagt med mindre du har helskjegg. Jeg har lært masse på dette forumet, men det viktigste jeg har lært er at helskjegg forbedrer alle delene av bryggeprosessen samt eliminerer all risiko for infeksjon.
 
Tomas O skrev:
Martin, jeg ville ikke spandert gjær på denne.

Selvsagt med mindre du har helskjegg. Jeg har lært masse på dette forumet, men det viktigste jeg har lært er at helskjegg forbedrer alle delene av bryggeprosessen samt eliminerer all risiko for infeksjon.

Så sant som det er sagt! Van Halen (med David Lee Roth), Black Sabbath og AC/DC motvirker også skader fra Celine Dion.
 
Hehehe. Mye bra forslag her  :)

Den fikk sin gjær gitt (selvom skjegget ble tatt i jula...), for har veldig true på denne i utgangspunktet.

Men fra spøk til revolver:

Har da 26 liter på gjæring nå, med OG på 1.063 og IBU på 40ish. Dette skal bli en øl til pokerlaget, så kanskje greit at ikke den klokker inn på 7% til slutt... Er det noe i veien for å tilsette 4 liter kokt (og avkjølt vann nå? Hvor mye vil OG synke, og hva med IBU?

Setter på no AC/DC og venter i spenning :)


Mvh Martin
 
Jeg ville vært veldig forsiktig med å tilsette kokt vann i en øl som muligens er Celine Dion-infisert. Det kan skape en bi-effekt (såkalt Bieber-effekt) som, om mulig, kan forårsake enda større skade.
 
Young skrev:
Jeg ville vært veldig forsiktig med å tilsette kokt vann i en øl som muligens er Celine Dion-infisert. Det kan skape en bi-effekt (såkalt Bieber-effekt) som, om mulig, kan forårsake enda større skade.

Sett at det IKKE hadde vært Dionifisert da?
 
Det er vel strengt tatt ikkje noko fare for brygget ditt - kanskje tvert imot kanskje?   

"Celine" betyr himmelsk og "Dion" kjem frå Dionysos som  mange kjenner som bacchus -- så at den himmelske vinguden akkompagnerte deg under skyllinga var vel ikkje det verste som kunne skje deg.   
 
syver skrev:
Det kunne faktisk vært verre, tenk om det var danseband som kom ut av radioen  :mad:

Skal det først spilles dansband-musikk må det bli noen som ikke tar sjangeren så seriøst. Bye & Rønning er den ultimate parodien på danseband.

http://www.youtube.com/watch?v=YX7wNweO7fs
 
Tilbake
Topp