Centennial såpesmak?

Har ved flere anledninger merket, det som for meg, fremstår som en relativt tydelig smak av såpe i øl med Centennial. Spesielt IPA'er som har mye av denne humla.
Er usikker på om den kommer av tørrhumling eller ikke.
Founders Centennial er et godt eksempel, men som regel når eg kjenner smaken, så får eg bekreftet det hvis eg finner oppskriften på nett e.l.

Er dette en "kjent" smak fra Centennial?
Sender tankene mot Urquell osv.

Litt irriterende fordi Centennial brukes i ganske mange øl.
Er eg alene om dette?
 
Min favoritt humle i IPA. Kanon i tospann med citra,men god også alene.. Er veldig individuellt hvordan folk oppfatter smak/aroma. Men jeg har ikke kjent såpe smak av den. :cool:
 
Såpesmak kan man få av flere humler, eller kombinasjon av humler. Kalsiumsulfat skal hjelpe på dette visstnok.
Interessant det der. Jeg syns enkelte øl smaker litt såpe enkelte ganger. har spekulert på om det var feil på noen brygg. Den siste jeg opplevde det med var en kjøpe øl fra fullers. Kan man si at det bare er slik at enkelte humler smaker såpe? Kanskje må prøve litt vannjustering.
 
Interessant det der. Jeg syns enkelte øl smaker litt såpe enkelte ganger. har spekulert på om det var feil på noen brygg. Den siste jeg opplevde det med var en kjøpe øl fra fullers. Kan man si at det bare er slik at enkelte humler smaker såpe? Kanskje må prøve litt vannjustering.

Jeg tror heller man kanskje bør si at enkelte typer humle har større potensiale til å smake såpe. Nå har jeg aldri brukt spes mye Centennial selv så har ikke noe erfaring å dele der. Eneste gangen jeg faktisk har smakt direkte mye såpe var fra etn MJ IPA ekstrakt sett som ei kollega av meg laget, det var direkte såpe, og hun justerte ikke vannet noe. Jeg tror det vil være mest hensiktsmessig å ha CaSO4 i kokekjelen, for å ta seg av såpesmak, hvis man har fått det tidligere på samme oppskrift man selv har brygget.

Et artig eksperiment kan være å kjøpe et såpeøl, to flasker, og tilsette CaSO4 i ene flasken og se hvis det blir forskjell. Det forandrer jo mer enn bare smaken på ølet forøvrig, så det er ikke sikkert at hele opplevelsen blir mye bedre.
 
Bruker en del Centennial, men ikke opplevd såpesmak av den. Som nevnt, kan man bruke litt gips for å motvirke den smaken.
 
Var litt fristende å ofte ei flaske single hop for å ha i CaSO4.
For meg er smaken ganske utpreget, trolig fordi det brukes mye Centennial når den først brukes.
Er klar over at mye humle kan gi slik smak, men det virker for meg som om at Centennial er min fiende på det området.
I-landsproblem åpenbart.
Påpeket kanskje ikkje godt nok, men eg har aldri brygget med den selv, dette er basert utelukkende på kjøpte øl.
Burde ikkje de ha noenlunde kontroll på vannet?
 
Spør mye for å få tilfredsstilt nysjerrigheten om det bare er eg som er raro_O
Simcoe spliter jo folket mer, eg reagerer ikkje på kattepiss (tror eg). Har en IPA til gjæring som bør bevise det neste uke.
 
Var litt fristende å ofte ei flaske single hop for å ha i CaSO4.
For meg er smaken ganske utpreget, trolig fordi det brukes mye Centennial når den først brukes.
Er klar over at mye humle kan gi slik smak, men det virker for meg som om at Centennial er min fiende på det området.
I-landsproblem åpenbart.
Påpeket kanskje ikkje godt nok, men eg har aldri brygget med den selv, dette er basert utelukkende på kjøpte øl.
Burde ikkje de ha noenlunde kontroll på vannet?

Jeg tviler på at bryggerier sender ut øl som smaker såpe, egentlig. Men som noen tidligere påpekte, smaken til folk er forskjellig, samt at man kan ikke utelukke at "noe skjer".. Kanskje det er noe som skjer ekstra med langreiste øl?
 
