Champagne-gjær som primærgjær

Hei,

Jeg har tenkt å prøve å brygge en øl med champagnegjær som eneste gjær. Litt inspirert av mikkellers nelson sauvin. Planen er å meske på 62 grader for å maksimere enkle sukkermolekyler da champagnegjær er mer kresen enn ølgjær. Har sett etter ensymer å tilsette også, men uten hell (bortsett fra det store utland), så da utgår det. Får ha litt dextrose i bakhånd for å balansere sødmen hvis gjæringen går skeissen. Planen er 7-8% abv.

Usikker på hvilken malt jeg skal bruke, men vurderer å gå for 100% pilsnermalt for den rene smaken. Da blir det den fruktige smaken fra gjæren som kommer til å dominere er tanken. Lett bitter, smak og aromahumle + lett tørrhumling kommer i tillegg. Vurderer også å tilsette eikespon sammen med tørrhumlen.

Har noen prøvd noe lignende? Tips og og ideer mottas med takk.

Ikke noe erfaring med det. Men av det jeg har lest så nei... Mener du bør ha oppi en annen stamme til eller Brett. Champagnegjær spiser bare veldig enkle sukkerarter.

Jepp, lagde en ipa mesket for tørrhet (fulgte meskeskjema i Gordon Strongs trippeloppskrift), og med 10% sukker (av SG). Ble 75% utgjæring til slutt.

Har også lagd en saison primærgjæret med champagnegjær, hadde 68 % utgjæring. Tilsatte brett og mango i sekundær.

Tror en lys krisp maltprofil mesket for tørrhet er veien å gå ja, kanskje med innslag av noen andre korntyper og/eller sukker. Bare kjør på! Dersom det blir for dårlig utgjæring kan du ettergjære med brett.

Jepp, lagde en ipa mesket for tørrhet (fulgte meskeskjema i Gordon Strongs trippeloppskrift), og med 10% sukker (av SG). Ble 75% utgjæring til slutt.

Har også lagd en saison primærgjæret med champagnegjær, hadde 68 % utgjæring. Tilsatte brett og mango i sekundær.

Tror en lys krisp maltprofil mesket for tørrhet er veien å gå ja, kanskje med innslag av noen andre korntyper og/eller sukker. Bare kjør på! Dersom det blir for dårlig utgjæring kan du ettergjære med brett.

Takk for godt svar. Tanken var å ha noe gjær i bakhånd i tilfelle dårlig utgjæring som du nevner. Det er gjerne ikke helt bortreist å bruke en ale gjær heller i sekundæren? Stor fan av brett da, så blir sikkert det i bakhånd alikevel :)

Mikkellers Nelson Sauvin bruker også enzymer for å få ekstra gjærbar vørter. Det er jo også normalt betraktet som en Dårlig Idé®, men i kombinasjon med champagne-gjæren er det tydeligvis ikke så dumt.

Ja det er sant, du kan jo bruke us-05 eller noe for å tørre den ut etter primærgjæringen. Det snakkes derimot om killer-strains blant vingjær som tar knekken på ølgjær, men at brett skal tåle det. Vet ikke hvor stort problem det er, du kan jo teste.

Hei,

Jeg har tenkt å prøve å brygge en øl med champagnegjær som eneste gjær. Litt inspirert av mikkellers nelson sauvin. Planen er å meske på 62 grader for å maksimere enkle sukkermolekyler da champagnegjær er mer kresen enn ølgjær. Har sett etter ensymer å tilsette også, men uten hell (bortsett fra det store utland), så da utgår det. Får ha litt dextrose i bakhånd for å balansere sødmen hvis gjæringen går skeissen. Planen er 7-8% abv.

Usikker på hvilken malt jeg skal bruke, men vurderer å gå for 100% pilsnermalt for den rene smaken. Da blir det den fruktige smaken fra gjæren som kommer til å dominere er tanken. Lett bitter, smak og aromahumle + lett tørrhumling kommer i tillegg. Vurderer også å tilsette eikespon sammen med tørrhumlen.

Har noen prøvd noe lignende? Tips og og ideer mottas med takk.
http://shop.petit-agentur.no/products/pilsnerenzym-3-gr

Jeg misforstod først. Trodde du bare skulle bruke vingjær. Sjekk ut noe Michael tonsmeire har skrevet. The mad fermentationist.

Som nevnt over må du passe på å ikke bruke en killer-strain. Bruker du det så må du la den stå ganske lenge for å få vekk usmakene og/eller bruke brett som rengjører.

Tilbake
Topp