Spør mye for å få tilfredsstilt nysjerrigheten om det bare er eg som er raro_O
Simcoe spliter jo folket mer, eg reagerer ikkje på kattepiss (tror eg). Har en IPA til gjæring som bør bevise det neste uke.

Kattepisset i Simcoe er grunnet 4MMP, så det kan du faktisk lese rett av databladet, hvor stort potensialet for "kattepisset" er. Noen tar det for solbær, andre som kattepiss.
 
Jeg tviler på at bryggerier sender ut øl som smaker såpe, egentlig. Men som noen tidligere påpekte, smaken til folk er forskjellig, samt at man kan ikke utelukke at "noe skjer".. Kanskje det er noe som skjer ekstra med langreiste øl?

Klart eg og tviler på at de sender ut såpe med viten og vilje. Dette med langreist/kortreist har eg ikkje tenkt på. Mener eg har fått det av norske poløl og, men her er eg på usikker grunn. Skal prøve å notere meg det neste gang. Men eg har fått på tap i utlandet som har hatt denne smaken. Litt som Urquell eller London Pride. Fasinerende.
 
Klart eg og tviler på at de sender ut såpe med viten og vilje. Dette med langreist/kortreist har eg ikkje tenkt på. Mener eg har fått det av norske poløl og, men her er eg på usikker grunn. Skal prøve å notere meg det neste gang. Men eg har fått på tap i utlandet som har hatt denne smaken. Litt som Urquell eller London Pride. Fasinerende.

Mye norsk poløl står også lenge på hylla i lite optimale temperaturer, finner jo flere mnd gammel IPA både i butikk og pol, så kort/langreist trenger ikke nødvendigvis være greia, som jeg skrev, men heller hvordan ølet har blitt behandlet temperaturmessig frem til det når kjøleskapet til kunden hjemme.
 
Kattepisset i Simcoe er grunnet 4MMP, så det kan du faktisk lese rett av databladet, hvor stort potensialet for "kattepisset" er. Noen tar det for solbær, andre som kattepiss.
Stemmer. Lest det. Burde snappet opp den smaken, det har blitt konsumert en del Simcoe i løpet av årene.
Brygget med den nå for første gang. IPA og skal til med en Am. Stout der eg tenkte litt 10 min Simcoe.
(Orker ikkje senere tilsettninger i stouts. Veldig off for meg med sitrus i mørkt øl.)
Prøvde en eller to single hop/smash, fikk lite kattepiss. Betryggende.
Bør ha minst mulig velbrukte humler på off lista. :p

Hva er forresten deres no-go humler?
 
Mye norsk poløl står også lenge på hylla i lite optimale temperaturer, finner jo flere mnd gammel IPA både i butikk og pol, så kort/langreist trenger ikke nødvendigvis være greia, som jeg skrev, men heller hvordan ølet har blitt behandlet temperaturmessig frem til det når kjøleskapet til kunden hjemme.
Lagt mye mer merket til det de siste årene etter eg begynte å brygge selv. Flott at f.eks. et av polene i Bergen nå ha fått store kjøleskap til bl.a. humlerike øl.
 
Sorachi Ace er min no go humle iallefall, samt polaris. Har aldri brygget med de selv pga hvordan øl jeg har smakt med de smakte. Sorachi Ace smaker for meg dill, mens Polaris smaker som mint, type de småpastillene grønn "Frisk". Helt forferdelig synes jeg.
 
Sorachi Ace er min no go humle iallefall, samt polaris. Har aldri brygget med de selv pga hvordan øl jeg har smakt med de smakte. Sorachi Ace smaker for meg dill, mens Polaris smaker som mint, type de småpastillene grønn "Frisk". Helt forferdelig synes jeg.
Polaris har eg ikkje smakt som eg vet om. Sorachi har eg et ambivalent forhold til. Smaker sært, litt godt og litt fælt. Var grusom i en kombo eg ikkje husker fra et også glemt bryggeri, mens den grønne boksen til Ægir på butikk har blitt kjøpt noen ganger. Mest for å lære humla å kjenne igjen.
Har ingen planer om å brygge med den.
 
Tilbake
Topp